Unikt namn Unikt namn skrev:
Är dessa siffror med kabel instoppad eller trådlöst?

Testet blr göras kabelansluten. Om google puckarna har två portar bör du kunna koppla in dig i den google-puck som är ansluten till Intenton. Annars kopplar du dig rakt in i intenton.
testat med kabeln till Google puck och sen kabel till Dator. ska testa med utan Google puck i morgon
 
J
Demmpa Demmpa skrev:
En bredbandsdelare är en WLAN-switch, där man får ut internet otaggat på en port, IP-TV otaggat på en annan port och IP-telefoni otaggat på en tredje port.
Njae, bredbandsdelare är ett gammalt begrepp, som stod för en router/Wifi/rgw, etc, kärt barn har många namn. Jag tror de flesta i tråden istället menar tjänstefördelare, vilket Intenon är. Den delar upp de olika tjänsterna bredband/surf, tv och telefoni till olika portar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Henkesvenke Henkesvenke skrev:
Jag hade liknande problem med min Google WiFi soon jag aldrig lyckades lösa. Fick ny router med Telia som helt enkelt eliminerade problemet.
En galet enkel felsökning är att köpa en lååång Cat6 kabel dit du behöver den. 25-50 meter, koppla in direkt mot fiber och kör så någon dag. Om det funkar perfekt vet du att själva internetuppkopplingen är bra. Sen kopplar du in en enhet i taget. Sist Google WiFi... Tror att du kommer att upptäcka då till slut att Google WiFi suger...
okey, låter oroväckande. det märkliga är att google puckarna fungerat felfritt i två år i min andra bostad.
ska testa med en gammal router i morgon och se om problemet kvarstår
 
A AndersS skrev:
TS bild på Inteno.
Normalt ansluts port LAN1 och den blinkar grönt utifrån att det pågår trafik åtminstone hos operatörer jag känner till. TS har något anslutet till LAN2 men ts får svara på vad det är.
Till LAN1 finns inget anslutet, varför inte fråga till ts.
kommer inte åt att koppla om Inteno då jag behöver skruva loss enheten, därav använder jag LAN2.
kan det skapa problem? i så fall får jag skruva loss och koppla om :)
 
Började hända mig när Telia gjorde om våra avtal i föreningen.
Hände aldrig innan.
Har Telia fiber in i huset.
Har testat allt, bytt ut allt.
Marscherar mot Telia snart. 😂
 
Är den där vita till höger en ethernetswitch? Jag ser inte hur det är kopplat men det går en vit kabel ur fibermodemet och en blå kabel till "kontor", vad sitter det emellan där?

Vi hade ungefär samma symptom som du beskriver och det var en billig switch som satt mellan fibermodemet och routern. Tog bort den och körde kabel direkt från fibermodemet till routern och sen dess har det varit stenstadigt.

Det andra möjliga är, som folk har påpekat, att du måste ha en, och bara en, enhet som är ansluten till fibermodemet och som delar ut lokala ip-adresser till ditt nätverk. Annars kan det funka om du bara har en eller kanske två grejor anslutna men om det blir fler så kommer grejor sporadiskt att sluta funka.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
så nu har jag kopplat om till LAN1. får se i morgon om det rättar till problemet
nedan finns två Trace tester.

den övre är när jag kopplar in direkt till Intenton.
den undra är via Google Wifi puck

Skärmbild av två "tracert"-tester till adressen sunet.se med IP-adressor och responstider för två olika nätverkskonfigurationer, direkt och via Google Wifi puck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Håessge och 1 till
  • Laddar…
J
lutorm lutorm skrev:
Är den där vita till höger en ethernetswitch? Jag ser inte hur det är kopplat men det går en vit kabel ur fibermodemet och en blå kabel till "kontor", vad sitter det emellan där?

Vi hade ungefär samma symptom som du beskriver och det var en billig switch som satt mellan fibermodemet och routern. Tog bort den och körde kabel direkt från fibermodemet till routern och sen dess har det varit stenstadigt.

Det andra möjliga är, som folk har påpekat, att du måste ha en, och bara en, enhet som är ansluten till fibermodemet och som delar ut lokala ip-adresser till ditt nätverk. Annars kan det funka om du bara har en eller kanske två grejor anslutna men om det blir fler så kommer grejor sporadiskt att sluta funka.
Inte fibermodem, utan mediaomvandlare/tjänstefördelare
Vita burken till höger är ingen switch utan fiberuttaget.
Det finns bara en router i ts koppling.
 
lutorm lutorm skrev:
Är den där vita till höger en ethernetswitch
Nix, det är inkommande fibern som avslutas i en abonnentbox, från den går en fiberpatch till switchen till vänster.

Vit abonnentbox för inkommande fiber monterad på en vit vägg, med kablar anslutna nere vid boxens botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lutorm lutorm skrev:
Är den där vita till höger en ethernetswitch? Jag ser inte hur det är kopplat men det går en vit kabel ur fibermodemet och en blå kabel till "kontor", vad sitter det emellan där?

Vi hade ungefär samma symptom som du beskriver och det var en billig switch som satt mellan fibermodemet och routern. Tog bort den och körde kabel direkt från fibermodemet till routern och sen dess har det varit stenstadigt.

Det andra möjliga är, som folk har påpekat, att du måste ha en, och bara en, enhet som är ansluten till fibermodemet och som delar ut lokala ip-adresser till ditt nätverk. Annars kan det funka om du bara har en eller kanske två grejor anslutna men om det blir fler så kommer grejor sporadiskt att sluta funka.
tack för hjälpen. vad menar du med fibermodem?

till höger är inkommande fiber (fibermodem?)
den är kopplad till Intenton/Switch/Omvandlaren som är enheten till vänster
dessa sitter ihop via en grå kabel från fiberenheten (fibermodem?) och går in i Intenton i blåa uttaget uppe till höger.
det andra på ovansidan av Intenton är strömkabel
sen ur bild på undersidan av Intenton finns två blå kablar kopplade till LAN1 och LAN2.
LAN1 är kopplad till Kontor medan LAN2 är oinkopplad.

I och med att det bara finns en router bör det inte skapas flera IP adresser, men jag kanske har fel.

Kan det vara Intenton som spökar? den verkar om jag förstått det komma från Telia
 
J
J Jimpalimpa83 skrev:
tack för hjälpen. vad menar du med fibermodem?

till höger är inkommande fiber (fibermodem?)
den är kopplad till Intenton/Switch/Omvandlaren som är enheten till vänster
dessa sitter ihop via en grå kabel från fiberenheten (fibermodem?) och går in i Intenton i blåa uttaget uppe till höger.
det andra på ovansidan av Intenton är strömkabel
sen ur bild på undersidan av Intenton finns två blå kablar kopplade till LAN1 och LAN2.
LAN1 är kopplad till Kontor medan LAN2 är oinkopplad.

I och med att det bara finns en router bör det inte skapas flera IP adresser, men jag kanske har fel.

Kan det vara Intenton som spökar? den verkar om jag förstått det komma från Telia
Det är inte konstigt att du blir förvirrad då du får så mycket konstiga kommentarer med felaktiga namn. Man ser ingen i en altantråd som ger tips om att slå med ett spikhandtag eller vridmojängen 😎
Lan 1 är säkraste kortet för bredband, eftersom 2 vanligen är tv. Dock så har många leverantörer numera s.k free seating vilket gör att porten känner av vilken trafik som kommer in, så det behöver inte vara felet om du hade den i lan 2 innan. Dioderna blinkar vid aktivitet, gult vid 100, och grönt vid 1000 Mbit/s.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lucas300 och 4 till
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
så nu har jag kopplat om till LAN1. får se i morgon om det rättar till problemet
nedan finns två Trace tester.

den övre är när jag kopplar in direkt till Intenton.
den undra är via Google Wifi puck

[bild]
Jag har aldrig sett en traceroute till Sunet på två hopp!
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Är det något oroväckande?
D Dilato skrev:
Jag har aldrig sett en traceroute till Sunet på två hopp!
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Är det något oroväckande?
Tvärtom, det är sjukt bra, som om du satt i universitetets serverrum.
https://www.sunet.se/om-sunet
Själv har jag nog 10 hopp från Bahnhof till Sunet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Haha, men ändå så slutar det fungera titt som tätt. Tex nu när jag skulle svara så slutade IT att fungera en kort stund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.