P paralun skrev:
Nu har jag inte Google WiFi själv men däremot andra Google enheter.

Här har du Googles manual för felsökning.
[länk]
tack för tipset, har redan gått igenom detta utan förbättring. det märkliga är att WiFi fungerar felfritt, det är att inkommande internet försvinner. testar utan router för att se om det förbättras
 
spikplanka spikplanka skrev:
C:\WINDOWS\system32>tracert 37.156.192.50

Tracing route to sunet.se [37.156.192.50]
over a maximum of 30 hops:

1 2 ms 2 ms 2 ms 84-217.141-1.customers.ownit.se [84.217.141.1]
2 5 ms 6 ms 6 ms sunet.se [37.156.192.50]

Trace complete.

C:\WINDOWS\system32>tracert 37.156.192.50

Tracing route to sunet.se [37.156.192.50]
over a maximum of 30 hops:

1 2 ms 2 ms 1 ms 192.168.86.1
2 4 ms 4 ms 3 ms 84-217.141-1.customers.ownit.se [84.217.141.1]
3 8 ms 8 ms 11 ms sunet.se [37.156.192.50]

Trace complete.

Förslag öppna två stycken "cmd.exe" fönster där du kör följande konstant:
"ping /T 84.217.141.1"

Och

"ping /T 37.156.192.50"

Observera om, och vilka "ping" som slutar svara när det blir problem. Om det går, observera WAN och LAN1 indikatorerna också vid samma tillfälle. Om 84.217.141.1 fungerar utan problem så ligger troligen problemet hos ISP:n om den däremot slutar fungera så är det alltifrån ISP:ns router, fibernät eller något riktigt lokalt.

För övrigt så är koppling direkt till Inteno:n den konfiguration som har minst sannolikhet för strul. Bortsett från att Microsoft Windows är skit rent säkerhetsmässigt.
vad ska jag välja?

Kommandotolk med resultat av ett misslyckat pingkommando och en lista med alternativ och inställningar för pingkommandot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jimpalimpa83 skrev:
ah ok. låter lite märkligt om Intenoboxen sattes upp förra året och att den bara klarar 100 Mbit/s. men ska undersöka, kanske de satte upp fel
Det är inte boxen utan din anslutna utrustning som är orsaken, boxen visar bara hastighet som din utrustning använder. Så därför tvivlar jag på att det är en Google Wifi som är ansluten utan att du har en egen gammal switch sittande mellan Inteno och Google Wifi.
 
J Jimpalimpa83 skrev:
tack för tipset, har redan gått igenom detta utan förbättring. det märkliga är att WiFi fungerar felfritt, det är att inkommande internet försvinner. testar utan router för att se om det förbättras
Ok, det viktiga är det här med att bryta spänningen eftersom då Googles prylar uppdaterar sig själv under återstarten om ny firmware finns, sen då att kolla konfigurationen. Steg 2 o 3.
Steg 5 kan även vara en bra sak att göra om man inte kommer någon vart och återställa konfigurationen och börja om från början.
 
J Jörgen Brandelius skrev:
Det är LAN lampan enligt bilden du posta som lyser med gult sken, men även om du skulle ha en "gammal" hub/switch så är det inte automagiskt kopplat till ditt problem.

Sen att det är jäkligt märkligt det är en helt annan sak, och bör kollas upp i sig men det är inte säkert på något sätt att det är relaterat till ditt ursprungsproblem.
Innan man fördjupar felsökning så är steg 1 att veta hur det är kopplat fysiskt, för att kunna gå vidare och veta hur trafiken går fram till Inteno som är operatörens överlämningspunkt i TS fall, då TS ISP inte verkar lämna någon router till tjänsten.
Sedan går man vidare med tester och ev. omkopplingar.
 
Men för att summera och göra felsökningen lite enklare.

ladda hem pingplotter och installera sätt upp en "target" till sunet.se

den kommer att visa om du får avbrott på "din" sida eller du har problem på internetleverantörs sidan, så tar vi det därifrån..
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är inte boxen utan din anslutna utrustning som är orsaken, boxen visar bara hastighet som din utrustning använder. Så därför tvivlar jag på att det är en Google Wifi som är ansluten utan att du har en egen gammal switch sittande mellan Inteno och Google Wifi.
om det inte gömmer sig en switch i väggarna så vet jag inte hur jag ska besvara påståendet.
kopplingen är Fiber->Inteno->Kabel in i väggen till Kontoret -> Uttaget i väggen i kontoret -> Google Wifi 2nd Gen -> Trådat alternativt WiFi till Dator (har testat båda med samma problem)
 
J Jörgen Brandelius skrev:
Men för att summera och göra felsökningen lite enklare.

ladda hem pingplotter och installera sätt upp en "target" till sunet.se

den kommer att visa om du får avbrott på "din" sida eller du har problem på internetleverantörs sidan, så tar vi det därifrån..
får testa ikväll. problemet är att ingen av 4 datorer (3 MAC och 1 PC) har LAN uttag. LAN finns enbart på min Samsung skärm i kontoret och till den är jobbdatorn (PC) inkopplad, och på då den kan jag inte installera program. Får testa på en Mac senare idag
 
J Jimpalimpa83 skrev:
om det inte gömmer sig en switch i väggarna så vet jag inte hur jag ska besvara påståendet.
kopplingen är Fiber->Inteno->Kabel in i väggen till Kontoret -> Uttaget i väggen i kontoret -> Google Wifi 2nd Gen -> Trådat alternativt WiFi till Dator (har testat båda med samma problem)
Inte jag heller, lyser gul 100Mbit/s på LAN1, nu när du flyttat till den porten, så är det något anslutet som kör ethernet 100Mbit/s gränssnitt.
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Blir galen på att min uppkoppling bryts för jämnan. Avbrottet är knappt märkbart när man slösurfar men desto mer kännbart i videomöten. I videomöte tappar jag uppkopplingen 3 till 4 ggr på 30min möte, då jag får vänta 10sekunder att uppkopplingen fungerar och sen hoppa in i mötet.
Liknande vid TV tittande, filmen kan frysa då och då men snabbt komma igång igen.

Fiberoperatör: Ownit (150mbit)
Nätägare: Telia
Placering: Inkommande Fiber och Switch i tvättstugan, Dator i kontoret och TV i vardagsrummet
Koppling Dator: Inkommande Fiber -> Switch -> Lan till Kontor -> Google WiFi -> Dator (samma problem LAN eller WiFi)
Koppling TV : Som ovan men Google Wifi -> Accesspunkt med LAN till TV

Har pratat med Ownit flertalet gånger men får ingen support då de meddelar att allt ser bra ut från deras håll (antar att de bara kan se att internet levereras utan avbrott sett över en längre tid och inte ned på minut)

Har någon förslag på vad jag kan göra?
Router och Switch har startats om flertalet gånger. Routern har fungerar felfritt i år i min andra bostad.

Tacksam för hjälp
Kan beror på tjocka murar eller väggar i huset. Vi köpte ett Mesh-nätverk från Kjell & Co. Enklel att installera och fungerar perfekt. https://www.kjell.com/se/kunskap/hu...atverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt
 
A AndersS skrev:
Inte jag heller, lyser gul 100Mbit/s på LAN1, nu när du flyttat till den porten, så är det något anslutet som kör ethernet 100Mbit/s gränssnitt.
får testa med andra enheter och se om det ändras till grönt
 
C Charlotte Ljungblad skrev:
Kan beror på tjocka murar eller väggar i huset. Vi köpte ett Mesh-nätverk från Kjell & Co. Enklel att installera och fungerar perfekt. [länk]
tack för tipset. avstånd mellan Router och Dator är ungefär 10cm så inget fel där :)
 
  • Gilla
Charlotte Ljungblad
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
får testa ikväll. problemet är att ingen av 4 datorer (3 MAC och 1 PC) har LAN uttag. LAN finns enbart på min Samsung skärm i kontoret och till den är jobbdatorn (PC) inkopplad, och på då den kan jag inte installera program. Får testa på en Mac senare idag
pingplotter kommer visa dig alla anslutnings punkter oavsett lan/wifi vilket gör det betydligt lättare att felsöka om det är på din sida (oavsett 100Mbit, wifi, whatever) eller om du har kontakt ut och det knasar på "internet".
 
J Jimpalimpa83 skrev:
får testa med andra enheter och se om det ändras till grönt
Gör det. Jag har aldrig arbetat med ethernet och kablar, etc, om de kan påverka. Började på routernivå/IP, rotingprotokoll och uppåt i arkitektur.😉 även utbildare inom området tidigt 90-tal men då företag/operatörssystem.
 
P
Prova även att byta uttag.. Dvs flytta google routern till kök eller sovrum exempelvis och koppla om i mediaskåpet. Detta för att kolla om kabeln kontorskabeln är hel och fungerar helt korrekt. Kan ju vara så att något glappar.
Det är svårt att se om det finns två kablar till just kontoret annars hade det också varit ett alternativ. Sen ligger en oansluten över keystone kontakterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.