19 980 läst · 165 svar
20k läst
165 svar
Fiber, tappar uppkoppling för jämnan
hmm märkligt. testade att koppla in direkt och får först grön lampa som sen byter till organgeA AndersS skrev:
Nej, det är ett tydligt tecken på att det tog 158ms att skicka ett paket till mottagarsidan och få ett svar, inget annat.E enoch85 skrev:
Packet loss rapporteras som packet loss, inte latency.
Felet kan fortfarande finnas i datorn.T Troberg skrev:Jag skulle föreslå att börja med att koppla direkt från mediaomvandlare till dator. Så lite stuff som möjligt.
Funkar inte det, då är det din internetleverantörs problem. Funkar det, koppla in en grej åt gången tills det inte funkar, och då har du hittat boven. När du har hittat boven, slå sönder den med en stor hammare medan du yttrar nedsättande tillmälen åt den, och byt ut den mot en annan.
Tyder på dålig kontakt (kablage/kontakt).J Jimpalimpa83 skrev:
Har själv en kabel till en accesspunkt som jävlas, vid uppstart/omstart av accesspunkten så kopplar den upp på 1G, efter x tid (ibland timmar) så går den ner till 100M. Jag har provat att byta plats på två accesspunkter, felet är kvar på samma plats, alltså inget fel på accesspunkt. Har även provat att byta port på switchen.
okey synd. testade två av kablarna som installerats och båda ger samma utfall. lite märkligt när kablarna är 1 år gamla. får testa andra kablarDemmpa skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 508 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 508 inlägg
Det kan vara böjda eller skadade stift i uttaget på intenon. Jag råkade ut för en sändning med fasta RJ45-uttag där vissa stift var tillplattade istället för runda i formen och kom därför inte alltid ner i slitsarna på kontakterna. Därför kunde det blir 100 megabit (2 par) eller 1000 megabit (alla 4 par) lite slumpmässigt. Alla detaljer måste kontrolleras noggrant. Det finns mycket som kan krångla. För snäva böjar på kabeln kan ge mer störningar och att det bara blir 100 istället för 1000. TP står för twisted pair och kabeln måste vara intakt inuti med sidan 8 kablar/4 par som är lindade parvis.J Jimpalimpa83 skrev:
Om allt verkar funka lokalt så kan det vara fel i stationen. Hade själv svajig fiberuppkoppling i för ett par år sedan. Tog en bra stund innan leverantören hittade detta och åtgärdade. För mig var det själva fibern som behövde svetsas om i stationen men det kan såklart också vara porten som är dålig eller något annat.
Du kan ju testa stoppa kabeln i ett annat lan-uttag i inteno-switchen och se vad du får för färg på dioden. Blir den grön är det ju fel på kontakten i intenon
tack ska testa. har provat LAN 1 och LAN 2 med de kablar som sitter i och båda ger samma resultat. ska inhandla nya kablarS sprucetwig skrev:
Tveksamt, om det drabbar flera enheter.R RoAd skrev:
Inte omöjligt, jag har varit med om enheter som börjat sända skräp när de blev varma, men det är ovanligt. Typ lika ovanligt som att två enheter har samma MAC-adress (den tog mig nästan en dag att hitta...).
En sak till: Sätt en magnet på nätverkskablarna. Fastnar den är de dåliga. Klipp upp dem i små bitar och kasta på en brasa, och köp nya.
Anledningen är att vissa billiga kablar har järn istället för koppar i ledarna, vilket ger dem usla elektriska egenskaper, eftersom järn är magnetiskt och har en hystereskurva.
Been there, done that.
Anledningen är att vissa billiga kablar har järn istället för koppar i ledarna, vilket ger dem usla elektriska egenskaper, eftersom järn är magnetiskt och har en hystereskurva.
Been there, done that.