A
K karlmb skrev:
Väldigt få föreningar har bara 50 medlemmar. Men visst.
I vårt fall var budget 32 miljoner från början och utökades till 36 eller nåt om jag inte minns fel. Sedan kom korruption och drog upp det till närmare 40. Vi har ca 850 anslutningar.
Skulle vi gå back 130.000 ett år betyder det ju bara att medlemsavgifter och annat man får in löpande får höjas till året efter. Blir ju inte mkt på 850 medlemmar, eller ens på 300.
just det ja... Man lägger över det på medlemmarna, att betala för dålig skötsel och fiffel i kassan... nä detta kommer du inte långt med hos mig..
Detta osar eller rättare sagt stinker oseriös verksamhet... Och sedan arrogansen att lägga över det på medlemmarna.. visst de är medlemmar men de styr inte under tiden som styrelsen sitter där...

unket, riktigt unket...
 
Maskintok skrev:
Jo det gör ju det.
Detta visar på fiffel i bokföringen..
Och att kontroller ej ägt rum..
Fiffel? Kan du utveckla det?
 
K karlmb skrev:
Håller med om att det ofta saknas kompetens, men så blir det när eldsjälar tar slut.
Men här har man ju iaf hajat till lite och tittat bakåt på det aktuella medlemsskapet.
Du verkar tycka att man ska låta en obetald insats passera med tanke på hur många går som gått, tänk om företag tänkte så?
Det gäller ju att driva det mot rätt ägare, annars kan man skicka fakturan till vem som helst på Eniro.
 
Maskintok skrev:
just det ja... Man lägger över det på medlemmarna, att betala för dålig skötsel och fiffel i kassan... nä detta kommer du inte långt med hos mig..
Detta osar eller rättare sagt stinker oseriös verksamhet... Och sedan arrogansen att lägga över det på medlemmarna.. visst de är medlemmar men de styr inte under tiden som styrelsen sitter där...

unket, riktigt unket...
Vadå lägger över det på medlemmarna?
Medlemmarna har laglig rätt att kräva att alla behandlas lika. När nu styrelsen försöker göra det så tycker du det är arrogant och oseriöst?
 
A
K karlmb skrev:
Håller med om att det ofta saknas kompetens, men så blir det när eldsjälar tar slut.
Men här har man ju iaf hajat till lite och tittat bakåt på det aktuella medlemsskapet.
Du verkar tycka att man ska låta en obetald insats passera med tanke på hur många går som gått, tänk om företag tänkte så?
Nä det var inte det jag skrev.
utan att man kan lägga detta som förlust som man sedan drar emot vinst så är detta ganska snart borta... För oavsett så har styrelsen gjort flertalet misstag här och nu har de chansen att rätta till det... Men inte genom att TS löser deras skuld... Då blir det bara mer fel...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Det gäller ju att driva det mot rätt ägare, annars kan man skicka fakturan till vem som helst på Eniro.
Visst. Men är det Ok att ett medlem överlåter till en ny ovetande fastighetsägare utan att ha betalt det hen skrivit?
Jag lämnar denna diskussion nu, tills vi får styrelsens utlåtande på vad som betalts och inte egentligen för TS fastighet.
 
Maskintok skrev:
Nä det var inte det jag skrev.
utan att man kan lägga detta som förlust som man sedan drar emot vinst så är detta ganska snart borta... För oavsett så har styrelsen gjort flertalet misstag här och nu har de chansen att rätta till det... Men inte genom att TS löser deras skuld... Då blir det bara mer fel...
Du menar på allvar att styrelsen ska efterskänka en insats. Det är olagligt lille vän.
 
A
K karlmb skrev:
Vadå lägger över det på medlemmarna?
Medlemmarna har laglig rätt att kräva att alla behandlas lika. När nu styrelsen försöker göra det så tycker du det är arrogant och oseriöst?
Det är inte frågan handlar om isåfall utan att styrelsen inte klarar av uppgiften om att alltid minst sikta och nå sämsta resultat plus minus noll..
Går föreningen back så är det inte höjda avgifter som skall till utan en redogörelse vad som gjort att föreningen går back.

Och är det då ett enkelt misstag så är möjligt att rätta till... Men är det pga höjda arvoden mm så är det åt helvete..

Sedan kan det finnas fall där omkostnader stigit men det ska redovisas och redogöras med extra möte... Inte bara köra på.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Du menar på allvar att styrelsen ska efterskänka en insats. Det är olagligt lille vän.
näpp inte heller det jag skrev.
Man lägger detta som minus post precis som det har varit tills nu.
Sedan tar man upp detta på mötet och avsätter säg 1000 kr varje år för att betala bort skulden..
Detta är inget unikt utan sker på många håll..
 
Maskintok skrev:
Det är inte frågan handlar om isåfall utan att styrelsen inte klarar av uppgiften om att alltid minst sikta och nå sämsta resultat plus minus noll..
Går föreningen back så är det inte höjda avgifter som skall till utan en redogörelse vad som gjort att föreningen går back.

Och är det då ett enkelt misstag så är möjligt att rätta till... Men är det pga höjda arvoden mm så är det åt helvete..

Sedan kan det finnas fall där omkostnader stigit men det ska redovisas och redogöras med extra möte... Inte bara köra på.
Du spekulerar bara nu. Vad vet du om de 130.000? De är kanske motiverade inför medlemmarna. Det borde de vara.
 
Maskintok skrev:
näpp inte heller det jag skrev.
Man lägger detta som minus post precis som det har varit tills nu.
Sedan tar man upp detta på mötet och avsätter säg 1000 kr varje år för att betala bort skulden..
Detta är inget unikt utan sker på många håll..
Haha, så styrelsen ska be medlemmarna att bjuda på detta? Du är rolig.
 
A
K karlmb skrev:
Haha, så styrelsen ska be medlemmarna att bjuda på detta? Du är rolig.
Nej inte alls, de behöver ha deras godkännande... Vilket är en jäkla skillnad.
Hur tror du medlemmarna skulle reagera om styrelsen redogjorde för dem på möte att vissa har betalat men under 6 års tid och 3 olika ägare så har en fastighet sluppit undan..?
har där bott en kassör eller annan i styrelsen kanske...?
Ja då skulle detta kunna bli ett jäkla liv...
Men bjuder eller stryker någon skuld gör man inte, däremot i balansrapporten blir det rätt.
Sedan läggs motion fram om att söka betalning genom kronofogden för de 3 ägarna som bott i huset innan TS.
Även detta behöver ha medlemmarnas godkännande... Kanske till och med någon som vet varför skuld står kvar...
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Du spekulerar bara nu. Vad vet du om de 130.000? De är kanske motiverade inför medlemmarna. Det borde de vara.
Tror jag knappast med tanke på att skuld finnes sedan 6 år..
Hade detta luftats med medlemmarna så hade säkert anledningen om den funnits kommit upp och skulden reglerats...
Detta är inte redogjort inför medlemmarna.

Sedan spekulerar jag ej mer i antal än du.
TS bör veta mer hur många som ingår..
 
Maskintok skrev:
Tror jag knappast med tanke på att skuld finnes sedan 6 år..
Hade detta luftats med medlemmarna så hade säkert anledningen om den funnits kommit upp och skulden reglerats...
Detta är inte redogjort inför medlemmarna.

Sedan spekulerar jag ej mer i antal än du.
TS bör veta mer hur många som ingår..
Fattar du hur mkt det är att hålla reda på när man bygger ett fibernät med delvis ideella krafter?
Varför skulle inte 130.000 vara redogjort på årstämman,? man måste ju gå igenom resultaträkningen då.
TS visste ju inte ens att det fanns en förening.
 
A
K karlmb skrev:
TS visste ju inte ens att det fanns en förening.
Jo det gjorde hon.
Du tror att hon skulle ha missat att hennes svärföräldrar är medlem i föreningen?
från 2014 och tills nu?... njä skulle inte tro det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.