B
Har fått ett erbjudande på fiber indragning, har idag 4G som bredband, teoretisk kan man komma upp i 115 Mbit/s som max. Idag så har jag mellan 70-80 Mbit/s (finns en mast inom 1 km lite träd i mellan ;-) ).

Men till frågan är det någon värdeökning på huset att ha fiber indraget, koppan har ju inget värde då man inte underhåller denna mera, kan tänka mig att fiber går samma öde, trådlös överföring förfinas allt mer.

Vad tycker ni?
 
Som alltid, en prisfråga, va kösta de?
 
B
Priset är överkomligt c:a 1/3 av påstådda ordinarie pris.

Men oavsett priset är fiber något som man efterfrågar nu när utvecklingen går så snabbt mot trådlöst?
 
Personligen ser jag inte radiotrafik som annat än ett komplement till trådbunden. Risken för störningar är betydligt lägre, och bandbredden lär inte vara något problem - den är nästan alltid bättre när du har en egen kanal till resten av nätet än när du delar den med alla grannar.
 
  • Gilla
MultiMan och 16 till
  • Laddar…
B BoF skrev:
Priset är överkomligt c:a 1/3 av påstådda ordinarie pris.

Men oavsett priset är fiber något som man efterfrågar nu när utvecklingen går så snabbt mot trådlöst?
Vad är ordinarie pris?
 
B
kashieda kashieda skrev:
Personligen ser jag inte radiotrafik som annat än ett komplement till trådbunden. Risken för störningar är betydligt lägre, och bandbredden lär inte vara något problem - den är nästan alltid bättre när du har en egen kanal till resten av nätet än när du delar den med alla grannar.
Beror hur naiv man är!
Har varit med sen tidiga 80-talet var en av dom första som använde internätbank.
Var med på BBS tiden etc.

Nu var frågan fiberns överlevnad så som koppan (ADSL) etc.
 
B
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är ordinarie pris?
34 000kr
 
Frågan var även ev värdeökning eller har du ändrat dig? Om fibern kostar 300000kr kanske inte, under 20 000kr, ja varför inte.
 
B BoF skrev:
Beror hur naiv man är!
Har varit med sen tidiga 80-talet var en av dom första som använde internätbank.
Var med på BBS tiden etc.

Nu var frågan fiberns överlevnad så som koppan (ADSL) etc.
Eller hur? Naiv är den som tror att det går fortare på delat medium än på eget.

Fiber kan redan nu köra 10 Gbit/s till konsument och taket är långt borta.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
B
Ja frågan var om det var någon värdeökning på huset om fiber fanns indraget.
 
Låter som en bra deal.
Tror det kommer dröja innan trådlös ersätter fiber.

Skulle säga att du har igen investeringen lätt över tid.
 
B
kashieda kashieda skrev:
Eller hur? Naiv är den som tror att det går fortare på delat medium än på eget.

Fiber kan redan nu köra 10 Gbit/s till konsument och taket är långt borta.
Förstår inte vad du säjer, går du ut på nätet så är det delat eller har du ett eget nät?

Sen vad skall du ha dessa 1024 Mbit/s till?
Kör du en websida på egen server?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
FredrikR FredrikR skrev:
Låter som en bra deal.
Tror det kommer dröja innan trådlös ersätter fiber.

Skulle säga att du har igen investeringen lätt över tid.
Bra svar,
Funderar stark på det, tror det var (hunden tuggade sönder brevet) 9995kr iallafall under 10 000kr
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fiber är ett absolut krav för en del intressenter och för dem är huset värt mer med fiber.

Jag tillhör den skaran och även om det går att skaffa fiber senare så hade jag ändå värderat att slippa det.

Hastigheten är bara halva anledningen, stabilitet och responstid är minst lika viktigt.

Låter som du fått en bra deal.
 
  • Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Jag har svårt att se hur indragen fiber nämnvärt skulle påverka värdet på en normal villa. Visst, det är ett + om det finns fiber, men vem väljer ett hus för flera miljoner med utgångspunkt om det finns fiber eller ej?
Där finns så många andra faktorer att ta hänsyns till imho.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.