Hur fungerar fjärråtkomsten om man inte har fast IP in i huset?

Eftersom man angav serienummer osv på Fibaros hemsida tänkte jag att det sköter sig självt och att enheten synkar detta med Fibaros hemsida men nu efter en dryg vecka så slutade fjärråtkomsten att fungera.

Skall det fungera utan fast IP och jag missat någon inställning? Går inte få fast ip till mitt abonnemang....

Earplugged skrev:
Hur fungerar fjärråtkomsten om man inte har fast IP in i huset?

Eftersom man angav serienummer osv på Fibaros hemsida tänkte jag att det sköter sig självt och att enheten synkar detta med Fibaros hemsida men nu efter en dryg vecka så slutade fjärråtkomsten att fungera.

Skall det fungera utan fast IP och jag missat någon inställning? Går inte få fast ip till mitt abonnemang....
Du reggar din HC2 samt mac nr på nätverkskortet, detta gör att den kommer hittas och få åtkomst.
Således spelar det ingen roll vilket ip du har hemma hos dig utan detta löser sig självt.
Sätter du ett fast ip i din hc2 så är det ju enkelt att i ditt hemmanätverk använda det ip om du tex har en platta eller någon annan enhet som bara kör lokalt.

Skumt att det plötsligt bara slutade att fungera, gjorde en omstart och då fungerade det igen så något måste ha låst sig i boxen. Hoppas detta inte händer för ofta då fjärrstyrningen är en stor del av vitsen med systemet..

Earplugged skrev:
Skumt att det plötsligt bara slutade att fungera, gjorde en omstart och då fungerade det igen så något måste ha låst sig i boxen. Hoppas detta inte händer för ofta då fjärrstyrningen är en stor del av vitsen med systemet..
tyvärr händer det lite då och då, du kan skapa en scen som tex startar om boxen var 5 dag, någon gång under natten tex.

Idag var minnet slut så det var dags för en ny omstart.... verkar inte helt stabil den här boxen.. Har du något tips på lämplig kod för att schemalägga omstart av boxen?

Om minnet tar slut är det väl antagligen en scen som inte fungerar som den ska. Testa att inaktivera dom en efter en.

dhanjel skrev:
Om minnet tar slut är det väl antagligen en scen som inte fungerar som den ska. Testa att inaktivera dom en efter en.
Det märkliga är att jag knappt har några scener ännu... har ett par enkla blockscener och de tycker man ju inte skall kunna bli fel.. och en effektövervakning i LUA saxad ifrån nätet som snurrat sedan ett par veckor men boxen verkar väldigt känslig :)

Jag tror också det är en scen som ställer till det. Någon form av oändlig loop eller en massa debugrader brukar kunna äta en del minne.

Jag har kanske 40 enheter och 20 scener och har inga problem alls med min box.

dhanjel skrev:
Jag har kanske 40 enheter och 20 scener och har inga problem alls med min box.
Ja skit bakom spakarna är det i någon form, dessvärre är ju inte boxen så enkel som reklamen/hemsidan säger.
Tröskeln för att få till ett väl fungerande system som hela familjen förstår sig på och där scener inte krockar eller suger minne är riktigt hög.

Någon som kör Fibaro for tablet (Android)? Jag har problem med den appen klockan går ca 5 min fel mot den interna tiden (den riktiga) på tableten, kör även andra Androidenheter samma fenomen men på iOS där fungerar det.

trattalask
Jag tror Appklockan hämtar tiden från HC2:an. Börja med att kolla om klockan går rätt där.

Scener och vd:s med en massa "sleep" i äter minne.

trattalask
Fast den släpper väl minnet när sleep-tiden passerat, hoppas jag innerligt.

Hej tack för tipset Tobas, den hämtade tiden från nätet och det blev fel i androidplattorna men riktigt i iOS padda och iPhone.
Jag ställde om manuellt och nu verkar allt fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.