200 979 läst · 1 109 svar
201k läst
1,1k svar
Fibaro Home Center 2
Hur fungerar fjärråtkomsten om man inte har fast IP in i huset?
Eftersom man angav serienummer osv på Fibaros hemsida tänkte jag att det sköter sig självt och att enheten synkar detta med Fibaros hemsida men nu efter en dryg vecka så slutade fjärråtkomsten att fungera.
Skall det fungera utan fast IP och jag missat någon inställning? Går inte få fast ip till mitt abonnemang....
Eftersom man angav serienummer osv på Fibaros hemsida tänkte jag att det sköter sig självt och att enheten synkar detta med Fibaros hemsida men nu efter en dryg vecka så slutade fjärråtkomsten att fungera.
Skall det fungera utan fast IP och jag missat någon inställning? Går inte få fast ip till mitt abonnemang....
Du reggar din HC2 samt mac nr på nätverkskortet, detta gör att den kommer hittas och få åtkomst.Earplugged skrev:Hur fungerar fjärråtkomsten om man inte har fast IP in i huset?
Således spelar det ingen roll vilket ip du har hemma hos dig utan detta löser sig självt.
Sätter du ett fast ip i din hc2 så är det ju enkelt att i ditt hemmanätverk använda det ip om du tex har en platta eller någon annan enhet som bara kör lokalt.
Skumt att det plötsligt bara slutade att fungera, gjorde en omstart och då fungerade det igen så något måste ha låst sig i boxen. Hoppas detta inte händer för ofta då fjärrstyrningen är en stor del av vitsen med systemet..
tyvärr händer det lite då och då, du kan skapa en scen som tex startar om boxen var 5 dag, någon gång under natten tex.Earplugged skrev:
Idag var minnet slut så det var dags för en ny omstart.... verkar inte helt stabil den här boxen.. Har du något tips på lämplig kod för att schemalägga omstart av boxen?
Det märkliga är att jag knappt har några scener ännu... har ett par enkla blockscener och de tycker man ju inte skall kunna bli fel.. och en effektövervakning i LUA saxad ifrån nätet som snurrat sedan ett par veckor men boxen verkar väldigt känsligdhanjel skrev:
Ja skit bakom spakarna är det i någon form, dessvärre är ju inte boxen så enkel som reklamen/hemsidan säger.dhanjel skrev:
Tröskeln för att få till ett väl fungerande system som hela familjen förstår sig på och där scener inte krockar eller suger minne är riktigt hög.
Någon som kör Fibaro for tablet (Android)? Jag har problem med den appen klockan går ca 5 min fel mot den interna tiden (den riktiga) på tableten, kör även andra Androidenheter samma fenomen men på iOS där fungerar det.