Om man ska göra en scen där lampor tänds vid rörelse samt inom en viss tid (inte i LUA)
Visst sätter man först timer-sedan rörelsesensor aktiv (när den ska vara på) sedan enhet som skall tändas.
Sedan en ny när ingen rörelse har upptäckts
 
...råkade klicka skicka för fort.
Skulle skriva: sedan en ny scen när ingen rörelse upptäckts. Sista scenen med en timer igen och då sätter jag rörelsesensorn på avstängd. Skickar bilder på schemat imorn
 
Detta borde väl funka:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krister ekberg skrev:
Blev så sugen på en wf2ir så jag beställde en idag, hittade beg på blocket för ett juste pris :)
Hej!
Hur har det gått för dig med programmeringen?
Ska få min wf2ir idag. Tänkte kolla om man kan använda ilearn för att skapa multipla kommandon. Såsom titta på tv (starta receiver,tv,box)
Har en logitech som jag använder idag. Funderar om man kan läsa in kommandon från den?
Där har jag ju alla kommandon klara, titta på tv, lyssna på musik, appletv mm
En annan fråga är om man väljer att styra ex tv med HTTP. Skall man undvika att läsa in ir till den då så det inte "krockar" eller blir det för avancerat att skicka signaler både via ir och HTTP?
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Hej!
Hur har det gått för dig med programmeringen?
Ska få min wf2ir idag. Tänkte kolla om man kan använda ilearn för att skapa multipla kommandon. Såsom titta på tv (starta receiver,tv,box)
Har en logitech som jag använder idag. Funderar om man kan läsa in kommandon från den?
Där har jag ju alla kommandon klara, titta på tv, lyssna på musik, appletv mm
En annan fråga är om man väljer att styra ex tv med HTTP. Skall man undvika att läsa in ir till den då så det inte "krockar" eller blir det för avancerat att skicka signaler både via ir och HTTP?
Jodå efter lite initala RTFM stunder så lirar den riktigt bra.

Jag har lärt in nästan alla komandon med ilearn, jag skruvade dock isär den för att plocka bort en plastbit på baksidan för att få det lättare att skjuta IR mot mottagaren, Lär-ögat sitter i resetknappshålet och jag blev tokig på att behöva vinkla vissa fjärrar i ett visst läge för att den skulle läsa av ir signalen.

Du gör en virtuel device som du assignar alla ir kommandon till, sen gör du en scen för att titta på TV.
Jag börjar med grafisk programering, men skall du göra saker i en specifik ordning så är man tvungen att byta till LUA.Även om man i den grafiska programeringen har sagt att saker skall ske i en viss ordning så gör dom inte det, med LUA får du 100% kontroll.

Däremot hittar jag än så länge inget sätt att styra min luftvärmepump, dom använder tydligen låååååånga kommandon så wf2ir fattar inte att kommandot fortsätter utan klipper inlärningen och man får ett trasigt kommando.

Vet inte hur du menar att skicka signaler både via IR och HTTP?

- Krister
 
Jag är kanske lite slarvig när jag förklarar vissa saker. Men vad jag menar är att min tv kan ta emot signaler via wi-fi.
Behöver alltså inte skicka någon ir signal för att få ett kommando utfört. Om det inte spökar till det allt för mkt så tänkte jag lägga till tv som en egen virtuell enhet. Och på så vis slippa ett ir-öga mot den.
Tittar man på V.4.018 så finns plugins (HTTP devices) vilket jag ser fram emot oerhört. Men för stunden så är 4.018 alldeles för mkt buggar på.

Nu ska jag börja skjuta in koder, håll tummarna att jag slipper skruva isär den.
 
Jag skulle skarpt rekommenderar EN VD (Virtuel Device) per enhet som man har oberoende av om dom delar IR sändare eller något annat. Sedan kan man skapa en VD till som samlar ihop de vanligaste förekommande kommandona som man t.ex. använder från iRule - på det viset så kan man byta en enhet, t.ex. förstärkare, utan att bli tvingad till avancerad omkodning. Man kan också, så som jag har, lägga extra logik i den "övre" VDn, alltså den man använder från iRule, att hantera lampor med mera, eller olika sekvenser av kommandon, så att man separerar logik och koder ;-)
 
Bamsefar skrev:
Jag skulle skarpt rekommenderar EN VD (Virtuel Device) per enhet som man har oberoende av om dom delar IR sändare eller något annat. Sedan kan man skapa en VD till som samlar ihop de vanligaste förekommande kommandona som man t.ex. använder från iRule - på det viset så kan man byta en enhet, t.ex. förstärkare, utan att bli tvingad till avancerad omkodning. Man kan också, så som jag har, lägga extra logik i den "övre" VDn, alltså den man använder från iRule, att hantera lampor med mera, eller olika sekvenser av kommandon, så att man separerar logik och koder ;-)
ja, det var så jag menade fast jag skrev det lite dumt :)

editerar min text.
 
krister ekberg skrev:
Jodå efter lite initala RTFM stunder så lirar den riktigt bra.

Jag har lärt in nästan alla komandon med ilearn, jag skruvade dock isär den för att plocka bort en plastbit på baksidan för att få det lättare att skjuta IR mot mottagaren, Lär-ögat sitter i resetknappshålet och jag blev tokig på att behöva vinkla vissa fjärrar i ett visst läge för att den skulle läsa av ir signalen.

Du gör en virtuel device per enhet som du assignar IR kommandon till, sen gör du en scen för att titta på TV. Där de olika enheterna anropas för att starta, stärkare, tv, digital box osv...
Jag börjar med grafisk programering, men skall du göra saker i en specifik ordning så är man tvungen att byta till LUA.Även om man i den grafiska programeringen har sagt att saker skall ske i en viss ordning så gör dom inte det, med LUA får du 100% kontroll.

Däremot hittar jag än så länge inget sätt att styra min luftvärmepump, dom använder tydligen låååååånga kommandon så wf2ir fattar inte att kommandot fortsätter utan klipper inlärningen och man får ett trasigt kommando.

Vet inte hur du menar att skicka signaler både via IR och HTTP?

- Krister
editerade här, kunde inte editera orginal inlägget?!.
 
Kommer inte åt min itach i ilearner...
Har gett den en permanent IPadress i min router, hittar den i ilearn, kommer in på sidan (192.168...) men möts av detta meddelandet.
Vad har jag gjort fel?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Kommer inte åt min itach i ilearner...
Har gett den en permanent IPadress i min router, hittar den i ilearn, kommer in på sidan (192.168...) men möts av detta meddelandet.
Vad har jag gjort fel?

vad har du valt för enhet? dvs rutan till vänster om ipaddress.

Edit.. glöm det.. jag antar att du har valt iTach där.. skumt.

Min connectar direkt, omstart av wf2ir?
 
Redigerat:
Har resetat, startat om, provat att ha "enable DHCP" ikryssad och utan. Men antar att den ska vara ikryssad. Itest finner ju den och den blinkar varje sekund...
Har även rebootat routern men samma tråkiga medd dyker upp "cannot ping unit"
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Har resetat, startat om, provat att ha "enable DHCP" ikryssad och utan. Men antar att den ska vara ikryssad. Itest finner ju den och den blinkar varje sekund...
Har även rebootat routern men samma tråkiga medd dyker upp "cannot ping unit"
vilken firmware har du i enheten?
jag uppdaterade till 710-1001-05.
 
Det är den jag har.

Pinsamt! Hade 192.168.1.188, skall vara .0.188

Skämsmössa på mig :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.