200 981 läst · 1 109 svar
201k läst
1,1k svar
Fibaro Home Center 2
Hur berättar man bäst för huset att man är hemma eller borta? Har några lampor som jag skulle vilja tända samtidigt som fönsterlampor och utebelysning fast endast om vi är hemma. Tänker mig kanske en knapp i hallen som man helt enkelt trycker på när man kommer hem eller går hemifrån. Jag har ett Fibaro 2x1,5kW relä som sitter precis där. Kan jag utnyttja det på något sätt? Har hört något om virtuella switchar? Är som ni förstår ingen expert på detta 😃
Eller kan man få den att gå på att min eller sambons telefon är uppkopplad mot WiFi?
Eller kan man få den att gå på att min eller sambons telefon är uppkopplad mot WiFi?
Redigerat:
Om du kollar i din router om din/era mobil(er) är uppkopplad (DHCP) så finns en bra möjlighet. Men då skall man vara medveten om att det kan uppstå en fördröjning mellan det att man kommer hem tills dess att mobilen är uppkopplad på det lokala wifi-LANet.
Jag har en sådan lösning, det fungerar, men är alltså inte perfekt - men å andra sidan helt automagisk.
Jag har en sådan lösning, det fungerar, men är alltså inte perfekt - men å andra sidan helt automagisk.
Okej, det låter ju lovande. Oftast är man kanske redan hemma när belysningen ska tändas så det gör inget om det är lite fördröjning.Bamsefar skrev:Om du kollar i din router om din/era mobil(er) är uppkopplad (DHCP) så finns en bra möjlighet. Men då skall man vara medveten om att det kan uppstå en fördröjning mellan det att man kommer hem tills dess att mobilen är uppkopplad på det lokala wifi-LANet.
Har du lust att dela med dig av hur du har gjort? Är ingen kodfantast tyvärr...
Jag förstod nog inte riktigt allt det där. Jag tror inte att min router har DD-WRT, är det ett krav? Kör en Apple Airport Extreme om det kan ge några ledtrådar huruvida det är möjligt att köra denna koll eller inte?
Okej alla tycker vi väl olika. Men det var ju synd att inte lösningen var mera universal.Bamsefar skrev:
Tack för dina svar iaf 😃
Fibaro har ju just en sån "Knapp" på gång som man kan ha till såntiSnobben skrev:Hur berättar man bäst för huset att man är hemma eller borta? Har några lampor som jag skulle vilja tända samtidigt som fönsterlampor och utebelysning fast endast om vi är hemma. Tänker mig kanske en knapp i hallen som man helt enkelt trycker på när man kommer hem eller går hemifrån. Jag har ett Fibaro 2x1,5kW relä som sitter precis där. Kan jag utnyttja det på något sätt? Har hört något om virtuella switchar? Är som ni förstår ingen expert på detta 😃
Kan du assigns smoke sensorn till ett rum?iSnobben skrev:Hehe jag kunde inte hålla mig från att uppgradera till 4.017 när jag fick reda på att temperaturen äntligen visas som den ska med Smoke Sensorn. Dock visas dessa nu som tre enheter, Smoke sensor, Termometer och en som har en saftblandare och termometer som ikon, vad är den till? Min ena Smoke sensor vill dessutom visas som död hela tiden, när jag trycker på att den ska vakna så verkar den göra det för att sedan återgå till att vara död. Vad är felet tror ni? Batterisymbolen visar fullt.
Så fort jag försöker pilla på den så kommer det upp en stor ruta med 403 access denied på. så jag kan inte assigna den till något rum..
Hm, nu har jag bara ägt min HC2 i typ 2 veckor, men alltså..
När man uppgraderar firmware till ikke beta så hoppas jag ju sannerligen att man inte behöver joina om alla enheter man har eller??
Den nyaste betan är ju innehållsmässigt helt klockren, men jävlar vad den buggar. Upp lever ni andra samma? Min står och hänger ibland när man byter mellan enheter och måste helt ladda om sidan för att komma vidare.
Jag kan inte ta bort enheter, gör jag det så försvinner dom för stunden men när man klickat runt lite så är dom allt tillbaka.
När man uppgraderar firmware till ikke beta så hoppas jag ju sannerligen att man inte behöver joina om alla enheter man har eller??
Den nyaste betan är ju innehållsmässigt helt klockren, men jävlar vad den buggar. Upp lever ni andra samma? Min står och hänger ibland när man byter mellan enheter och måste helt ladda om sidan för att komma vidare.
Jag kan inte ta bort enheter, gör jag det så försvinner dom för stunden men när man klickat runt lite så är dom allt tillbaka.
Jag har inte märkt av några buggar i senaste betan 4.017. För mig blev det bara positivt med framförallt temperaturvisningen som en egen enhet i Smoke sensorn.krister ekberg skrev:Hm, nu har jag bara ägt min HC2 i typ 2 veckor, men alltså..