Henke-el skrev:
Känns som att det inte behöver vara puckens fel, varför har den själv inte smält ihop när kablarna har gjort det. Det räcker ju inte med 10 s för att kablarna ska bli varma och förkolna plasten runt ledarna. Då den andra kabeln är avlägsnad så kan det lika gärna legat en dålig koppling i dosan med glappkontakt. Varmgång i alla dessa 3 ledare samtidigt känns märkligt. Men bara mina tankar.
Och som jag läste i en annan tråd här på forumet så finns det CE-märkning och CE-märkning, detta verkar förvillande lik den sämre av dem LÄNK
 
Henke-el skrev:
Känns som att det inte behöver vara puckens fel, varför har den själv inte smält ihop när kablarna har gjort det. Det räcker ju inte med 10 s för att kablarna ska bli varma och förkolna plasten runt ledarna. Då den andra kabeln är avlägsnad så kan det lika gärna legat en dålig koppling i dosan med glappkontakt. Varmgång i alla dessa 3 ledare samtidigt känns märkligt. Men bara mina tankar.
Problemet är inte om det är Pucken som brunnit eller inte - det är att Fibaro inte ens kan bemöta problemet, utan skyller ifrån sig.

Jag kan delvis hålla med, men efter att ha sett installatörer göra bort sig med en tvättmaskin och en fibaro puck så har jag noll förtroende för elektriker som skall vara godkända / certifierade. Så sorry men bättre än syftningar skall till för att jag skall återfå förtroende för fibaro's puckar - även om det också är just en fråga om proffs verkligen är proffs.
 
Fast jag förstår inte vad det är Fibaro ska göra? De vet ju inte var bilden på pucken kommer i från eller vad som har hänt?!
Söker man på nätet så kan man hitta mängder med bilder på brända iPhones, Samsungtelefoner osv, det behöver ju inte betyda att alla iphones/samsungtelefoner brinner eller att Apple/Samasung måste kunna förklara alla dessa bilder.
Eller missförstår jag dig? :(
 
Om jag vore tillverkare för en produkt som Fibaro's puckar, och dessa kommer fram i ett tveksamt sammanhang med en bild på en tydlig brand, så skulle damage control vara att ta fram testresultatet även för puckarna och inte enbart för wall pluggen.

Nu vet vi att wall pluggen är stoppad. Trots det säger Fibaro att den är godkänd. Men uppenbarligen är den inte det.

Således, vart finns bevisen på att Fibaro's puckar håller rätt standard?

Det vi vet är att hek haft en som smält. Det finns indikationer att andra haft liknande eller större problem. Visst det kanske är många tillverkade - men antalet tillverkade är inte relevant till evnt konstruktionsmisstag - det gör bara saken än värre.

Det man också kan läsa sig till på internet är att Aeon's motsvarighet kräver 230cm3 för att monteras godkänt. Det är rätt stor volym, och markant större än en väggdosa där man till på köpet antagligen har en brytare monterad utanför som sticker in i själva dosan och "stjäl" kylluft.

En ytterligare detalj jag noterat är att Fibaro's puckar är lite småvarma även om de inte har strömmen på mot sin förbrukare (t.ex. en lampa påslagen). Alltså förbrukar en Fibaro puck elenergi (eftersom värmen kommer någonstans ifrån - den uppstår inte i tomma intet, för då skulle vi inte ha några energiproblem på jorden) även när den inte leder energi till förbrukaren (t.ex. en lampa). Frågan är således, hur hög är tomgångseffekten som krävs för att en Fibaro puck skall vara inkopplad? Värmen alstras ju någonstans inne i pucken...

Således, det finns tveksamheter som med all rätta borde rätas ut. Att sticka huvudet i sanden och hoppas att bostaden står kvar när man kommer hem är lite väl banalt helt enkelt!
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Det man kan göra är ju att öppna upp alla brytare där man installerat puckar och se hur de mår.
Kunde vara intressant att veta hur många som m.nu tex har fått tillbaka från kunder där plast smält eller något annat gått sönder.
Ska testa med schneiders connect puckar och se hur bra det funkar med HC2, någon här som testat dem? Dock dubbelt så dyra.
 
Henke-el skrev:
Det man kan göra är ju att öppna upp alla brytare där man installerat puckar och se hur de mår.
Kunde vara intressant att veta hur många som m.nu tex har fått tillbaka från kunder där plast smält eller något annat gått sönder.
Ska testa med schneiders connect puckar och se hur bra det funkar med HC2, någon här som testat dem? Dock dubbelt så dyra.
Nu är ju Elko Connect inte Z-wave, så de funkar nog inte så bra med HC2. De har ett helt eget system ...
 
KristoferL skrev:
Nu är ju Elko Connect inte Z-wave, så de funkar nog inte så bra med HC2. De har ett helt eget system ...
Nu är det ju inte elko jag skriver om utan schneiders connect puckar. De pratar zwave och ska tydligen kunna prata med HC2, men ska testa detta själv och återkomma.
 
connect.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Se där! Den hade jag missat!! Som sagt så är priset en aning högre än övriga z-wavedimmers på marknaden. Konstigt dock att den inte finns hos de "vanliga" webbutikerna som m.nu, smart telematik osv. Även om de är dyra så kan ju ett intresse finnas att köpa dem ...Är de Z-wave borde väl HC2an rimligtvis känna av dem tycker man ...
 
Enligt gröna hus ska de fungera, men tänkte testa en själv först.
 
Henke-el skrev:
[bild]
Men ,det måste blivit något fel? Det enda av egentligt intresse är utsuddat.
 
1501 sek - 42% = utsuddat resultat = 870 sek
 
Nyfniken skrev:
Men ,det måste blivit något fel? Det enda av egentligt intresse är utsuddat.
Det är ju ganska orelivant då det troligtvis är vad hans företag betalar för produkten. Alla har olika rabatter. Det han borde gjort när han strök över priset, va att han skulle strukit sin rabatt oxå. :)
 
Kul ni listade ut det =). Mig spelar inte så stor roll då denna produkt är svindyr och inte så lätt att sälja in till kund.
Dock kan man säkert pressa ner det lite om man behöver flera. Men med moms är vi över 1000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.