194 824 läst · 957 svar
195k läst
957 svar
Festool - Nya verktyg!
Inte använt min så mycket men tycker anslutningen var riktigt bra, just att den är robust och inte löstagbar i plastrichardtenggren skrev:Jag vet inte, slanganslutningen blir ju smidigare än på den gamla, för den kan verkligen trilskas när slangen ska dit.
Trodde denna hade liknande lösning som storebror men ser snarare ut som de ersatt en del av plast.
Det var något jag störde mig på när jag fräste sist, men kommer inte ihåg vad, tyckte då OF1400 såg ut att ha en bättre lösning för dammsugaranslutningen som hjälpt mig då.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Ja den är robust, men har du en festoolsug också? Vet att @Sthlm1891 kontaktade mig för han upplevde ett problem i början med att ansluta slangen.nanowire skrev:
Anslutningen på min Kapex och TS55or är mycket trevligare, till gränsen på lösa, anslutningen på lilla dominon kunde också varit bättre då den känns lite rapplig.
Vi får hoppas de inte gjort den sämre, alla ingenjörer strävar väl framåt
Tyvärr lär väl varken du eller jag byta ut våra nuvarande till denna, snarare komplettera med en storebror?
Nej, känner inget behov av att varken uppgradera eller skaffa fler fräsarrichardtenggren skrev:Ja den är robust, men har du en festoolsug också? Vet att @Sthlm1891 kontaktade mig för han upplevde ett problem i början med att ansluta slangen.
Anslutningen på min Kapex och TS55or är mycket trevligare, till gränsen på lösa, anslutningen på lilla dominon kunde också varit bättre då den känns lite rapplig.
Tyvärr lär väl varken du eller jag byta ut våra nuvarande till denna, snarare komplettera med en storebror?
Jag har en Festool-adaper i gummi 27 mm (?) i änden på slangen till DC när jag ansluter till verktyg med liten anslutning (som alla Festool-verktyg jag har). Tycker den passar bra även på OF1010. Kanske är de nyare Festool-slangarna med bajonett-fattning som är svåra att få på?
Jag har uppfattningen att slangarna kan var lite styva i början, men har man väl tryckt till dem ett par gånger så är det rätt smidigt sen. Tycker anslutningarna på min domino och ETSEC150, som ser ut som på slangsidan som den nya här, ofta känns svårare än den på of1010. Det krävs mycket kraft för att få dit slangen, men plasten sviktar gärna lite.richardtenggren skrev:Ja den är robust, men har du en festoolsug också? Vet att @Sthlm1891 kontaktade mig för han upplevde ett problem i början med att ansluta slangen.
Strävar alla ingenjörer framåt? Förmodligen. Får de stå oemotsagda av ekonomerna som ska betala? Förmodligen inte. ;-)
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Ja dominon är krånglig den också, men upplever att problemet där är flexet i anslutningen som du är inne på. Slipmaskinen har jag inte.P pyro skrev:Jag har uppfattningen att slangarna kan var lite styva i början, men har man väl tryckt till dem ett par gånger så är det rätt smidigt sen. Tycker anslutningarna på min domino och ETSEC150, som ser ut som på slangsidan som den nya här, ofta känns svårare än den på of1010. Det krävs mycket kraft för att få dit slangen, men plasten sviktar gärna lite.
Strävar alla ingenjörer framåt? Förmodligen. Får de stå oemotsagda av ekonomerna som ska betala? Förmodligen inte. ;-)
Jag har en äldre CTL Midi så inte den nya slangen.
Jag vill också tro det, men vet att det finns undantag… Ja, ekonomer och produktägare kan ju vara lite jobbiga för oss ingenjörer
Vi får vänta tills @pleqtiz fått hem sin helt enkelt
Självbyggare
· Stockholm
· 9 931 inlägg
Någon som fått grepp om skillnaden mellan PDC och TDC? Är det bara att den ena har även läge för slagborr?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 931 inlägg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hitta just dessa två limited set!
https://www.mortenmaskin.com/festoo.../festool-sys-mft-fixing-set-sys3-m-112-mft-fx
https://www.mortenmaskin.com/festool/festool-limited-edition/festool-sparrskaft-set-sys3-m-112-ra
Den nya mft systainern ser intressant ut!
https://www.mortenmaskin.com/festoo.../festool-sys-mft-fixing-set-sys3-m-112-mft-fx
https://www.mortenmaskin.com/festool/festool-limited-edition/festool-sparrskaft-set-sys3-m-112-ra
Den nya mft systainern ser intressant ut!
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Mortenmaskin har tydligen plockat bort dom kiten ifrån sin hemsida.. antar de la ut dem för tidigt.
En annan intressant produkt; Adapter ACA 220-240/18V. lär va för deras batteri Kapex 60 som de släpper snart, kanske bordsåg med och dammsugare.
En annan intressant produkt; Adapter ACA 220-240/18V. lär va för deras batteri Kapex 60 som de släpper snart, kanske bordsåg med och dammsugare.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Lite Festool nytt!