henke_benke skrev:
efter ha jobbat i yrket så vet jag faktiskt lite mer hur lång tidsanvändare gör med sina verktyg och maskiner.
sen kanske man ska fundera på hur länga kontrollen funkar efter damm och liknande.
Vet inte om du vet, men det finns andra än du här på forumet som använder sina verktyg och maskiner i professionella sammanhang. Det innebär att det kan finnas ett värde i dina kommentarer men de lär inte vara absoluta sanningar. Andras synpunkter och tankar är minst lika mycket (och kanske ibland mer) värda.

Hittills har du ju staplat upp ett antal subjektiva åsikter som ju gäller för dig och då är det ju så käckt ordnat att du MÅSTE INTE köpa batterimaskiner osv, du får jobba med sladd och slang och vara nöjd. Vi andra har inga synpunkter på det.
Men om vi tycker att det här nya konceptet känns intressant och rentav vettigt kan vi väl få diskutera det ifred — vi kanske inte ledsnar på batterimaskiner eller ens tycker att de är så värst tunga att arbeta med?

Slutligen kan du ju ha en poäng med att "kontrollen" till dammsugaren i längden kanske inte kommer att fungera i dammiga miljöer när den används till att suga damm och skit. Det vore ju så typiskt att ett tillbehör till Festools dammsugare inte är avsett att användas så som vi tror att man tänker sig det. Kanhända har du rätt, det får framtiden utvisa men jag tror att du har fel.

Önskar dig en skön helg, henke_benke!
//Ronnie

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Finns ju typ en sådan.
[länk]
Sure, men jag tänkte mer någonting i stil med cms.

Får dock inte riktigt ihop i huvudet hur en portabel pelarborr skulle se ut. Visst bosch pbd 40 är liten men vidare värst portabel är den inte i min värld

Den är dock svår att få fast i en träbit :D

P
Ja det är tur att man bara behöver en sådan för att starta med, så kan man fylla på mer sen. Gick tillbaka och kollade vad min 2013-version kostade, och jag verkar ha betalt 215,00 € för den. Ganska långt ifrån 5 k...

Alltså jag vet att de årliga versionerna är billigare. Dock så vitt jag kan bedöma är 20XX-varianterna mer prisvärda. Särskilt för oss som betalar med pengar som är beskattade till 60% redan.

P pleqtiz skrev:
Jag skäms nästan lite av att vara en i sekten när jag ser Festools nya priser... tex Centrotec systainern CE-Sort kostar nu ÖVER 5000 spänn!!!!

[länk]

Börjar bli dax att begära uträde snart !

Ja det börjar bli bara löjligt. Festool utnyttjar sitt starka varumärke, som det har blivit. Folk köper ändå.
Köpte precis samma centrotec sys. för 1,5 år sedan för 3k. Då tyckte jag det var tokigt dyrt för lite borrar och bits...

Toolab verkar även ha tagit bort sin 2% bonus som funnits tidigare så räknar man även med det har priset gått upp ännu mer.

Toolab verkar ha uppdaterat samtliga festool-produkter med nya prissättningen.
Tur man la iväg en beställning innan jul, nu har jag ju helt plötsligt TJÄNAT pengar på att köpa verktyg :crysmile: :rolleyes:

• Gilla
Aeroabuser och 1 till
  • Laddar…
P
ser riktigt trevlig ut :) ska vara för Domino 500..

• Träpaneler med sammankopplingsbeslag och exponerade lamellfräsar för Domino 500.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Användning av Domino 500 infästningssystem med borr i arbete på byggprojekt.
    Skapa konto
  • Öppen verktygslåda märkt Festool med innehåll för Domino 500, sorterade träpluggar och verktyg.
    Skapa konto
  • Hand som placerar en svart beslagdel i träskåran av ett byggprojekt för Domino 500.
    Skapa konto
  • Närbild på en Domino 500 fogfräs i användning, skapar sammanfogningar i trä.
    Skapa konto
  • Träfog med Domino 500 tapp ansluter två trästycken i hörnkonstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
screamin-daemon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.