Tycker det trådlösa konceptet med den nya slangen, modulen till dammsugarna samt ackarna ser rätt genomtänkt ut. Så genomtänkt att det nog kan fungera fast det är en lösning som rör sig utanför konventionell teknik inom verktygsområdet. Slangen med den släta ytan lockar bara den.

För övrigt fick jag lite av en aha-upplevelse när jag såg releasen, hade nys om att Festool ville göra något med bluetooth för en 4-5 år sedan. Detta kan jag anta är produkten.

Det känns väldigt genomtänkt ja. Skulle inte heller säga nej till en dragare där man kan ställa exakta moment på med en app...

Blir att avvakta ALLA gröna köp ngn månad.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
M magnlar skrev:
Mejlade Festool Sverige häromdagen och frågade om man inte kunde få blåtand konverterad på Midi / Mini. Svaret var nej. Frågade vad det berodde på, men det kunde de såklart inte svara på. Men jag tror om man är fifflig och kommer på en egen lösning borde det gå...
Det beror nog på att det är bara CT(X) modeller som har plats för extra modul. Själv har jag konstantströmsmodul där så Bluetooth är uteslutet för min del, konstantström känns viktigare.
Men om det kommer integrerad funktion på framtida dammsugare så kan mini och midi mycket väl också få den funktionen.

H
phl phl skrev:
Tycker det trådlösa konceptet med den nya slangen, modulen till dammsugarna samt ackarna ser rätt genomtänkt ut. Så genomtänkt att det nog kan fungera fast det är en lösning som rör sig utanför konventionell teknik inom verktygsområdet. Slangen med den släta ytan lockar bara den.

För övrigt fick jag lite av en aha-upplevelse när jag såg releasen, hade nys om att Festool ville göra något med bluetooth för en 4-5 år sedan. Detta kan jag anta är produkten.
känns som en löjlig funktion.
behöver jag sugning på maskinen så har jag gärna sladd och inte batteri. vill jobba kontinuerligt.
i längden blir batterimaskiner tunga att arbeta med

henke_benke skrev:
känns som en löjlig funktion.
behöver jag sugning på maskinen så har jag gärna sladd och inte batteri. vill jobba kontinuerligt.
i längden blir batterimaskiner tunga att arbeta med
Fast varför motverka utveckling? Just för att det inte passar dina behov så betyder det inte att det är en "löjlig funktion".

Känner flera snickare som nästintill helt övergått till batteridrift på sin standarduppsättning. Just för att de är ute på plats där de inte finns ström(och innebär elverk) eller inte är lägligt(t.ex. takarbeten). Ska de rota med sig dubbla uppsättningar då?

Att kunna koppla på dammsugaren när man arbetar inomhus, med bibehållen funktion känns rätt smart då.

Hoppas att de uppdaterar mini/midi framöver så man kan använda knappen på slangen, verkar smidigt när man kör en 7m slang.

• Gilla
Valkyr och 3 till
  • Laddar…
Just on/off knappen på slangen vore önskvärd i min värld att ha inbyggd från början. Då kan man välja själv när den ska starta beroende på behov även när man städar.
Men så länge det tar den enda tomma platsen för uttag på dammsugaren så är den inte helt genomtänkt. Inbyggt på kretskortet är ända rätta enligt mig.

• Gilla
RiKr
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Just on/off knappen på slangen vore önskvärd i min värld att ha inbyggd från början. Då kan man välja själv när den ska starta beroende på behov även när man städar.
Men så länge det tar den enda tomma platsen för uttag på dammsugaren så är den inte helt genomtänkt. Inbyggt på kretskortet är ända rätta enligt mig.
Tror att jag ska fippla ihop ngt med en 433mhz-brytare.

H
devizion devizion skrev:
Fast varför motverka utveckling? Just för att det inte passar dina behov så betyder det inte att det är en "löjlig funktion".

Känner flera snickare som nästintill helt övergått till batteridrift på sin standarduppsättning. Just för att de är ute på plats där de inte finns ström(och innebär elverk) eller inte är lägligt(t.ex. takarbeten). Ska de rota med sig dubbla uppsättningar då?

Att kunna koppla på dammsugaren när man arbetar inomhus, med bibehållen funktion känns rätt smart då.

Hoppas att de uppdaterar mini/midi framöver så man kan använda knappen på slangen, verkar smidigt när man kör en 7m slang.
det bästa festool gjort är plug it.
dom flesta har en uppsättning maskiner sladd. för batterimaskinerna blir man less på.

Tur att du vet hur alla vill ha det henke_benke. Föreslår att du ber moderator om en fast tråd överst i forumet så kan du tala om för alla hur det ska vara så kan vi stänga forumet.

• Gilla
Valkyr och 4 till
  • Laddar…
Vad saknar ni i Festools program?
Själv tycker jag att dessa hade vart intressant:
Slagskruvdragare (18v)
Tigersåg
360 laser

Mobil pelarborr

Slagdragare helt klart. Den hade jag köpt utan att blinka. Dock först efter att ha läst ett par recensioner, deras första försök floppade väl ganska hårt har jag för mig.

H
phl phl skrev:
Tur att du vet hur alla vill ha det henke_benke. Föreslår att du ber moderator om en fast tråd överst i forumet så kan du tala om för alla hur det ska vara så kan vi stänga forumet.
alla andra vet ju bättre än jag

H
phl phl skrev:
efter ha jobbat i yrket så vet jag faktiskt lite mer hur lång tidsanvändare gör med sina verktyg och maskiner.
sen kanske man ska fundera på hur länga kontrollen funkar efter damm och liknande.

henke_benke skrev:
efter ha jobbat i yrket så vet jag faktiskt lite mer hur lång tidsanvändare gör med sina verktyg och maskiner.
sen kanske man ska fundera på hur länga kontrollen funkar efter damm och liknande.
Det jag tolkar att phl vänder sig mot är din oförmåga att gå med på att det kan finnas olika människor med olika preferenser. Vad en typ av användare gillar känns onödigt för någon annan.

När du skriver vad alla vill är det inte direkt ödmjukt. Det är annars något folk uppskattar när man är.

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.