36 799 läst · 140 svar
37k läst
140 svar
Felaktig gränspinne, vems ansvar?
Ja det måste vara näringsverksamhet - och inte lite vad som helst, det räcker inte att vara egen företagare inom vad som helst och ha kontoret hemma - utan det ska vara skogsbruk, jordbruk, fiske eller renskötsel. OCH byggnaden måste ha en direkt och nödvändig funktion i verksamheten. OCH man får inte ha det som kombinerad bostad etc. OCH det måste vara utanför detaljplanerat område.useless skrev:
Hönshus var ett dåligt exempel, ursäkta. Tar i med en nedplockad skiftesverkslada som återuppförs som byggnadsvårdsobjekt utan bestämd användning, således inte verksamhet med anknytning till jordbruk. Men här bör vad som blivit ett sidospår avbrytas eftersom trådskaparens problem återstår.
Nu är det väl inte så mycket att ladan är byggd för nära gränsen som är problemet som att fastighetsägaren påstår att det finns en mytisk tredje gränspinne som gör att tomtgränsen inte är rak och att hen kan förväntas sprida ut sina ägodelar där och ta marken i anspråk. Att sätta upp ett enkelt staket av något slag längs tomtgränsen torde vara bästa åtgärden.
Jag skulle säga att TS problem är löst.
Grannen byggde på sin egen fastighet och bröt inte mot några lagar med placeringen. Sedan kan TS se till att bygga stängsel eller på annat sätt markera tomtgränsen (odla marken in till tomtgränsen?)
Den felaktiga gränspinnen kan tas bort eftersom det inte är en officiell och inmätt gränsmarkering.
Jag säger inte att TS ska vara nöjd eller att TS inte kommer att få problem med grannen i framtiden, men TS fick svar på alla frågor och han behöver inte bråka om byggnadens placering med grannen.
Grannen byggde på sin egen fastighet och bröt inte mot några lagar med placeringen. Sedan kan TS se till att bygga stängsel eller på annat sätt markera tomtgränsen (odla marken in till tomtgränsen?)
Den felaktiga gränspinnen kan tas bort eftersom det inte är en officiell och inmätt gränsmarkering.
Jag säger inte att TS ska vara nöjd eller att TS inte kommer att få problem med grannen i framtiden, men TS fick svar på alla frågor och han behöver inte bråka om byggnadens placering med grannen.
I början av tråden föreföll den allmänna uppfattningen vara att grannens redan uppförda stolplada inte borde stå närmare fastighetsgränsen än 4,5 meter. Men nu har vi lärt oss att en ekonomibyggnad kan stå helt intill en fastighetsgräns, förmodligen med den enda begränsningen att plats bör finnas för att måla och sköta tak. Det finns dock många exempel i min närhet på lantbruk där gamla byggnader på gårdstomten står så att man måste stå på grannens fastighet för att måla om eller resa en stege.
Det här med avstånd från ekonomibyggnad till fastighetsgräns dök också upp när vi planerade för fiberdragningar på gårdsmark.
Det här med avstånd från ekonomibyggnad till fastighetsgräns dök också upp när vi planerade för fiberdragningar på gårdsmark.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 917 inlägg
Jag skulle också vilja höja ett varningens finger för det där med stängsel. Jag tror inte fastighetsgränsen sammanfaller med tomtgränsen och därför får TS pga. allemansrätten inte sätta stängsel hur som helst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 917 inlägg
Man kan markera gränsen utan att blockera. Staketstolpar utan något mellan tex.
Då kan jag ta upp frågan om hur en större byggnad, som en byggnadsvårdsmässigt återuppförd lada, kan bedömas om det är klart att det inte bedrivs lantbruk inom fastigheten. Jag utesluter byggnader som på grund av viss verksamhet inte kräver strandskyddsdispens. Innebär det blotta faktum att en lada som typ ingår i kategorin ekonomibyggnader att den kan ställa invid fastighetsgräns i utomplansområde och vid frånvaro av samlad bebyggelse? Även om grannens villatomt ligger på andra sidan gränsen? Då vi byggde upp en skiftesverkslada byggnadsvårdsmässigt 1994 nära gränsen till grannen krävde kommunen inget besked om granngodkännande men det var redan klart att avståndet var större än 4,5 meter. Hur bedöms byggnaden enligt PBL ? Längd 24 meter, höjd i nock 8 meter.
Redigerat:
Jag diskussionens skull utgår jag från att det inte finns fysiska förutsättningar för att bedriva lantbruk, fiske eller skogsbruk på fastigheten. Så är det i mitt fall på restfastigheten efter ett nedlagt lantbruk.