224 369 läst · 1 191 svar
224k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Nej det räcker med konsumentköplagen, avtalskagen och andra riktiga lagar. Djungelns lag är nåt helt annat. Släpp det eller läs inläggen på 74 sidor innan du börjar prutta i en tråd där jag lovar dig att absolut allt redan är sagt.MultiManOriginal skrev:
Ska vi krångla vidare nu så begår ju farbrorn ett mycket värre brott där, misshandel. Så inte nog med att man snodde lite godis, man får förmodligen skadestånd medBo.Siltberg skrev:
Nu ser jag givetvis inga fel på dig och din syn eller TS beteende beskrivet i tråden men tanken på det både Bo och MultiManOriginal har skrivit ligger trots allt långt fram i min lob. Intressant att så många riktiga alfa-silverryggar kommer till försvar av något som om man är lite intellektuellt hederlig inte alls är okomplicerat. Är rent av själva fundamentet till hur vi organiserar oss med eller utan djungellagar.Biggie skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Det är rätt intressant att sitta på all fakta i hur allt gick till vid köpetillfället och begrunda allt som skrivits i tråden.
Det har nog gett mig mest i den här syltan. Perspektiv alltså.
Tillägg: det är lätt att anta och peka, men omöjligt att veta.
Det har nog gett mig mest i den här syltan. Perspektiv alltså.
Tillägg: det är lätt att anta och peka, men omöjligt att veta.
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Jag sår för mitt inlägg #12Chrissofsweden skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Det är lite komiskt trots allt....
Nu börjar debatten om igen... Med diskussioner om moral och etik. Där man gör konstiga jämförelser. Det blev inget resultat förra omgången och det lär inte bli någon förändring! Vi tycker olika i frågan.
Vi kommer inte kunna komma överens nu heller.
Nu börjar debatten om igen... Med diskussioner om moral och etik. Där man gör konstiga jämförelser. Det blev inget resultat förra omgången och det lär inte bli någon förändring! Vi tycker olika i frågan.
Vi kommer inte kunna komma överens nu heller.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Mitt perspektiv har förändrats i det att de som tror sig ha rätt utan att veta, dömer utan fakta och försöker framstå som 100 % hederliga faktiskt tillhör den grupp som snabbast dragit slutsatser och inte alls varit intresserade av en dialog.Bo.Siltberg skrev:
Det är lätt att bli självgod och en dålig lyssnare när man tror sin egen åsikt är hederligast.
Däremot så visar tråden sitt tydliga tecken på nyfikenhet och intresse för dialog bland de som tycker att NoN får stå sitt kast. Jag skulle alla dagar i veckan hellre hamna i en konflikt med en sådan person än den som inte lyssnar. Oddsen för att komma fram till en lösning där båda är nöjda är extremt låga för att inte säga obefintliga om man börjar gå ner på argumentationsnivå (eller ännu lägre - se konflikttrappan). Dialog eller eventuellt diskussion är fundamentet till en lösning..
Så nej, mitt samvete är oskadat med facit i hand.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Tack för dina fina ord... du får mig i princip att framstå som lilla jesusbarnet.Chrissofsweden skrev:Mitt perspektiv har förändrats i det att de som tror sig ha rätt utan att veta, dömer utan fakta och försöker framstå som 100 % hederliga faktiskt tillhör den grupp som snabbast dragit slutsatser och inte alls varit intresserade av en dialog.
Det är lätt att bli självgod och en dålig lyssnare när man tror sin egen åsikt är hederligast.
Däremot så visar tråden sitt tydliga tecken på nyfikenhet och intresse för dialog bland de som tycker att NoN får stå sitt kast. Jag skulle alla dagar i veckan hellre hamna i en konflikt med en sådan person än den som inte lyssnar. Oddsen för att komma fram till en lösning där båda är nöjda är extremt låga för att inte säga obefintliga om man börjar gå ner på argumentationsnivå (eller ännu lägre - se konflikttrappan). Dialog eller eventuellt diskussion är fundamentet till en lösning..
Så nej, mitt samvete är oskadat med facit i hand.
Vad är det där för konstig jämförelse?Bo.Siltberg skrev:
Det finns två parter i fallet varav jag tycker den ena inte tagit sitt ansvar och försökt lägga över allt på den andra parten. Detta har skett med bl.a. indirekta hot och "enkelriktad" kommunikation.
Jag vet vilken part jag tycker skall ha dåligt samvete.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Ja du har ju fått oerhört mycket hjälp i tråden med att lätta ditt samvete. Att det skulle motiveras av att motparten "förtjänade" att svälja sitt misstag låter dock lite märkligt. Nåja, det handlar ju om storleksordningen smågodis.Chrissofsweden skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg