F
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Vilken förfärlig människosyn du verkar ha Biggie. Man kan behandla varandra med respekt och förståelse, det är inte givet att djungelns lag ska råda. Att roffa åt sig så mycket som möjligt bara för att det går är inget tvång, det är ett val man gör och det påverkar i förlängningen hela samhället.
Nej det räcker med konsumentköplagen, avtalskagen och andra riktiga lagar. Djungelns lag är nåt helt annat. Släpp det eller läs inläggen på 74 sidor innan du börjar prutta i en tråd där jag lovar dig att absolut allt redan är sagt.

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så om du nallar lite godis från någon som tittar bort, och han slår dig med en käpp, då skulle det rättfärdiga att du nallade godisbitarna?
Ska vi krångla vidare nu så begår ju farbrorn ett mycket värre brott där, misshandel. Så inte nog med att man snodde lite godis, man får förmodligen skadestånd med :)

• Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det är något fel på min människosyn eller inte men jag tycker att Netonnet kan ta ansvar för sina misstag och inte skylla över det på sina kunder :)

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Vet inte om det är något fel på min människosyn eller inte men jag tycker att Netonnet kan ta ansvar för sina misstag och inte skylla över det på sina kunder :)
Nu ser jag givetvis inga fel på dig och din syn eller TS beteende beskrivet i tråden men tanken på det både Bo och MultiManOriginal har skrivit ligger trots allt långt fram i min lob. Intressant att så många riktiga alfa-silverryggar kommer till försvar av något som om man är lite intellektuellt hederlig inte alls är okomplicerat. Är rent av själva fundamentet till hur vi organiserar oss med eller utan djungellagar.

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Dont hate the player, hate the game

Det är rätt intressant att sitta på all fakta i hur allt gick till vid köpetillfället och begrunda allt som skrivits i tråden.

Det har nog gett mig mest i den här syltan. Perspektiv alltså.

Tillägg: det är lätt att anta och peka, men omöjligt att veta.

• Gilla
Leifur och 7 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Det är rätt intressant att sitta på all fakta i hur allt gick till vid köpetillfället och begrunda allt som skrivits i tråden.

Tillägg: det är lätt att anta och peka, men omöjligt att veta.
Jag sår för mitt inlägg #12 :)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Dont hate the player, hate the game
Sådan herre sådan hund?
Du kommer hata alla dina "players" när "gamet" har gått fullt ut igenom.

Det gläder mig. Att du inte vill svara direkt på frågan tolkar jag som att du fått ett sunt perspektiv på historien. Jag var bara nyfiken.

O
Det är lite komiskt trots allt....
Nu börjar debatten om igen... Med diskussioner om moral och etik. Där man gör konstiga jämförelser. Det blev inget resultat förra omgången och det lär inte bli någon förändring! Vi tycker olika i frågan.
Vi kommer inte kunna komma överens nu heller.

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Det gläder mig. Att du inte vill svara direkt på frågan tolkar jag som att du fått ett sunt perspektiv på historien. Jag var bara nyfiken.
Mitt perspektiv har förändrats i det att de som tror sig ha rätt utan att veta, dömer utan fakta och försöker framstå som 100 % hederliga faktiskt tillhör den grupp som snabbast dragit slutsatser och inte alls varit intresserade av en dialog.

Det är lätt att bli självgod och en dålig lyssnare när man tror sin egen åsikt är hederligast.

Däremot så visar tråden sitt tydliga tecken på nyfikenhet och intresse för dialog bland de som tycker att NoN får stå sitt kast. Jag skulle alla dagar i veckan hellre hamna i en konflikt med en sådan person än den som inte lyssnar. Oddsen för att komma fram till en lösning där båda är nöjda är extremt låga för att inte säga obefintliga om man börjar gå ner på argumentationsnivå (eller ännu lägre - se konflikttrappan). Dialog eller eventuellt diskussion är fundamentet till en lösning..

Så nej, mitt samvete är oskadat med facit i hand.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
F
Mitt perspektiv har förändrats i det att de som tror sig ha rätt utan att veta, dömer utan fakta och försöker framstå som 100 % hederliga faktiskt tillhör den grupp som snabbast dragit slutsatser och inte alls varit intresserade av en dialog.

Det är lätt att bli självgod och en dålig lyssnare när man tror sin egen åsikt är hederligast.

Däremot så visar tråden sitt tydliga tecken på nyfikenhet och intresse för dialog bland de som tycker att NoN får stå sitt kast. Jag skulle alla dagar i veckan hellre hamna i en konflikt med en sådan person än den som inte lyssnar. Oddsen för att komma fram till en lösning där båda är nöjda är extremt låga för att inte säga obefintliga om man börjar gå ner på argumentationsnivå (eller ännu lägre - se konflikttrappan). Dialog eller eventuellt diskussion är fundamentet till en lösning..

Tack för dina fina ord... du får mig i princip att framstå som lilla jesusbarnet. (y)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Så om du nallar lite godis från någon som tittar bort, och han slår dig med en käpp, då skulle det rättfärdiga att du nallade godisbitarna?
Vad är det där för konstig jämförelse?

Det finns två parter i fallet varav jag tycker den ena inte tagit sitt ansvar och försökt lägga över allt på den andra parten. Detta har skett med bl.a. indirekta hot och "enkelriktad" kommunikation.
Jag vet vilken part jag tycker skall ha dåligt samvete.

Ja du har ju fått oerhört mycket hjälp i tråden med att lätta ditt samvete. Att det skulle motiveras av att motparten "förtjänade" att svälja sitt misstag låter dock lite märkligt. Nåja, det handlar ju om storleksordningen smågodis.

Ja du har ju fått oerhört mycket hjälp i tråden med att lätta ditt samvete. Att det skulle motiveras av att motparten "förtjänade" att svälja sitt misstag låter dock lite märkligt. Nåja, det handlar ju om storleksordningen smågodis.
Nåja, nu skapar du din egen sanning igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.