Varför kan man inte ogilla på det är forumet? Jag hatar oärliga människor...

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
R rightnow skrev:
Det är ett forum. Man har rätt att uttrycka sig även om andra gjort det tidigare.
Nej. Att inte respektera 77 sidor av forumdeltagares samlade tankar och kommentarer är respektlöst och visar på arrogans och lättja. Tro inte att du på något forum vinner några sympatier för dina löst inkastade kommentarer utan att ha tagit del av helheten. Du är antagligen ny inför forum men det har aldrig fungerat så. "Familjeliv" är nog mera din melodi.

• Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Det kommer att modereras lite här, men jag hinner inte just nu.

Enl. forumreglerna så skall inlägg föra frågan i tråden framåt. Att bara upprepa åsikter som redan avhandlats på tiotals sidor tidigare i tråden är inte att föra tråden framåt.

Så kommer någon på något i frågan som inte redan avhandlats, då är det OK att skriva, annars inte.

/moderator

• Gilla
Eriksgatan och 2 till
  • Laddar…
Då har jag rensat lite.

Jag vill också passa på att påminna, att det är inte OK att kalla andra medlemmar för obildade eller liknande heller.

/moderator

• Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
harry73
R rightnow skrev:
En butik har rätt att annulera ett köp p.g.a. felskrivning enligt avtalslagen. Även fast pengar har utbytts om det varit i ond tro.
Är det ond tro är avtalet ogiltigt och har det aldrig ingått. Annars kan avtalet annuleras fram till varan är betalade och i kundens besittning

harry73 harry73 skrev:
Är det ond tro är avtalet ogiltigt och har det aldrig ingått. Annars kan avtalet annuleras fram till varan är betalade och i kundens besittning
Detta är fel. Vid s.k. ond-tro så kan avtalet bli ogiltigt, men det händer inte per automatik. Om parterna är oense så måste måste den som vill hävda att avtalet är ogiltigt dra ärendet till tingsrätten och där också kunna bevisa att motparten insett, eller borde insett, att det förelåg ett fel. Fram tills det händer så är avtalet giltigt. Det är helt enkelt skillnad på att ha rätt och att kunna hävda sin rätt.

Sen är det du säger om annullering fel. Avtal kan inte alls ogiltigförklaras fram tills dess varan är betald, utan ingångna avtal ska hållas. Om köparen inte betalar så begår denne ett avtalsbrott, men det innebär inte att avtalet är ogiltigt. Vidare kan säljaren inte ogiltigförklara ett avtal bara för att köparen inte hunnit betala eller ta varan i besittning än, i såna fall skulle ju säljare aldrig bli bundna att leverera det avtalet stipulerar.

• Gilla
rightnow och 2 till
  • Laddar…
harry73
Återigen läs tråden, där står det mycket bättre än jag kunde sammanfatta det.
Vill någon briljera med sina kunskaper eller högremoral, föreslår jag en ny tråd. Låt drnna sova

F
harry73 harry73 skrev:
Återigen läs tråden, där står det mycket bättre än jag kunde sammanfatta det.
Vill någon briljera med sina kunskaper eller högremoral, föreslår jag en ny tråd. Låt drnna sova
Kan bara hålla med.

Het potatis detta, ett flertal gånger har tråden svalnat och fått ny fart igen pga nån försynt fråga om hur det går.

Tråden är på 77 sidor. Att då komma att slå sog för bröstet och tro att man sitter på rätt svar..... och att det inte redan var debattarat, parkerat och avslutat på 75 av dom 77 sidorna är bara för mycket.

Årets bästa tråd, mest för att TS inte vek ner sig och skickade in maskinerna till NetOnNet trots hot om straffarbete och korsfästning från deras jurister.

• Gilla
ghoti och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det bästa med tråden var väl att man fick en inblick hur NoN tänker angående affärer.

Om de kommer på att något såldes billigt så hotar de sina kunder, man kan aldrig veta när man tryggt kan lita på att varan man köpt verkligen är sin.
Antagligen räcker det med någon månad efter inköp, men lite svårt att veta.
I detta fallet kom ju NoN's hotelser ca en vecka efter leverans, visst var det så?

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
R rightnow skrev:
Behövdes inte. Hittade när jag googlade. En butik har rätt att annulera ett köp p.g.a. felskrivning enligt avtalslagen. Även fast pengar har utbytts om det varit i ond tro. (Så som denna tråd bekräftar att det är)
Så om du har något till salu, du får ett bud, accepterar budet, packar in produkten, går till posten, skickar varan och efter två veckor kommer du på att priset nog skulle kunna varit högre; skulle du då ha rätt att kräva mer pengar menar du?

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
F
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Så om du har något till salu, du får ett bud, accepterar budet, packar in produkten, går till posten, skickar varan och efter två veckor kommer du på att priset nog skulle kunna varit högre; skulle du då ha rätt att kräva mer pengar menar du?
Det beror väl på om säljarn skrev det låga priser i ond tro eller om det bara var inkompetens? :p Eller har jag fattat fel nu igen :crysmile:

• Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det bästa med tråden var väl att man fick en inblick hur NoN tänker angående affärer.

Om de kommer på att något såldes billigt så hotar de sina kunder, man kan aldrig veta när man tryggt kan lita på att varan man köpt verkligen är sin.
Antagligen räcker det med någon månad efter inköp, men lite svårt att veta.
I detta fallet kom ju NoN's hotelser ca en vecka efter leverans, visst var det så?
1-2v efter leverans kom första mailet.

Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Vet inte om jag vågar svara, men eftersom TS frågar mig om min åsikt så gör jag det: Förstår vad du menar, det låter dumt! Men detta är ju en nätbutik där någon knappat fel. Och du som köpt 5 st för du visste att priset var helt galet och att du kunde sälja 4 av dem med vinst. Eller har jag fel? ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
De flesta företag som är stora har i regel en tjänst som påkallar deras uppmärksamhet när företagsnamnet omnä
R rightnow skrev:
Vet inte om jag vågar svara, men eftersom TS frågar mig om min åsikt så gör jag det: Förstår vad du menar, det låter dumt! Men detta är ju en nätbutik där någon knappat fel. Och du som köpt 5 st för du visste att priset var helt galet och att du kunde sälja 4 av dem med vinst. Eller har jag fel? ;)
Du har faktiskt fel.

• Gilla
rightnow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.