224 552 läst · 1 191 svar
225k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Hur kunde första stycket komma med? Det måste vara en bugg.
Ock återigen, jag har läst hela tråden. Om du vill låta denna tråd sova så föreslår jag att du låter bli att posta i den.harry73 skrev:
Så du menar att man ska låta rent felaktiga slutsatser som postas här stå oemotsagda?F fsn skrev:
För rent felaktiga slutsatser har vi en annan tråd, och där kallar vi dom alternativa sanningar
Sedan håller jag med dig att mitt tidigare var en för kort sammanfattning av relevanta tidigare inlägg, därav rådet att läsa tråden. Min poäng var i alla fall att man efter att varan är betald och hos kunden kan man inte ändra eller annulera avtalet. Besluter tinget att man handlade i ond tro kan de ogiltig förklara avtalet och då har det aldrig funnits ett giltigt avtal.
Sedan håller jag med dig att mitt tidigare var en för kort sammanfattning av relevanta tidigare inlägg, därav rådet att läsa tråden. Min poäng var i alla fall att man efter att varan är betald och hos kunden kan man inte ändra eller annulera avtalet. Besluter tinget att man handlade i ond tro kan de ogiltig förklara avtalet och då har det aldrig funnits ett giltigt avtal.
Jag förstår inte hur vissa fortfarande orkar försöka komma med sina "jag vet bättre" svar då det flera gånger bevisats i tråden att TS har gjort helt rätt och att moral och etik inte har med saken att göra, bara lagtext!
Jag har noggrant kollat samma sak vid ett tillfälle då jag var i liknande situation och hotad med rättegång (vilket jag tror jag redan skrivit om). Jag beställde ett spabad för drygt 20.000 kr vilket var enklaste modellen men fick värsting modellen som kostade mer än dubbelt upp.
När jag fick badet märkte jag inget eftersom det var inlindat i plast och byggubbarna bar in och installerade och kaklade in det. När firman veckan efter upptäckte att jag fått fel bad ville de att jag returnerar men jag hade ju redan installerat och kaklat in det.
Firman ville då ha mer betalt men jag vägrade, de ville då byta badet men jag sa att de då får betala utbytet. De hotade och skickade fakturor som jag bestred.
Till slut fick jag brev från någon jurist de anlitat som hotade med rättegång om jag inte betalade (och då hade fakturorna mer än halverats) men jag vägrade fortsatt och sen blev det tyst och jag satt och bubblade med glad min...
Jag har noggrant kollat samma sak vid ett tillfälle då jag var i liknande situation och hotad med rättegång (vilket jag tror jag redan skrivit om). Jag beställde ett spabad för drygt 20.000 kr vilket var enklaste modellen men fick värsting modellen som kostade mer än dubbelt upp.
När jag fick badet märkte jag inget eftersom det var inlindat i plast och byggubbarna bar in och installerade och kaklade in det. När firman veckan efter upptäckte att jag fått fel bad ville de att jag returnerar men jag hade ju redan installerat och kaklat in det.
Firman ville då ha mer betalt men jag vägrade, de ville då byta badet men jag sa att de då får betala utbytet. De hotade och skickade fakturor som jag bestred.
Till slut fick jag brev från någon jurist de anlitat som hotade med rättegång om jag inte betalade (och då hade fakturorna mer än halverats) men jag vägrade fortsatt och sen blev det tyst och jag satt och bubblade med glad min...
Har läst hela tråden igår men kommer inte ihåg något bevis på att det inte handlar om ond tro. Och din historia bevisar ju ingenting. Ni gick ju aldrig till domstol, så vi fick ju inget beslut på det ärendet heller.anders07 skrev:Jag förstår inte hur vissa fortfarande orkar försöka komma med sina "jag vet bättre" svar då det flera gånger bevisats i tråden att TS har gjort helt rätt och att moral och etik inte har med saken att göra, bara lagtext!
Min historia visar att om inte säljaren kan bevisa ond tro (i mitt fall att jag inte såg vad det var för modell jag fått) så är de maktlösa lagligt sett.R rightnow skrev:
Även OM jag hade insett att jag fick fel bad måste säljaren bevisa det och det kommer ju aldrig att gå...
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Men oavsett om TS verkligen varit i ond eller god tro när han köpte. Så är inte frågan att någon skall bevisa att han INTE var i ond tro.
Utan det är upp till NoN att bevisa att han var i ond tro när han beställde varorna. Och de vänder sig till privatpersoner. En privatperson utan ingående branschkännedom kan inte vara i ond tro om varan säljs för ett pris som liknande varor av mindre kända fabrikat säljs för.
Utan det är upp till NoN att bevisa att han var i ond tro när han beställde varorna. Och de vänder sig till privatpersoner. En privatperson utan ingående branschkännedom kan inte vara i ond tro om varan säljs för ett pris som liknande varor av mindre kända fabrikat säljs för.
Så du tror inte en rättegång håller med netonnet om att det är ond tro när de säger att han beställde 5 st med expressfrakt av ett "uddaverktyg"?H hempularen skrev:Men oavsett om TS verkligen varit i ond eller god tro när han köpte. Så är inte frågan att någon skall bevisa att han INTE var i ond tro.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 901 inlägg
Har netonnet verkligen sagt att de lagt ner? De kanske samlar material för en rättegång. TS har ju sagt i #1 att han visste vad han gjorde
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Fast det som sagts här på forumet kan nog inte använda som bevis, då måste det bevisas VEM som skriver här, även om det bara råkar finnas en person som beställt fem maskiner vid tidpunkten, så kan den som skriver här vara en helt annan person, ex. en avundsjuk kompis.