nikasp
Jag tycker att det är intressant. Hade någon sålt dem på Blocket för 209 kr/st (10% av normalpris) så hade ingen tvekat på att det antingen var stöldgods eller en missad nolla.

DMOL skrev:
Det intressanta egentligen är inte vilket pris en vara säljs till utan huruvida personen är tankeläsare, man måste förstå att det är fel pris.
Se denna: [länk]

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Nja ibland säljs ju saker för struntsummor. Säljaren vill bli av med grejer innan dagen är slut, annars blir det tippen i morgon. Jag köper och säljer en hel del beg, och prioriterar snabba affärer framför att tjäna några tior eller nån hundring mer men behöva vänta dagar och veckor och inte veta om det blir nåt.

Sen är ju beg just gammalt och använt, svårt att gissa återstående livslängd, det ingen garanti, och man har ingen ångerrätt.
Professionella parter har större ansvar för sina fel helt enkelt. Det är NoN som satt pris och dikterat övriga villkor för köpet, säljaren har bara sagt Ja.

Tänk på att NoN är ingen proffsbutik så även om typ Beijer mer kör listpris och aldrig skulle slumpa bort grejer, så kan "billighetsladorna" mycket väl köra kampanj på lite vad som helst. Tänk på att reavaror är lockvaror, det är lönehelg och folk är glada, kan du då locka deras intresse och få in dem i butiken kanske de fyller hela kundkorgen av bara farten. Lockvaror kan säljaren till och med gå back på, men det är kalkylerat att den tar igen det på annat som säljs till ordinarie pris.

nikasp
Jag menar såklart nya osprättade produkter i förpackning motsvarande vad TS köpte. Skulle någon ha sålt dessa för 209 kr/st på Blocket så hade jag antagit stöldgods eller skrivfel.

Jag tycker att det här var ett helt orealistiskt klipp och att TS nog insåg det. Jag ställer mig mycket tveksam till att han inte kollat att det där var ett superpris först och fick därefter dåligt samvete.

Redigerat:
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
harry73
Spelar det någon roll längre? Alla vet redan vad du tycker. Jag är mer nyfiken hur det går för TS

D
nikasp skrev:
Jag tycker att det är intressant. Hade någon sålt dem på Blocket för 209 kr/st (10% av normalpris) så hade ingen tvekat på att det antingen var stöldgods eller en missad nolla.
Ja, du har möjlighet att lösa problemet genom att ställa en fråga - är det fel pris? Då har du försäkrat dig om att så inte är fallet. Det hindrar ju dock inte personen från att ljuga när det gäller stöldgods. Personen kan förfalska ett kvitto. Lagen är faktiskt inte särskilt rättssäker i och med att det är omöjligt att kontrollera om det rör sig om faktiskt stöldgods.
En sak som ingen tänker på i denna tråd är det faktiskt kan röra sig om gråimport. Det finns två typer: laglig och olaglig gråimport.
Elgiganten är kända för att sälja t.ex. laglig gråimport från Norge med ett lägre pris, medan en del andra firmor syssla med olaglig gråimport till betydligt lägre priser. Det är inte olagligt att köpa en sådan vara, däremot kan det röra sig om förfalskade varor när det gäller gråimport, eftersom återförsäljaren kanske måste förfalska serienummer etc. I värsta fall kan polisen komma hem till dig och beslagta varan... allt för att du inte gjorde ett grundligt detektivarbete med att kontrollera om det var en olaglig gråimporterad vara.

och innan någon säger att det är långsökt, nej...Dustin var faktiskt inblandade i sådan härva och blev fällda
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article18268784.ab

Redigerat:
F
DMOL skrev:
Ja, du har möjlighet att lösa problemet genom att ställa en fråga - är det fel pris? Då har du försäkrat dig om att så inte är fallet. Det hindrar ju dock inte personen från att ljuga när det gäller stöldgods. Personen kan förfalska ett kvitto. Lagen är faktiskt inte särskilt rättssäker i och med att det är omöjligt att kontrollera om det rör sig om faktiskt stöldgods.
En sak som ingen tänker på i denna tråd är det faktiskt kan röra sig om gråimport. Det finns två typer: laglig och olaglig gråimport.
Elgiganten är kända för att sälja t.ex. laglig gråimport från Norge med ett lägre pris, medan en del andra firmor syssla med olaglig gråimport till betydligt lägre priser. Det är inte olagligt att köpa en sådan vara, däremot kan det röra sig om förfalskade varor när det gäller gråimport, eftersom återförsäljaren kanske måste förfalska serienummer etc. I värsta fall kan polisen komma hem till dig och beslagta varan... allt för att du inte gjorde ett grundligt detektivarbete med att kontrollera om det var en olaglig gråimporterad vara.

och innan någon säger att det är långsökt, nej...Dustin var faktiskt inblandade i sådan härva och blev fällda
[länk]
Därifrån till att min vara blir beslagtagen är det ljusår. Lite sund realism är att föredra.

• Gilla
Ingper
  • Laddar…
DMOL skrev:
Ja, du har möjlighet att lösa problemet genom att ställa en fråga - är det fel pris?
Jag ställde ju den frågan i ett mejl till Netonnet. En tv det var kampanj på när jag var inne på deras sida. När jag fick svar så gällde inte kampanjen längre utan varan var 500kr dyrare. Det innebär ju att du faktiskt inte kan fråga om priset innan priset ändrats, även fast det var rätt pris just då.....

Fast att fråga något per mail är ju ett mycket långsamt kommunikationsmedel. Om man ringer och frågar så hinner man nog få svar och beställa...

Redigerat:
Styrman_jansson skrev:
Fast att fråga något per mail är ju ett mycket långsamt kommunikationsmedel. Om man ringer och frågar så hinner man nog få svar och beställa...
Det beror väll på deras kundtjänst. Mail är väll ett av världens snabbaste kommunikationsmedel?

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Fast då ska webbshoppen ha öppettider samtidigt som kundtjänst. Nej, det håller inte.

D
fsn skrev:
Därifrån till att min vara blir beslagtagen är det ljusår. Lite sund realism är att föredra.
Är det bevis i en pågående rättsprocess blir den beslagtagen. Men nu behandlar inte tråden förmodat stöldgods eller köp på blocket, så vi förhåller oss på teoretisk nivå naturligtvis.

D
Ramnemark skrev:
Jag ställde ju den frågan i ett mejl till Netonnet. En tv det var kampanj på när jag var inne på deras sida. När jag fick svar så gällde inte kampanjen längre utan varan var 500kr dyrare. Det innebär ju att du faktiskt inte kan fråga om priset innan priset ändrats, även fast det var rätt pris just då.....
Nej, men du har inte ingått ett avtal vid den tidpunkten förutsatt att du inte beställer samtidigt som du frågar... så bättre lycka nästa gång med en kundtjänst som går att nå eller handla hos någon vettigare återförsäljare.
När det gäller förklaringsmisstag går det som sagt inte att gardera sig, utan det handlar om mottagarens tillit till avtalet. Har du ingen anledning att anta annat så är det priset som gäller... misstänker du att det rör sig om fel pris, ja då har du inte uppvisat tillit till avtalet.
Sen ska ju motparten bevisa det... och det är naturligtvis det svåra.

Ramnemark skrev:
Det beror väll på deras kundtjänst. Mail är väll ett av världens snabbaste kommunikationsmedel?
Dessutom har man ett kvitto på vad man kommit överens om, jag har flera gånger hamnat i situationer där helt plötsligt allt som lovats på telefon är som bortblåst.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
F
DMOL skrev:
Är det bevis i en pågående rättsprocess blir den beslagtagen. Men nu behandlar inte tråden förmodat stöldgods eller köp på blocket, så vi förhåller oss på teoretisk nivå naturligtvis.
Ditt exempel handlade inte heller om stöldgods eller blocketköp utan om gråimport. Jag har extremt svårt att se nån öht driva in en sak från mig oavsett om dom försöker.

D
fsn skrev:
Ditt exempel handlade inte heller om stöldgods eller blocketköp utan om gråimport. Jag har extremt svårt att se nån öht driva in en sak från mig oavsett om dom försöker.
Nej det handlade inte om gråimport gällande beslagtagning, utan förfalskade varor. När man byter serienummer på en vara blir det en förfalskad vara. Enda anledning att byta serienummer är när man gråimporterar som i fallet med Dustin. Dustin kunde inte bevisa att de inte själva gjort det... så vem som är ansvarig klarlades aldrig. Stulna och förfalskade varor har polisen rätt att beslagta... inte gråimporterade varor i sig.

Ska tilläggas att det blev en civilrättslig process gällande varummärkesintrång efter att servicecenter för högtalarna fick reda på saken. Vad jag kan se gjordes ingen polisanmälan.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.