Chrissofsweden: Det du nu skriver är vad som händer när du handlar inne i en butik. Då gör ni uppgörelsen vid kassan. Accepterar företaget priset, är affären avslutad. De kommer inte att skriva till dig två veckor senare och kräver mellanskillnaden.

Precis samma sak med ditt köp.
NoN, kan häva köpet fram till att du betalt och fått sakerna i din hand. Efter det är det bara för dem att acceptera en förlust. Inte komma med påståenden att de vill ha mer betalt, eller att du skickar tillbaks varorna!

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Det skulle vara intressant med något tidigare rättsfall där säljaren har försökt på ett distansavtal hävt med hjälp av avtalslagen med hänvisning till uppenbart felaktiga villkor. Hur har man resonerat då?

Det finns en länk tidigare i tråden. Via ett annat forum.

En person handlade hårddiskar med ca 90% rabatt. Firman upptäckte felet efter att de hade skeppat diskarna (10 st tror jag), men innan paketet hade hämtats ut. De försökte få posten att stoppa leveransen.

Köparen vann i rätten.

Men även om det finns likheter, mot den här tråden så skall man kanske vara försiktig med att förutsätta att det skall gå likadant här.

ARN kunde inte vara behjälpliga i att hitta ett liknande beslut.

D
Nä begär ut domen från clickok-fallet eller maila Åge på sweclockers om hjälp

De avgörande sakerna här är väl dels om köpet har gjorts i ond tro och dels om NoN har påtalat felet inom rimlig tid. Jag tycker att hela caset faller på 'rimlig tid'. Två veckor var säkert en rimlig tid för några decennier sedan när man inte hade samma elektroniska stöd som i dag.

useless skrev:
De avgörande sakerna här är väl dels om köpet har gjorts i ond tro och dels om NoN har påtalat felet inom rimlig tid. Jag tycker att hela caset faller på 'rimlig tid'. Två veckor var säkert en rimlig tid för några decennier sedan när man inte hade samma elektroniska stöd som i dag.
Det är precis vad konsumentombudsmannen är inne på också. Ond/god tro verkar vara jättesvårt då hela köpet triggar igång känslor hos människor. Det är endast ett känsloargument och faller på förnuft utifrån givna fakta.

3. Hävda köpet avslutat.
Hoppas att du kört riktigt hårt med samtliga maskiner under dessa veckor, för du kan ju inte vara förbjuden att använda maskiner du köpt, kan bli svårsålda för NoN om dom skulle vinna...😃

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Ganska likartade svar från konsumentombudsmannen, ARN och Hallåkonsument; anmäl ärendet till ARN.

Men jag vill ändå ge NoN en möjlighet till förlikning innan jag anmäler det till ARN.

Har ni några idéer eller förslag på tillvägagångssätt?

Maskinerna är använda då mina anhöriga gillade funktionen. Alla finns kvar i min närhet men i bruksskick.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
S
Din drummel! Du öppnade alltså paketen fast det pågår en process? Har du gjort det, är det sjukt oseriöst gjort av dig. Eller så kör du ytterligare en rövare, maskinerna ligger orörda i förpackningarna men du vill få NoN att tro att de är använda och att de inte vill ha tillbaka dem.

Ja tänka sig att vara så fräck att använda verktyg man köpt.

• Gilla
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
Stadsfiskalen skrev:
Din drummel! Du öppnade alltså paketen fast det pågår en process? Har du gjort det, är det sjukt oseriöst gjort av dig. Eller så kör du ytterligare en rövare, maskinerna ligger orörda i förpackningarna men du vill få NoN att tro att de är använda och att de inte vill ha tillbaka dem.
Så du anser helt allvarligt att vid varje köp från NoN skall man låta varorna ligga i sin/sina förpackningar i minst två veckor, så NoN hinner avgöra om det var för lågt pris? :banghead:

D
Jag tror inte han anser något därifrån stekbordet, eftersom det kan vara svårt att skilja på en juridisk process och ett ensidigt kravbrev.

• Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
nikasp
Här står det att priset hann ändras "till rätt pris 30 min efter jag lagt min order". Är inte det ond tro så äter jag upp min hatt, inte bokstavligt då men ni förstår vad jag menar. Står väl fel också då priset var 10% av rätt pris.

"På en stor webbutik som riktar sig mot alla möjliga målgrupper (ej nischade på verktyg) såldes ett verktyg för nära 85 % av ordinarie pris. Jag la en beställning och tog snabbaste fraktalternativet. Dagen efter hade jag verktyget i handen.

Priset hann ändras till rätt pris 30min efter att jag lagt min order.

Vad kan hända nu? Det har gått över en vecka nu utan att jag har hört något. Haft grejerna i sju dagar.

Alltså en del av mitt samvete är lite skadat medan den andra delen är skitglad. För jag köpte fem."

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.