224 535 läst · 1 191 svar
225k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Då har vi nått ett vägskäl där jag inte vet hur jag ska agera längre.
Min konsumentombudsman tycker att jag ska:
1. Nå en förlikning.
2. Skicka tillbaka produkterna, yrka att dom är mina och anmäla till ARN.
( I det fall du går vidare får du hävda god tro, argumentera för att det finns olika prisklasser av produkten, att NoN inte upptäckt felet inom skälig tid och argumentera utifrån tidigare avgöranden samt förarbeten till lagstiftningen.)
Så mina frågor är:
1. Vilken typ av förlikning ska jag försöka nå?
2. Ska jag ex. hänvisa till Ramnemarks mail och ifrågasätta hur det är möjligt
3. Ska jag fortsätta hävda att köpet är avslutat?
4. Ska jag hänvisa till den här tråden och be om ett trevligt avslut?
Vad tycker ni? Jag känner mig lite rådlös.
Min konsumentombudsman tycker att jag ska:
1. Nå en förlikning.
2. Skicka tillbaka produkterna, yrka att dom är mina och anmäla till ARN.
( I det fall du går vidare får du hävda god tro, argumentera för att det finns olika prisklasser av produkten, att NoN inte upptäckt felet inom skälig tid och argumentera utifrån tidigare avgöranden samt förarbeten till lagstiftningen.)
Så mina frågor är:
1. Vilken typ av förlikning ska jag försöka nå?
2. Ska jag ex. hänvisa till Ramnemarks mail och ifrågasätta hur det är möjligt
3. Ska jag fortsätta hävda att köpet är avslutat?
4. Ska jag hänvisa till den här tråden och be om ett trevligt avslut?
Vad tycker ni? Jag känner mig lite rådlös.
3. Ska jag fortsätta hävda att köpet är avslutat.
Eftersom NoN skickat iväg varorna och du tagit emot dem, är affären avslutad.
Det NoN nu försöker göra är något som skulle äventyra all internethandel, om de skulle få rätt.
Då skulle kunden aldrig veta om det efter en halv måmad kom ett krav, att produkten sålts till för lågt pris.
Hade jag varit dig, hade jag hållit tyst och låta NoN agera.
Kommer det en faktura, skickar du den tillbaka med texten BESTRIDES.
Då kan de inte gå till inkasso eller kronofogde, utan får ta det till tingsrätten.
Något som jag kan tänka mig att NoN aldrig gör, då de riskerar att förlora tvisten och få mycket badwill.
Eftersom NoN skickat iväg varorna och du tagit emot dem, är affären avslutad.
Det NoN nu försöker göra är något som skulle äventyra all internethandel, om de skulle få rätt.
Då skulle kunden aldrig veta om det efter en halv måmad kom ett krav, att produkten sålts till för lågt pris.
Hade jag varit dig, hade jag hållit tyst och låta NoN agera.
Kommer det en faktura, skickar du den tillbaka med texten BESTRIDES.
Då kan de inte gå till inkasso eller kronofogde, utan får ta det till tingsrätten.
Något som jag kan tänka mig att NoN aldrig gör, då de riskerar att förlora tvisten och få mycket badwill.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Fast enligt konsumentombudsmannen så kan dom skicka fakturan vidare men att jag kan bestrida den hos både inkasso och kronofogden utan att dom kan nå framgång. För att dom ska nå framgång måste dom då ta ärendet till tinget.
Jag håller helt med Thomas33. Bollen ligger helt och hållet hos NoN. Deras nästa steg är att skicka en faktura och så fort den anländer kan du dra ärendet till ARN samtidigt som du bestrider fakturan. Innan NoN har skickat sin faktura så finns det inget att göra.
Nu förstår jag självklart att det är lite jobbigt att gå med osäkerheten i den här frågan men det är tyvärr inte mycket som du kan göra för att tvinga fram ett agerande från NoN. Det enda sättet att få dem att snabbt ge dig ett konkret besked om att de lägger ner ärendet är att gå till media. När VD:n måste försöka förklara sig i Aftonbladet till varför deras priser inte stämmer utan att de hotar med extra fakturor i efterhand så kommer de snabbt släppa ärendet. Det är ju en så pass bra artikel så Aftonbladet skriver den säkert även om du inte vill ställa upp på bild.
EDIT:
Du kan inte få någon betalningsanmärkning så länge som du bestrider fakturan så du behöver inte vara orolig för det. Skicka ett mail till Aftonbladet nu...
Nu förstår jag självklart att det är lite jobbigt att gå med osäkerheten i den här frågan men det är tyvärr inte mycket som du kan göra för att tvinga fram ett agerande från NoN. Det enda sättet att få dem att snabbt ge dig ett konkret besked om att de lägger ner ärendet är att gå till media. När VD:n måste försöka förklara sig i Aftonbladet till varför deras priser inte stämmer utan att de hotar med extra fakturor i efterhand så kommer de snabbt släppa ärendet. Det är ju en så pass bra artikel så Aftonbladet skriver den säkert även om du inte vill ställa upp på bild.
EDIT:
Du kan inte få någon betalningsanmärkning så länge som du bestrider fakturan så du behöver inte vara orolig för det. Skicka ett mail till Aftonbladet nu...
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 709 inlägg
Vad är det för KO? En bestriden faktura får väl inte skickas vidare?
Jag tycker att du ska fundera över hur mycket dessa maskiner är värda för dig personligen? Är de värt besväret? För det kommer att ta lite av din energi och tid.Chrissofsweden skrev:Då har vi nått ett vägskäl där jag inte vet hur jag ska agera längre.
Min konsumentombudsman tycker att jag ska:
1. Nå en förlikning.
2. Skicka tillbaka produkterna, yrka att dom är mina och anmäla till ARN.
( I det fall du går vidare får du hävda god tro, argumentera för att det finns olika prisklasser av produkten, att NoN inte upptäckt felet inom skälig tid och argumentera utifrån tidigare avgöranden samt förarbeten till lagstiftningen.)
Så mina frågor är:
1. Vilken typ av förlikning ska jag försöka nå?
2. Ska jag ex. hänvisa till Ramnemarks mail och ifrågasätta hur det är möjligt
3. Ska jag fortsätta hävda att köpet är avslutat?
4. Ska jag hänvisa till den här tråden och be om ett trevligt avslut?
Vad tycker ni? Jag känner mig lite rådlös.
Allting har man is i mage och väntar ut och ev. hamnar i tingsrätt. Eller försöka förhandlar sig fram typ 2st till betalda pris och skicka resterande tillbaka.
Jag hade bara skickat tillbaka dessa maskiner och aldrig mer handlar från NoN, för det är inte värt. Den tid och energi lägger jag heller på min familj.
Jag har haft några sidor på mig att fundera hur jag skulle agera och det som slår mig är att de fortfarande inte hävt avtalet. De skriver att du får häva avtalet om du inte gillar prisändringen.
Jag skulle svara att du inte accepterar deras prisändring och att om de häver avtalet, får de återkomma med lagrummet som stödjer en hävning av avtalet (skriver man så?), så att du kan ta ställning till det. (här kan du fundera om du tar det till ARN eller avvaktar om NoN tar det till tingsrätten)
När avtalet är hävt kan de returnera pengarna till dig och beställa en tid för avhämtning av varorna.
Jag förstår dock inte varför du nått ett vägskäl. Fick du fakturan? eller ytterliga ett brev?
Jag skulle svara att du inte accepterar deras prisändring och att om de häver avtalet, får de återkomma med lagrummet som stödjer en hävning av avtalet (skriver man så?), så att du kan ta ställning till det. (här kan du fundera om du tar det till ARN eller avvaktar om NoN tar det till tingsrätten)
När avtalet är hävt kan de returnera pengarna till dig och beställa en tid för avhämtning av varorna.
Jag förstår dock inte varför du nått ett vägskäl. Fick du fakturan? eller ytterliga ett brev?
Jag håller med. En ursäkt följt av en redigt osmaklig gliring är ingen riktig ursäkt. Jag rapporterade till moderator (uppe vid svara, citera etc), tycker det är ovärdigt BH. Har bara rapporterat ett inlägg förut och det var många år sedan.
-RB- skrev:
Jag har ingen utbildning eller kunskap om dessa frågor men själv skulle jag som föreslagits tidigare avvakta och bestrida ev. fakturor då affären enl. mig är avslutad. Kan NoN vara så aktiva att dom höjer priser under helger så kan jag tycka att dom skulle vara lika aktiva att kolla att allt blir rätt.
Jag tycker att saken skulle varit i ett lite annat läge om dom kontaktat i samband med leveransen och för skam skull erbjudit någon form av goodwill deal som att få behålla en maskin till det betalda priset men att kontakta veckor senare tycker jag är tyder på dålig affärsetik.
Se inte detta som något råd (det finns andra som är bättre skickade än mig att ge detta) utan bara som lite input på hur jag ser på det
Jag tycker att saken skulle varit i ett lite annat läge om dom kontaktat i samband med leveransen och för skam skull erbjudit någon form av goodwill deal som att få behålla en maskin till det betalda priset men att kontakta veckor senare tycker jag är tyder på dålig affärsetik.
Se inte detta som något råd (det finns andra som är bättre skickade än mig att ge detta) utan bara som lite input på hur jag ser på det
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
"Pris i skyltfönster eller monter
Carl besökte en urmakare för att köpa en klocka. Han hittade en klocka han ville ha i en monter. Priset angavs enligt en skylt i montern vara 4 500 kr. Priset bekräftades också av en expedit. Carl tog klockan med sig och gick till kassan för att betala. Enligt butikschefen, som stod i kassan, var det pris som stått på skylten felaktigt. Det korrekta priset skulle vara 8 500.
Carl yrkade att få köpa klockan till det pris den hade enligt prisskylten, dvs. 4 500 kr.
Säljaren bestred kravet. Den prisskylt som stått vid klockan i montern hade hamnat fel och hörde till en klocka som stod bredvid. Att det riktiga priset var högre upptäcktes när Carl skulle betala. Han drog sig då ur köpet.
Prisskyltning av en vara i ett skyltfönster eller, som i detta fall, i en monter anses enligt gällande rätt inte utgöra ett för näringsidkaren bindande anbud. En sådan prisuppgift kan i stället ses som ett led i beskrivningen av näringsidkarens utbud. Om en prisuppgift blivit felaktig, har näringsidkaren rätt att ändra denna innan ett avtal sluts. Konsumenten har alltså ingen rätt att kräva att få köpa varan till det skyltade priset. Carls yrkande avslås därför.
(Änr 1996-6660)"
Det kan man ju tolka till min fördel.
Carl besökte en urmakare för att köpa en klocka. Han hittade en klocka han ville ha i en monter. Priset angavs enligt en skylt i montern vara 4 500 kr. Priset bekräftades också av en expedit. Carl tog klockan med sig och gick till kassan för att betala. Enligt butikschefen, som stod i kassan, var det pris som stått på skylten felaktigt. Det korrekta priset skulle vara 8 500.
Carl yrkade att få köpa klockan till det pris den hade enligt prisskylten, dvs. 4 500 kr.
Säljaren bestred kravet. Den prisskylt som stått vid klockan i montern hade hamnat fel och hörde till en klocka som stod bredvid. Att det riktiga priset var högre upptäcktes när Carl skulle betala. Han drog sig då ur köpet.
Prisskyltning av en vara i ett skyltfönster eller, som i detta fall, i en monter anses enligt gällande rätt inte utgöra ett för näringsidkaren bindande anbud. En sådan prisuppgift kan i stället ses som ett led i beskrivningen av näringsidkarens utbud. Om en prisuppgift blivit felaktig, har näringsidkaren rätt att ändra denna innan ett avtal sluts. Konsumenten har alltså ingen rätt att kräva att få köpa varan till det skyltade priset. Carls yrkande avslås därför.
(Änr 1996-6660)"
Det kan man ju tolka till min fördel.
Var kommer citatet ifrån? Det verkar framförallt ett exempel som inte är applicerbar på dit köp. Och dit köp kan bara hävas om NoN bevisa att du handlade i ond tro.
Vad jag förstår har de än så länga bara hänvisat till sina villkor och inte avtalslagen. Texten ur deras villkor tolkar jag syftar på exemplet med klockan.
Vad jag förstår har de än så länga bara hänvisat till sina villkor och inte avtalslagen. Texten ur deras villkor tolkar jag syftar på exemplet med klockan.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Hittade det på ARN.
" Konsumenten har alltså ingen rätt att kräva att få köpa varan till det skyltade priset."
Det kan man ju tolka till din nackdel. Men, som sagt var, exemplet är inte riktigt applicerbart. I det rättas ju priset innan själva affären görs, så avtalslagen blir aldrig inblandad.
Det kan man ju tolka till din nackdel. Men, som sagt var, exemplet är inte riktigt applicerbart. I det rättas ju priset innan själva affären görs, så avtalslagen blir aldrig inblandad.