etompau skrev:
Vill påstå att det helt enkelt inte finns tid för att en orderplockare ska vara en granskare av skäligt pris. Dagens ordrar kanske tusental, ska vara klara vid en dead-line, och i paketet går sällan en faktura utan enbart en följesedel.
Effektivisering på hög nivå, som med allt annat i samhället.. (funkar inte alltid enligt planen..)
Men oavsett, allt beror ju på vad man har för krav på sina robotar/anställda/webprogram/rutiner.

.. allt är ett val någon gör .. (på gott och ont) :)
 
Alfredo skrev:
Det är nog rätt olika från leverantör till leverantör. Ingen aning om hur det är med NoN men i många fall följer bara en "prislös" följesedel med paketet. Det kan även råda rätt stark sekretess kring priset, varför man vill begränsa antalet som har tillgång till det. Nu är detta iofs knappast aktuellt i det här fallet.
Det sker det med (alltså att man får en prislös faktura eller ja någon form av ordererkännande). Men som jag sa innan, det är ju fler steg i en "handling".. och orderplockaren var den sista..

..det skulle mycket väl kunna förhindras redan innan.. fördelen med datorer och program är att de går att få och göra allt - bara man vet vad man vill att de ska kunna göra! En varning för en alltför drastisk prisreducering i systemet.. skulle kunna hjälpa alla från att sådana här missar görs.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
martin43 skrev:
Idag är det många som inte ens plockar varorna för hand, det är automatiserat. Ofta är det inte ens samma företag som plockar varorna. Varorna hamnar i en korg där man enbart behöver lägga dem i emballage i en låda och kasta i en följesedel. Flera näthandlare skickar dessutom direkt från grossisternas lager, vilket gör att man får flera kollin, där varje låda bara innehåller en lista på vad som är i. Fakturan /garantisedeln får man på mailen.
Att det inte kontrolleras flera gånger innan det levereras är ju inte kundens problem. Det låter som du tycker att kunderna ska ansvara för hur företaget sköter sin buisness. Det är ju bara företagets problem. Håller inte deras rutiner så får de ändra dem eller sluta sälja saker. Ingen konsumenten ska fundera på....
 
  • Gilla
Music Man och 4 till
  • Laddar…
F
martin43 skrev:
Idag är det många som inte ens plockar varorna för hand, det är automatiserat. Ofta är det inte ens samma företag som plockar varorna. Varorna hamnar i en korg där man enbart behöver lägga dem i emballage i en låda och kasta i en följesedel. Flera näthandlare skickar dessutom direkt från grossisternas lager, vilket gör att man får flera kollin, där varje låda bara innehåller en lista på vad som är i. Fakturan /garantisedeln får man på mailen.
En automatiserad plockning har man i sådana fall av en anledning och det är att det är kostnadseffektivare. Ett automatiserat kontrollsystem för orealistiskt låga priser vore extremt enkelt men dom anser tydligen inte att det är värt investeringen. Det är inget som kunden skall behöva lida för eller öht bry sig om.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
De kunde väl åtminstone låta dig behålla en av varorna till inköpspris , vart tog goodwill vägen?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
De testar väl att köra den tuffa stilen och hoppas att kunden ska stå för goodwill.
 
Sir Duke skrev:
De testar väl att köra den tuffa stilen och hoppas att kunden ska stå för goodwill.
... och den här tråden har gett dem det? :D
 
Hehe nja
 
hsd
Det är säkert den här tråden som fått non att uppmärksamma att de sålt fem till vrakpris, kanske tom. via någon kund som velat ha samma pris
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
"Hej igen,

Det ärende du har angivit i ditt mail kan vi tyvärr inte kommentera då detta är ett enskilt fall. Ärendet bedöms utifrån olika faktorer och riktlinjer. Det kan vara så att det specifika företaget hade andra köpvillkor och detta var väldigt längesedan (drygt 18 år) vilket betyder att både lagen och reglerna kan ha ändrats sedan dess.
Precis som jag skrev i det tidigare mailet har du rätt att skicka tillbaka varorna och häva ditt köp om du inte är nöjd med vår priskorrigering. Detta motsvarar en avbokning av din order vilket du har läst om i våra köpvillkor. I detta fallet kan vi inte avboka beställningen eftersom den har blivit utskickad och därför erbjuder vi istället dig att skicka tillbaka kostnadsfritt och häva köpet.
Då priset var oskäligt lågt vid beställningstillfället står vi fast vid vårt beslut. Fakturan på mellanskillnaden kommer att skickas ut till dig inom kort och vi förutsätter att du betalar in den om du inte väljer att returnera varorna till oss.

Bifogat i detta mail finner du fem stycken fraktsedlar som du kan använda för att skicka in dessa till oss och häva ditt köp,
Är det så att du inte har möjlighet att skriva ut dessa kan jag givetvis skicka dem per brev.

Önskar dig en jättefin dag!

Med vänliga hälsningar / Best Regards
______________________________"
 
Det är så otroligt puckat att dom tror att dom kan "avboka" ordern veckor efter att den levererats.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Då priset var oskäligt lågt vid beställningstillfället står vi fast vid vårt beslut. Fakturan på mellanskillnaden kommer att skickas ut till dig inom kort och vi förutsätter att du betalar in den om du inte väljer att returnera varorna till oss.
Då betyder detta i klartext att man ALDRIG riktigt kan lita på att NoN har rätt pris när man beställer, utan riskerar att få returnera eller betala mellanskillnaden flera veckor efter köpet? :banghead:
 
Microkatten
Så vänligt av dem att ge dig rätten att häva ditt köp...

Jag begriper faktiskt inte varför NoN envisas med detta. De erbjuder dig inte heller någonting i utbyte, absolut ingenting, som kompensation för deras misstag. Ett bedrövligt sätt att göra affärer - oavsett vem som har formellt rätt. NoN är nu uppsatt på min svarta lista, och jag hoppas att du står på dig!
 
  • Gilla
Odjuret och 1 till
  • Laddar…
D
OK, nu när du får fakturan har du lite olika val.
Du kan betala fakturan eller bestrida fakturan.
Om du bestrider fakturan , är det mest troliga att NoN går direkt till tingsrätten. De kan även söka betalningsföreläggande hos Kronofogden, varpå du kan bestrida skulden. Kronofogden kan då inte göra något, utan NoN måste vända sig till tingsrätten.
Tänk på att det är bara du som kan ta ärendet till ARN om du vill använda dig av alternativ tvistlösning. Du bör meddela NoN detta i sådana fall i god tid, och de har förbundit sig att följa rekommendationen från ett eventuellt beslut i ett reklamationsärende via ARN enligt deras villkor.
Å andra sidan har de inga skyldigheter att bry sig om din anmälan, utan kan välja att avbryta ARN-ärendet när som helst genom att gå till tingsrätten.
 
Hoppas verkligen du inte viker dig nu, klandrar dig verkligen inte om du tar den "lättare" vägen. Jag är väldigt intresserad av om det finns något sätt NoN kan komma undan med detta. Skulle detta gå till tingsrätten, och NoN skulle vinna, skulle ju det betyda att man kan få en faktura efter fullbordat köp nästan jämt. Dom flesta företag har ju liknande köpvilkor.
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.