niklasn skrev:
@Martin43 - vänd på frågan... om Köparen köpt 10 apparater till högre pris än genomsnittet på marknaden och kommit på felet först efter leveransen?
För det första tror jag inte TS skulle ha slagit till och genast köpt FEM maskiner när priset var 8888 kr/st* så det är inte så troligt att problemet uppstår. Skulle det dock göra det är det ju bara att ångra köpet och lämna tillbaka grejerna!

Det är det som frågan gäller. Det är inte ett litet över eller underpris (10-20%) det är -85%! Och TS var mkt väl medveten om detta och köpte därför fem st.

Men svaret på din fråga är att i så fall kan man ångra köpet.


(*1000/5/0,15/0,15. Dvs 6,7 ggr högre istället för 6,7 ggr lägre)
 
hempularen skrev:
Det där är ett väldigt dåligt exempel av flera skäl. OM du beställer en bil för 30 000, så får man förutsätta att firman har någorlunda koll och bromsar affären innan den slutförs eller iallafall innan leverans. Och det borde NetonNet också gjort här.
Jag vet inte det. Det är precis samma sak, även om exemplet inte är särskilt lysande. Sannolikheten för upptäckt är högre eftersom värdet är högre och man kanske inte skickar iväg en bil utan någon som helst kontroll så klart. Netonnet har väl valt att inte granska allt hela tiden för det kostar för mycket och då handlar kunderna någon annanstans. Därför tycker jag det är rimligt att reservera sig för denna typ av fel, åtminstone eftersom det är nästan en faktor SJU fel. Det är inte ett litet fel.
 
sblixten skrev:
Bra att du drog det exemplet, för jag älskar just de kunderna. Det värsta jag vet är när jag t.ex. skall handla en citron och där ligger 20 citroner som inte borde finnas där och inte en enda jag vill ha.
Hur mycket kan det kosta att ha en ansvarig som går en runda på morgonen och kollar av all frukt och grönt?
Och varför har butiken sådana garantier om man inte lever upp till dem?
Fall som det i TS får branschen att mogna.
Varför handlar du inte bara i en dyrare butik, förslagsvis en klassisk saluhall, där personalen lägger betydligt mer energi på detta än i en "sketen" stormarknad? ;)

Lägst pris vinner. Det är inga stormarknader jag känner till som frivilligt spenderar några heltider (de flesta butiker har öppet mer än ett skfit) på att sortera citroner mm.

För dem är det en bättre lösning att låta kunderna göra en större del av jobbet genom att erbjuda ett lägre pris och erbjuda en "försäkring" (=färskvarugaranti) för de fall det går snett. Kostnaden för detta är väldigt mycket lägre än kostnaden för att ha personal som mer aktivt sorterar igenom utbudet kontinuerligt.

Alla mognar förhoppningsvis av alla sorters misstag oavsett vad utfallet blir i det enskilda fallet, det är grunden i all verksamhet med ambitionen att överleva ett tag till.
 
Chrissofsweden skrev:
Det enda som får mig att fortsätta är vetskapen om att jag inte handlade i ond tro när köpet genomfördes. Allt annat som sägs är någons eget påhitt. Sen förstår jag att det är lätt för vissa att påstå motsatsen men det är bara jag som sitter på grundfaktan. Och det är precis det faktum att Netonnet hävdar att jag handlat i ond tro som gör att jag vägrar acceptera detta.
Hehe. Detta är väl ett klassiskt fall på att du passat på! Du visste att det var misstänkt billigt. Misstänkt billigt var det eftersom det var asbilligt (vad jag förstår snarare 90% rabatt, inte 85%) och inte minsta notis om att det var nån slags kampanj, rea, utförsöljning eller liknande.

Om det är ond tro eller ej kan säkert diskuteras ("Att veta om ett missförhållande vid exempelvis ett avtals tillkomst. Ond tro kan även grundas på vad man "bort inse"").

Eftersom 99% av alla andra skulle göra exakt likadant är det här inte alls riktat mot dig. Hade jag sett detta hade jag också beställt! Hade företaget hört av sig hade jag dock inte insisterat på att få behålla maskinerna för det priset, men jag hade definitivt föreslagit att få behållare grejerna för ett bra pris.
 
harry73
Men det borde vara företaget som bjuder in till förhandlingsbordet
 
martin43 skrev:
För det första tror jag inte TS skulle ha slagit till och genast köpt FEM maskiner när priset var 8888 kr/st* så det är inte så troligt att problemet uppstår. Skulle det dock göra det är det ju bara att ångra köpet och lämna tillbaka grejerna!

Det är det som frågan gäller. Det är inte ett litet över eller underpris (10-20%) det är -85%! Och TS var mkt väl medveten om detta och köpte därför fem st.

Men svaret på din fråga är att i så fall kan man ångra köpet.


(*1000/5/0,15/0,15. Dvs 6,7 ggr högre istället för 6,7 ggr lägre)
TS har ju inte förnekat att det var LÅGT pris.

Vad han menar är väl att han inte fattade att det var FEL pris.
 
Snigla skrev:
Säger bara detta..

- Mottagaren av ordern kunde kontrollerat ordern när den lades..
- Webbshoppen/datorsystemet kunde ha varnat för orimlig prisnedsättning.. (kan tex låta ordern skickas vidare för manuell hantering / flaggas rött..)
- Orderplockaren kunde ha kontrollerat vad som som packades ner i kartongen innan den skickades.. (de har också tillgång till priser/faktura..)

Det handlar inte bara om att EN person skrivit in ett felaktigt pris i datorsystemet en gång, det handlar snarare om att det är dags att se över rutinerna kring hela webbshoppen/systemet/hantering..
Inte många människor är involverade i orderhanteringen. Någon produktansvarig sätter (fel)pris i deras affärssystem, sedan rullar det bara på. Ingen orderplockare, om de nu har sådan, reflekterar det minsta över priser etc.
Har själv varit involverad i samma situation, dock B2B och danska kunder. Kan gå rätt hett till innan alla blir nöjda....
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Det är inte uppenbart att TS borde begripa att priset var FÖR bra för att vara sant.

Om jag ser ett erbjudande i den stilen, så kan jag mycket väl vara omedveten om vad ett normalt pris är för märkesprodukten. Om jag ex. vet att Jula säljer sina nonamebrand maskiner till ordinarie pris som är liknande. Då skulle jag inse att detta är ett bra pris, för en märkesmaskin. Men jag har kanske inte koll på att märkesmaskinen normalt kostar 10 ggr mer, jag skulle mycket väl kunna tro att det här är en utförsäljning av förra årets modell med 30 - 50% rabatt.

Just den här prylen skulle jag iofs. aldrig köpa utan googla runt lite, och då inse att priset är orimligt lågt. Men det finns lägen där man bara inser att det här är ett bra pris, jag har inte tid att googla på hur bra det är.

Och har butiken dessutom klantat till det så till den grad att jag dessutom redan har hunnit få hem prylen, då skulle jag inte skicka tillbaka den frivilligt, inte för att jag absolut skall behålla, men min tid är för värdefull för att jag skall lägga tid på att reparera butikens klantighet. Av samma skäl skulle jag inte bråka om att få köpa den till det låga priset, även om de egentligen är bundna till det redan innan leverans, min tid är för värdefull. Firmor som bränner min tid handlar jag aldrig mer av.
 
etompau skrev:
Inte många människor är involverade i orderhanteringen. Någon produktansvarig sätter (fel)pris i deras affärssystem, sedan rullar det bara på. Ingen orderplockare, om de nu har sådan, reflekterar det minsta över priser etc.
Har själv varit involverad i samma situation, dock B2B och danska kunder. Kan gå rätt hett till innan alla blir nöjda....
Jag har själv fått sälja till utsatt pris, både pga miss jag gjort och missar andra gjort - inget konstigt med det.. (både i butik och webbshop kanske jag ska tillägga)

MEN som vanligt så finns det vägar att gå som underlättar för alla inblandade. Man kan inte alltid ta den lätta vägen eller vägen som alla andra tar.. man måste själv bestämma sig för vilken typ av business man vill driva och sedan bygger man vidare på det.. och ett stort företag har ju oftast tom bättre ekonomiska möjligheter än de små.. att göra "rätt"

När vi hade vår webbshop så var det bara jag inblandad i den.. och fungerade den inte på det sättet jag ville.. fick jag väl se till att fixa det. Det finns många färdiga system att använda (både gratis och för en liten summa..), men utvecklingen av dessa är ju beroende av att folk talar om vad som är fel.. och vad de vill ha ut av programmen :) och fungerar det fortfarande till belåtenhet..så programmerar man själv. Att tex lägga in att systemet ska varna om priset skiljer 80% mot ord pris är inte orimligt.. och då får man manuellt godkänna ordern innan nått mer händer..

Som du säger, i många fall är det inte så många inblandade just i en webbshop (därför det är ett bra alternativ till butik, mindre omkostnader). Men det är fortfarande någon som är mån om att pengarna kommer in i företaget och att grejerna skickas.. oavsett om det är en person eller 10.. (oavsett stort eller litet företag)

Även om den där lille orderplockaren inte bryr sig om vad hen stoppar ner i lådan, så har denne fortfarande en möjligheten att reagera.. de är ju faktiskt inte "dummare" ute på lagret än inne vid skrivbordet.. eller för den delen ute i butik!

Ju färre inblandade, ju större kontrollansvar har de ju.. även om de inte vill ha. Gäller att ge tydliga instruktioner om vad de förväntas göra i arbetsuppgifterna och sedan anställa rätt person. Alla passar inte att jobba med allt.

(tror dig när du säger att det kan gå hett till, kunderna som "alltid har rätt" kan vara väldigt ettriga och tvekar inte att visa sitt missnöje högt och tydligt - det gäller att vara tålmodig och inte ta saker och ting personligt!)
 
Snigla skrev:
Även om den där lille orderplockaren inte bryr sig om vad hen stoppar ner i lådan, så har denne fortfarande en möjligheten att reagera.. de är ju faktiskt inte "dummare" ute på lagret än inne vid skrivbordet.. eller för den delen ute i butik!
Frågan är väl om den lille (eller store) orderplockaren någonsin ser priset. Om inte är det svårt att reagera vare sig man är klok eller dum.
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Frågan är väl om den lille (eller store) orderplockaren någonsin ser priset. Om inte är det svårt att reagera vare sig man är klok eller dum.
Det är helt upp till näthandlaren (netonnet i detta fall) att bestämma.

Vill man ha en extra kontrollstation, eller vill man skippa den och ta större risk.
Inget som vi kunder ska behöva bry oss i.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vill påstå att det helt enkelt inte finns tid för att en orderplockare ska vara en granskare av skäligt pris. Dagens ordrar kanske tusental, ska vara klara vid en dead-line, och i paketet går sällan en faktura utan enbart en följesedel.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Frågan är väl om den lille (eller store) orderplockaren någonsin ser priset. Om inte är det svårt att reagera vare sig man är klok eller dum.
Det brukar stå på fakturan/ordern jag får med paketen iaf :) (de bockar ju tom av på lappen ibland!) Sedan är det en annan sak om hen reagerar på det hela, eller läser den överhuvudtaget.. men det var det jag menade med att man får ha tydliga arbetsinstruktioner. Om det står i arbetsuppgifterna att man ska kontrollera det, så ska man kontrollera.. så det är ju upp till företaget ifråga vad de vill ha ut av sina anställda.

För mig var det alltid viktigt att det blev rätt, så jag dubbelkollade innan jag tejpade igen paketen.
 
Snigla skrev:
Det brukar stå på fakturan/ordern jag får med paketen iaf :)
Det är nog rätt olika från leverantör till leverantör. Ingen aning om hur det är med NoN men i många fall följer bara en "prislös" följesedel med paketet. Det kan även råda rätt stark sekretess kring priset, varför man vill begränsa antalet som har tillgång till det. Nu är detta iofs knappast aktuellt i det här fallet.
 
Idag är det många som inte ens plockar varorna för hand, det är automatiserat. Ofta är det inte ens samma företag som plockar varorna. Varorna hamnar i en korg där man enbart behöver lägga dem i emballage i en låda och kasta i en följesedel. Flera näthandlare skickar dessutom direkt från grossisternas lager, vilket gör att man får flera kollin, där varje låda bara innehåller en lista på vad som är i. Fakturan /garantisedeln får man på mailen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.