224 374 läst · 1 191 svar
224k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jovisst.
Nej du kan inte ta hänsyn till att vad Prisjakt hävdar en blå Bosch GOP kostar, då det finns flera olika prisjämförelsesidor, och vissa är sponsrade så de visar bästa pris bland sponsorerna..Chrissofsweden skrev:"Hej xxxx,
Tack för din återkoppling,
Priset för denna varan ligger i vanliga fall på 1890kr, därav är det en väldigt stor sänkning när ligger på 209kr.
Om du till exempel kollar på Prisjakt.nu kan du se att priset för denna varan ligger mellan 1890-3000:- och uppåt, detta påvisar att 209kr för just denna produkt är ett oskäligt pris med tanke på ordinarie pris.
Att det dessutom finns andra multiverktyg för liknande pris kan vi inte ta hänsyn i detta fallet eftersom det är olika tillverkare samt olika kvalitét och specifikationer på produkterna.
Vi informerade dig om denna felaktighet så fort vi upptäckte den och detta anses vara skälig tid.
Det stämmer att du har ingått ett avtal med oss. Vid beställningstillfället godkände du även våra köpvillkor ([länk]) där det står skrivet att vi vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller oss rätten att korrigera felet i efterhand.
Är du inte nöjd med våra korrigering är du givetvis välkommen att returnera varan till oss, kostnadsfritt och vi kommer i sådana fall att skicka en förbetald fraktsedel så att du kan skicka in produkterna till oss.
Vänligen återkom i så fall samt om du vill ha fraktsedeln per brev eller via mail."
Nu har dom sänkt ordinarie pris men hänvisar även till prisjakt (där de dyrare maskinerna innehåller massa tillbehör). Men är det rimligt att behöva jämföra alla deras priser mot prisjakt för att få se det ordinarie priset?
Sitt lugnt i båten!
Men nu är det väl lite alternativa fakta. Jag skulle nog gissa att TS kollat Prisjakt för att veta att det var ett otroligt (för) bra pris. Jag skulle säga att alla jag känner som ska jämföra pris kollar på Prisjakt i första hand och kanske Pricerunner i andra hand.
Att NoN bara orkar att hålla på att kräva tillbaks maskinerna, eller att kunden betalar fullt pris.
Troligen har de nu förlorat betydligt mer på missad försäljning bland ByggaHusmedlemmar och andra som hört talas om detta. Men som jag skrev tidigare är det så att NoN anställda är så hårt styrda av ledningen, att de inte kan eller vågar låta affären gå som en miss i hanteringen och låta kunden behålla maskinerna till det pris han har betalat.
Troligen har de nu förlorat betydligt mer på missad försäljning bland ByggaHusmedlemmar och andra som hört talas om detta. Men som jag skrev tidigare är det så att NoN anställda är så hårt styrda av ledningen, att de inte kan eller vågar låta affären gå som en miss i hanteringen och låta kunden behålla maskinerna till det pris han har betalat.
Alltså när varan är både betald och levererad har ju äganderätten gått över till köparen. Jag *tror* inte säljaren kan ändra priset då. Ordererkännande/kvitto är ert avtal och säljaren är bunden av det och får inte ändra till kundens nackdel.
Det är en annan sak om de efter beställning vid ordererkännande (men före leverans) meddelar att det tyvärr blivit fel. Då får köparen ta ställning till de nya villkoren och göra affär eller inte.
Jag är verkligen inte säker, men tror att säljaren har en uppförsbacke.
Det är en annan sak om de efter beställning vid ordererkännande (men före leverans) meddelar att det tyvärr blivit fel. Då får köparen ta ställning till de nya villkoren och göra affär eller inte.
Jag är verkligen inte säker, men tror att säljaren har en uppförsbacke.
Konsumenrådgivaren har rätt och du har redan framfört din ställning, att du anser att du inte ska betala. Men fortsatt dialog med argument leder ingen vart rent juridiskt i detta läge. Klargör bara din ställning i fortsatt dialog. Pratar du fortfarande med kundtjänst? Skulle kontakta VDn istället eftersom denne är ytterst ansvarig.Chrissofsweden skrev:
Ja, det är lika här, men knappast något man kan ta för givet, och knappast som ett företag som flitig förekommer på Prisjakt.nikasp skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag har slutat kolla prisjakt. Det var populärt på den tiden man hängde på minhembio.com. Jag köper oavkortat verktyg från England, bortsett från multisågen.
Jag köpte min 40-30 av Conrad för 1891:- förra veckan. Skulle de (mot förmodan) få för sig att tjafsa om priset kommer jag göra absolut nada. Jag lär inte lyfta ett finger förrän det kommit en faktura. Inte svara på mail, inte argumentera, inte skriva nån tråd på BH. Möjligen kan jag ägna några sekunder på att vara lite avundsjuk på TS.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Även om jag förstår att det låter som en lögn, så händer det faktiskt att jag handlar än blåa elverktyg..Chrissofsweden skrev:
Och då är ju faktiskt Prisjakt händigt, men att anta att det skulle vara nån norm eller praxis är att ta i.
Jag hade bestridit fakturan. Du kan ju hänvisa till konsumentköplagen som skrivits flera gånger här som kortfattat säger att efter varan är levererad och betalad till fullo så är affären klar.
Du får nog fler chanser att lösa det innan det går upp i rätten....
Du får nog fler chanser att lösa det innan det går upp i rätten....