B
Det är ju affären som ska ta det vidare, och de är chanslösa. De måste inse att de får ta lärdom. Men antar det är någon längre ner som får sin kpi kraschad av detta men ledningen borde definitivt h sådan koll att de inser att det bara gäller att se till att de inte gör samma misstag i framtiden ....
 
F
DMOL skrev:
Han måste ju ta ärendet till ARN i och med att han antagligen har fått fakturan vid det här laget?
Det är tom riktigt dumt och onödigt, varan är betald och levererad och kunden verkar nöjd (kanske med undantag för den bristande affärsetiken från leverantören). Det är leverantören som får ta det nån stans om dom vill driva det.
 
B
Då finns det ju inte ens något att bestrida....
 
D
fsn skrev:
Det är tom riktigt dumt och onödigt, varan är betald och levererad och kunden verkar nöjd (kanske med undantag för den bristande affärsetiken från leverantören). Det är leverantören som får ta det nån stans om dom vill driva det.
Om ett företag skickar en faktura och har för avsikt att driva in skulden är det enklare att ta ärendet till ARN innan det hinner gå till domstol eftersom NoN alltid följer ARNs rekommendation. Att bestrida fakturan och inkassokrav kan man göra under tiden oavsett.
Nu har de ju uppenbarligen inte skickat en faktura ännu, men det lär väl komma...
 
DMOL skrev:
Om ett företag skickar en faktura och har för avsikt att driva in skulden är det enklare att ta ärendet till ARN innan det hinner gå till domstol eftersom NoN alltid följer ARNs rekommendation. Att bestrida fakturan och inkassokrav kan man göra under tiden oavsett.
Nu har de ju uppenbarligen inte skickat en faktura ännu, men det lär väl komma...
Nu hamnar vi lite OT här, men ordningen är att konsumenten får en faktura denne inte accepterar. Då ska konsumenten bestrida fakturan skriftligt, vilket stoppar processen att företaget kan ge den vidare till kronofogden. Accepterar inte firman att kunden vägrar betala kan firman gå vidare till domstol. I detta läge tar kunden kontakt med ARN.

Att bestrida en faktura betyder inte att ärendet tas till domstol, det måste företaget aktivt göra.
 
D
Paxman skrev:
Nu hamnar vi lite OT här, men ordningen är att konsumenten får en faktura denne inte accepterar. Då ska konsumenten bestrida fakturan skriftligt, vilket stoppar processen att företaget kan ge den vidare till kronofogden. Accepterar inte firman att kunden vägrar betala kan firman gå vidare till domstol. I detta läge tar kunden kontakt med ARN.

Att bestrida en faktura betyder inte att ärendet tas till domstol, det måste företaget aktivt göra.
nej, företaget stoppas inte från att ta det till kronofogden. Var har du fått denna felaktiga information ifrån.
Det är därför det kallas tvist.
Att bestrida fakturan gör man till företaget.
Inkassokrav bestrids till kronofogden.
Kronofogden får du inte ta vidare ärendet, utan företaget måste gå via domstol.
Om NoN väljer att ta ärendet till domstol, så kommer ärendet inte att kunna prövas i ARN.
 
D
Du missar min poäng. NoN är inte förpliktigad att vänta på att konsumenten tar ärendet till ARN eller annan alternativ tvistlösning enligt avtalet. De kan naturligtvis föreslå att konsumenten skickar en anmälan till ARN, annars så går de direkt till domstol och då är alla andra alternativ ej möjliga längre oavsett om TS skickat in en anmälan till ARN.
 
Mikael_L
ARN betyder Allmänna ReklamationsNämnden.

Om en konsument har en reklamation kan man anmäla till ARN om man inte vill köra en rättslig process.
Företag kan inte använda ARN utan har bara vägen med rättslig process när de vill "klaga" på en kund.

Så om TS har någon reklamation gentemot netonnet så är ARN en möjlig instans.

Har TS någon reklamation?
 
Måste inte ett företag gå vägen via inkasso och kronofogde för att kräva in en obetald faktura? Kan de alltså gå direkt till domstol?
 
D
Mikael_L skrev:
Har TS någon reklamation?
Ja han gör en reklamation av köpet, eftersom säljaren kräver honom på mer pengar vilket strider mot konsumentköplagen och avtalslagen.

Paxman skrev:
Måste inte ett företag gå vägen via inkasso och kronofogde för att kräva in en obetald faktura? Kan de alltså gå direkt till domstol?
Ja har du bestridit fakturan, finns det ju ingen anledning för näringsidkaren att ta ärendet till kronofogden egentligen.
 
Alltså om TS är nöjd med varan behöver han ju inte göra någonting.

Det är den som har en fordran som måste bevisa att den har rätt till den andres pengar.

Man ska inte anmäla till ARN att man fått en felaktig räkning, man ska bara bestrida och låta bli att betala.
 
Mikael_L
DMOL skrev:
Ja han gör en reklamation av köpet, eftersom säljaren kräver honom på mer pengar vilket strider mot konsumentköplagen och avtalslagen.
Nej, han är utsatt för en scam, en bluffaktura.

Polisanmälan är väl vettigare än ARN ...?
 
D
Mikael_L skrev:
Nej, han är utsatt för en scam, en bluffaktura.
Nej det är varken en scam eller ett brott. NoN hävdar att priset var felaktigt och TS hävdar att handlat i god tro, där i ligger tvisten.

Sir Duke skrev:
Alltså om TS är nöjd med varan behöver han ju inte göra någonting.

Det är den som har en fordran som måste bevisa att den har rätt till den andres pengar.

Man ska inte anmäla till ARN att man fått en felaktig räkning, man ska bara bestrida och låta bli att betala.
Ja om han vill att det går till domstol ja. Det är ju helt andra beviskrav, tar upp massa tid och eventuella utlägg att gå den vägen istället för ta ärendet till ARN förutsatt att NoN väljer att gå vidare... vi får se vad deras nästa steg blir.
 
Ja hela poängen är att NoN har bollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.