224 355 läst · 1 191 svar
224k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Ja, men tyvärr sprids ju bilden av att det är felaktigt att gå till ARN i detta fall om NoN skickar en faktura.
Åge gjorde helt rätt när han tog ärendet till ARN direkt efter fakturan, men ClickOK gick istället till tingsrätten och ARN fick lägga ned sitt ärende istället.
Jag hade definitivt tagit detta ärende till ARN framför tingsrätten eftersom NoN är förpliktigad att följa rekommendationen.
Åge gjorde helt rätt när han tog ärendet till ARN direkt efter fakturan, men ClickOK gick istället till tingsrätten och ARN fick lägga ned sitt ärende istället.
Jag hade definitivt tagit detta ärende till ARN framför tingsrätten eftersom NoN är förpliktigad att följa rekommendationen.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
Tycker det var lite väl mycket i ditt svar som var helt onödigt. De ska redogöra för varför de anser sig ha krav på dig. Det räcker att du svarar att du inte ser att de har något avtal som styrker kravet. Därmed punkt.
Redigerat:
Håller med förra talaren. Varför i hela friden skriva allt det du föreslår. Du finns ju inget utestående som dom kan kräva dig på utan du anser ju att dina tidigare avtal är avslutade och klara. Så svara bara enkelt att det hela måste vara ett missförstånd från deras sida och att du inte har några utestående köp hos NoN. Punkt slut.
Sen är det NoN som får agera och att försöka blanda in olika begrepp och rättsfall nu är blir bara fel.
Sen är det NoN som får agera och att försöka blanda in olika begrepp och rättsfall nu är blir bara fel.
Själv hade jag nog struntat i allt fram till det ev dyker upp någon faktura. Ignorerat allt annat.
Fram till dess finns det ju inget att tvista om.
Sen bedömt ifall den ska bestridas eller typ polisanmälas. Lite beroende på hur taffligt de försöker få mina pengar.
Jag är inte speciellt säker på att detta är den allra bästa taktiken dock.
Normalt är jag ju av åsikten att problem ska man lösa snabbt, medan de är små problem. Väntar man så blir ofta problemen större och svårare att lösa.
Om t.ex. NoN har skapat en faktura i sitt faktureringssystem är det antagligen ett större problem. Det går säkert i gång en massa automatikfunktioner för övervakning och påminnelser osv. Och det krävs antagligen fler inblandade för att stryka denna.
Så jag är inte alls säker på att ignorera det hela fram till någon eventuell faktura dimper ner är det bästa, men trots allt skulle jag själv kanske gjort så, i detta fallet.
Sen bedömt ifall den ska bestridas eller typ polisanmälas. Lite beroende på hur taffligt de försöker få mina pengar.
Normalt är jag ju av åsikten att problem ska man lösa snabbt, medan de är små problem. Väntar man så blir ofta problemen större och svårare att lösa.
Om t.ex. NoN har skapat en faktura i sitt faktureringssystem är det antagligen ett större problem. Det går säkert i gång en massa automatikfunktioner för övervakning och påminnelser osv. Och det krävs antagligen fler inblandade för att stryka denna.
Så jag är inte alls säker på att ignorera det hela fram till någon eventuell faktura dimper ner är det bästa, men trots allt skulle jag själv kanske gjort så, i detta fallet.
Så du menar att NoN har automatiseringar kring fakturahantering men inte mot att sätta ett ett pris 10 gånger för lågt. Kan det vara möjligt!!!???Mikael_L skrev:Själv hade jag nog struntat i allt fram till det ev dyker upp någon faktura. Ignorerat allt annat.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
"Hej xxxx,
Tack för din återkoppling,
Priset för denna varan ligger i vanliga fall på 1890kr, därav är det en väldigt stor sänkning när ligger på 209kr.
Om du till exempel kollar på Prisjakt.nu kan du se att priset för denna varan ligger mellan 1890-3000:- och uppåt, detta påvisar att 209kr för just denna produkt är ett oskäligt pris med tanke på ordinarie pris.
Att det dessutom finns andra multiverktyg för liknande pris kan vi inte ta hänsyn i detta fallet eftersom det är olika tillverkare samt olika kvalitét och specifikationer på produkterna.
Vi informerade dig om denna felaktighet så fort vi upptäckte den och detta anses vara skälig tid.
Det stämmer att du har ingått ett avtal med oss. Vid beställningstillfället godkände du även våra köpvillkor (https://www.netonnet.se/Content/Conditions/ConditionsOfPurchase) där det står skrivet att vi vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller oss rätten att korrigera felet i efterhand.
Är du inte nöjd med våra korrigering är du givetvis välkommen att returnera varan till oss, kostnadsfritt och vi kommer i sådana fall att skicka en förbetald fraktsedel så att du kan skicka in produkterna till oss.
Vänligen återkom i så fall samt om du vill ha fraktsedeln per brev eller via mail."
Nu har dom sänkt ordinarie pris men hänvisar även till prisjakt (där de dyrare maskinerna innehåller massa tillbehör). Men är det rimligt att behöva jämföra alla deras priser mot prisjakt för att få se det ordinarie priset?
Tack för din återkoppling,
Priset för denna varan ligger i vanliga fall på 1890kr, därav är det en väldigt stor sänkning när ligger på 209kr.
Om du till exempel kollar på Prisjakt.nu kan du se att priset för denna varan ligger mellan 1890-3000:- och uppåt, detta påvisar att 209kr för just denna produkt är ett oskäligt pris med tanke på ordinarie pris.
Att det dessutom finns andra multiverktyg för liknande pris kan vi inte ta hänsyn i detta fallet eftersom det är olika tillverkare samt olika kvalitét och specifikationer på produkterna.
Vi informerade dig om denna felaktighet så fort vi upptäckte den och detta anses vara skälig tid.
Det stämmer att du har ingått ett avtal med oss. Vid beställningstillfället godkände du även våra köpvillkor (https://www.netonnet.se/Content/Conditions/ConditionsOfPurchase) där det står skrivet att vi vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller oss rätten att korrigera felet i efterhand.
Är du inte nöjd med våra korrigering är du givetvis välkommen att returnera varan till oss, kostnadsfritt och vi kommer i sådana fall att skicka en förbetald fraktsedel så att du kan skicka in produkterna till oss.
Vänligen återkom i så fall samt om du vill ha fraktsedeln per brev eller via mail."
Nu har dom sänkt ordinarie pris men hänvisar även till prisjakt (där de dyrare maskinerna innehåller massa tillbehör). Men är det rimligt att behöva jämföra alla deras priser mot prisjakt för att få se det ordinarie priset?
Du får bara bestämma dig om du vill ha de kvar eller inte, sluta ha allmän dialog vilket bara kommer användas emot dig och skriv vad du avser att göra. Tänker de fakturera dig så meddela att du tar ärendet till ARN som alternativ tvistlösning vilket gagnar båda parter istället för en kostsam rättegång.
Jag antar att du följt tråden...Chrissofsweden skrev:
Då tror jag det framgår att olika deltagare i tråden har olika åsikter om vad som gäller och vad som är rimliga krav på en köpare. Och du vet nog ungefär vad olika personer anser.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag kanske ska tydliggöra att jag följer vad min konsumentombudsman säger. Det är så svaret är framtaget.DMOL skrev:Du får bara bestämma dig om du vill ha de kvar eller inte, sluta ha allmän dialog vilket bara kommer användas emot dig och skriv vad du avser att göra. Tänker de fakturera dig så meddela att du tar ärendet till ARN som alternativ tvistlösning vilket gagnar båda parter istället för en kostsam rättegång.
Mikael: följer tråden med stort intresse då avtal mm inte är min starka sida Oavsett utgång så finns här massor med lärdom.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
nikasp skrev:
Kan meddela att tonen inte var lika trevlig på telefonen när min vän ringde om sina maskiner. Han erbjöd sig att skicka tillbaka dom använda maskinerna om dom ordnade en kartong och fraktsedel. Men den medarbetaren levererade på ett snorkigt sätt att han skulle vara glad för att dom bjöd på returfrakten och att lådan fick han minsann ordna själv.
På informationen med retursedeln stod det att ansvaret låg på honom att emballera produkterna mycket väl.
Dom levererades på ett säkert sätt må jag säga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder