61 040 läst · 104 svar
61k läst
104 svar
Fel i två helt nya badrum - vill ha era råd!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 403 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 403 inlägg
Vid en reklamation kan du kräva ersättning för direkta merkostnader, typ kvitton, men inte för sveda och värk, dvs en besvärlig situation. Konsumentverket borde ha lättillgänglig information om konsumenttjänstlagen, reklamation och anlitande av hantverkare.J Jeppe Jeep skrev:
Har ni inget vite i avtalet som börjar ticka vid förseningar?
Nja! En lite mer komplicerad fråga minst sagt. Konsumenttjänstlagen säger följande:J Jeppe Jeep skrev:
”Påföljder vid fel
16 § Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §. Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §.
Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.
I fråga om konsumentens rätt till skadestånd av någon annan än näringsidkaren finns bestämmelser i 33 §.”
Läser man sen vidare i Ktjl så kan man läsa följande:
”Avhjälpande
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).”
Ganska solklart! Eller hur
Man måste nog gå in och leta efter tinget sommar eller Arn utlåtanden för att se vad just ”skälig tid” är. Jag har läst ganska mycket domar och Arnutlåtanden men inte om just ”skälig tid”
Någon annan kanske kan länka något?
Sen beror nog ”skälig tid” på VAD som behöver åtgärdas.
Just §20 kan ställa till det en del i ert fall:
”Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.”
Beroende på vart i badrummet rören kommer upp ur golvet i badrummet så blir det enligt mig lite olika sett att se på saken. För att åtgärda felen är risken stor att båda badrummen behöver rivas ut i sin helhet. Det är antagligen varken du eller företaget så intresserade av?
Men jag tycker absolut du ska reklamera de fel besiktningsmannen hittat för att se hur företaget svarar. Det kanske finns någon smidig lösning som är svårt för mig att se i ett forum för att åtgärda felen?
Eller så kanske ni kan komma överens om ett skäligt prisavdrag som båda är nöjda med?
Lägg gärna upp lite bilder eller skicka PM så kan jag titta lite närmare ifall du vill.
Jag köper det du skriver i stort men detta borde väl inte gå in under förseningar? Eller gör det det?BirgitS skrev:Vid en reklamation kan du kräva ersättning för direkta merkostnader, typ kvitton, men inte för sveda och värk, dvs en besvärlig situation. Konsumentverket borde ha lättillgänglig information om konsumenttjänstlagen, reklamation och anlitande av hantverkare.
Har ni inget vite i avtalet som börjar ticka vid förseningar?
Har man avtalat om en besiktningsdatum och ett slutdatum kan det givetvis gå in under förseningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 403 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 403 inlägg
Jag tänkte att om så är fallet kan man ju försöka ha med det i en förhandling, typ företaget har varit så klantigt och vet uppenbarligen inte vad de gör samt jag förlorar pengar för varje vecka som går eftersom jag inte kan sälja och hade ni blivit försenade hade det ju blivit x kr i avdrag/vecka samt att badrummet ska göras om innebär 4 veckors försening. Vad sägs om x/2 gånger 4 i skadestånd?Krille-72 skrev:
Vad tror du om ett sånt upplägg?
Var typ 2006 man fick gå upp genom golv.... låter helt galet
Betala inte.. man får inte dra rör i golvet som kommer upp i tätskikt. Gäller hela badrummet. Detta förbjöds 2005
Detta är entreprenören som ska se till att detta fixas. Inte vvs firman.
Du kan inte få avdrag för detta. Det går alltså inte. De måste göra om hela golvet. För att du kan inte sälja ett hus där ett badrum inte är byggt enligt fackmässigt och enligt våtrum säker vatten. Detta kan komma dra ner på huset flera hundra tusen och inget försäkringsbolag kommer vilja försäkra nya ägarna.. detta ska göras om annars dra du entreprenören inför rätta. Börja med en advokat, det brukar räcka. Du har rätten på din sida.
Detta är entreprenören som ska se till att detta fixas. Inte vvs firman.
Du kan inte få avdrag för detta. Det går alltså inte. De måste göra om hela golvet. För att du kan inte sälja ett hus där ett badrum inte är byggt enligt fackmässigt och enligt våtrum säker vatten. Detta kan komma dra ner på huset flera hundra tusen och inget försäkringsbolag kommer vilja försäkra nya ägarna.. detta ska göras om annars dra du entreprenören inför rätta. Börja med en advokat, det brukar räcka. Du har rätten på din sida.
Redigerat:
Vi renoverade två badrum 2008 och 2018 med träbjälklag och elgolvvärme där vi lät genomföringarna sitta kvar till de gamla elementen, synlga T-kopplingar. Vänner till oss fick nedslag på detta vid besiktning men vid vår besiktning inför försäljning 2020 sades det ingenting om detta. Det ska sägas att de satt i den högre nivån av golvet.
Hade det varit bättre att skarva värmeledningen i bjälklaget i stället? Källa till dolt läckage? Men försäkringsbolagen är nitiska när det kommer till källor till potentiella vattenskador - hade behövts lite mer sunt förnuft. Badrumsrenoveringar lär inte bli billigare med branschens allt snävare regler för säker vatten :-/
Hade det varit bättre att skarva värmeledningen i bjälklaget i stället? Källa till dolt läckage? Men försäkringsbolagen är nitiska när det kommer till källor till potentiella vattenskador - hade behövts lite mer sunt förnuft. Badrumsrenoveringar lär inte bli billigare med branschens allt snävare regler för säker vatten :-/
Betala inte resten av beloppet och kräva att dom ska göra om.. Gör om gör rätt...J Jeppe Jeep skrev:Vi anlitade en totalentreprenör för att renovera ett hus som vi köpt och renoverat för att sälja vidare. Vi var noga med att el och vatten skulle genomföras av behöriga och certifierade firmor. Entreprenören anlitade en VVS underleverantör som är medlem i BKR och certifierad i Säkert vatten för att skapa ett badrum och renovera ett - totalt två rum.
Både jag och min fru har tidigare haft hus där rörgenomföringar för vatten och radiatorer gått genom golvet och där detta fått anmärkning i besiktning. Vi betonade därför tydligt för entreprenören att de måste kolla och följa branschreglerna från Säker Vatten. Svaret var att de självklart hade koll.
Nu är arbetet utfört, huset ska säljas och vi tog in en besiktningsman. Nedslag på båda badrummen! Ett pga rörgenomföring för vattenrör i golv och det andra pga rörgenomföring för radiator i golv. Arbetet var väldigt omfattande. Det badrummet med vattenrör genom golvet byggdes helt nytt och i det med radiatorrören bilades hela golvet upp och rörstammarna samt radiator byttes. Det hade alltså inte varit svårt att leda in något av dessa rör i väggen istället. Nu är båda färdigställda, tätade och kaklade.
Vi kontaktade VVS firman som skickade oss ett utdrag från Säker Vatten som ”bevisade” att de gjort rätt. Fast det utdraget gäller pannrum, och inte badrum vilket vi noterade och svarade dem. Därefter har det varit tyst. Vår totalentreprenör slår ifrån sig och tycker att detta är en fråga mellan oss och VVS firman (deras underleverantör). Vi har begärt att få se kvalitetsintygen för att läsa vad de gjort och vem som faktiskt utfört arbetet men det har vi ännu inte fått. Nu vill vår entreprenör ha slutbetalning oavsett detta, och de är väldigt oförskämda i sin kontakt med oss.
Hur går vi bäst vidare? Prisavdrag, och i så fall hur mycket är rimligt? Eller ska de åtgärda felen - är det ens rimligt att riva ner två nykaklade badrum och hur fungerar det med tätskikt osv?
Vad är era råd???
Har ni fått kvalitetsdokument från plattsättarna?
I de som vi fick hade de skrivit med en avvikelse/miss som VVS-firman hade gjort.
i övrigt ger jag inte mkt för certifieringar. På andra försöket med VVS och tredje med plattsättare fick vi kompetent folk som faktiskt kunde regelverket. Vet inte hur många konstiga saker rörmokaren som fixade grundjobbet i vårt nybyggda hus gjorde, men det tog en hel del tid och svordomar för den nya vi tog in att göra om och städa upp. Den första ändå duktig person med alla certifieringar. Plattsättare hittade vi till sist en som kunde allt utan och innan och också kunde rätta till tidigare missar.
Inte ens en certifiering är en garanti att det utförs enligt senaste reglerna. Mitt tips är att kolla plattsättarens kvalitetsintyg för ev avvikelser de skrivit in, och sen stå på er mot firman, det har ni rätt att göra.
I de som vi fick hade de skrivit med en avvikelse/miss som VVS-firman hade gjort.
i övrigt ger jag inte mkt för certifieringar. På andra försöket med VVS och tredje med plattsättare fick vi kompetent folk som faktiskt kunde regelverket. Vet inte hur många konstiga saker rörmokaren som fixade grundjobbet i vårt nybyggda hus gjorde, men det tog en hel del tid och svordomar för den nya vi tog in att göra om och städa upp. Den första ändå duktig person med alla certifieringar. Plattsättare hittade vi till sist en som kunde allt utan och innan och också kunde rätta till tidigare missar.
Inte ens en certifiering är en garanti att det utförs enligt senaste reglerna. Mitt tips är att kolla plattsättarens kvalitetsintyg för ev avvikelser de skrivit in, och sen stå på er mot firman, det har ni rätt att göra.
Kontakta även BKR och säker vatten. De har möjlighet att trycka på sina medlemmar om de inte sköter sig.
Men som sagt bägge badrummen måste göras om så betalningen skall vara därefter. Dvs 0kr.
Har du betalat så kommer troligen entreprenören att vara mycket ointresserad av att fix felen
Men som sagt bägge badrummen måste göras om så betalningen skall vara därefter. Dvs 0kr.
Har du betalat så kommer troligen entreprenören att vara mycket ointresserad av att fix felen
J Jeppe Jeep skrev:Vi anlitade en totalentreprenör för att renovera ett hus som vi köpt och renoverat för att sälja vidare. Vi var noga med att el och vatten skulle genomföras av behöriga och certifierade firmor. Entreprenören anlitade en VVS underleverantör som är medlem i BKR och certifierad i Säkert vatten för att skapa ett badrum och renovera ett - totalt två rum.
Både jag och min fru har tidigare haft hus där rörgenomföringar för vatten och radiatorer gått genom golvet och där detta fått anmärkning i besiktning. Vi betonade därför tydligt för entreprenören att de måste kolla och följa branschreglerna från Säker Vatten. Svaret var att de självklart hade koll.
Nu är arbetet utfört, huset ska säljas och vi tog in en besiktningsman. Nedslag på båda badrummen! Ett pga rörgenomföring för vattenrör i golv och det andra pga rörgenomföring för radiator i golv. Arbetet var väldigt omfattande. Det badrummet med vattenrör genom golvet byggdes helt nytt och i det med radiatorrören bilades hela golvet upp och rörstammarna samt radiator byttes. Det hade alltså inte varit svårt att leda in något av dessa rör i väggen istället. Nu är båda färdigställda, tätade och kaklade.
Vi kontaktade VVS firman som skickade oss ett utdrag från Säker Vatten som ”bevisade” att de gjort rätt. Fast det utdraget gäller pannrum, och inte badrum vilket vi noterade och svarade dem. Därefter har det varit tyst. Vår totalentreprenör slår ifrån sig och tycker att detta är en fråga mellan oss och VVS firman (deras underleverantör). Vi har begärt att få se kvalitetsintygen för att läsa vad de gjort och vem som faktiskt utfört arbetet men det har vi ännu inte fått. Nu vill vår entreprenör ha slutbetalning oavsett detta, och de är väldigt oförskämda i sin kontakt med oss.
ALDRIG betala, inte en chans! När du får en förfrågan av krono så skriver du vf du inte vill betala det gjorde jag och de stod på
Min sida då. Nr2: du ska väl inte jaga hans underleverantörer? Du köpte ju totalentreprenad????
Hur går vi bäst vidare? Prisavdrag, och i så fall hur mycket är rimligt? Eller ska de åtgärda felen - är det ens rimligt att riva ner två nykaklade badrum och hur fungerar det med tätskikt osv?
Vad är era råd???
Håller väl med i princip runt allt som de flesta skrivit, men lade också märke till detta du skrev.
Vi kontaktade VVS firman som skickade oss ett utdrag från Säker Vatten som ”bevisade” att de gjort rätt. Fast det utdraget gäller pannrum, och inte badrum vilket vi noterade och svarade dem.
Försöker de medvetet blåsa er? För så okunniga är de väl inte själva så de inte kan läsa vad de skickar?
Väldiga varningssignaler fick jag av det. Det säger också allt om att du inte ska pröjsa något alls i nuläget. Likaså deras uppmaning om att Du ska ha kontakt med underentreprenör. Helt galet och talar bara om hur lite intresserade de är av både dig och en ev. åtgärd. Det enda de uppenbart är intresserade av är betalning.
Vi kontaktade VVS firman som skickade oss ett utdrag från Säker Vatten som ”bevisade” att de gjort rätt. Fast det utdraget gäller pannrum, och inte badrum vilket vi noterade och svarade dem.
Försöker de medvetet blåsa er? För så okunniga är de väl inte själva så de inte kan läsa vad de skickar?
Väldiga varningssignaler fick jag av det. Det säger också allt om att du inte ska pröjsa något alls i nuläget. Likaså deras uppmaning om att Du ska ha kontakt med underentreprenör. Helt galet och talar bara om hur lite intresserade de är av både dig och en ev. åtgärd. Det enda de uppenbart är intresserade av är betalning.