84 401 läst · 174 svar
84k läst
174 svar
Fel i badrumsrenovering? Stoppar bygget nu
Nja onödigt är det inte, som du ser på bilderna kommer elementrören upp ur golvet, golvet var öppet och ändringar kunde göras, eller rentav plugga dom i golvet, även det lagligt.(finns redan många fler fel som tidigare nämnts)Mats-S skrev:
Vad vi ser är ett badrum som inte följer GVK och inte BBR och inte ens säkert vatten, vilket påvisar att utbildning saknas, badrummet blir svår försäkrat om skador uppstår, eller ner dömt den dagen dom ska sälja huset.
Om jag hade svårt att göra en bedömning på vem som gjort badrummet , så syntes det direkt.
Här har vi en som följt prislappen på renovering, men får inte då ett godkänt badrum.
Redigerat:
Angående
Jag vet inte om jag ställt en fråga eller ett påstående men är det något du tänkt på?
Angående att köra med vattenburen golvvärme från radiatorkretsen så behöver det väll sitta lite mer prylar, shuntar och grejer för att få ner temperaturen på vattnet eftersom det är stor skillnad på värmen på ett element och värme på vattenburen golvvärme?
Angående handdukstorken så tycker jag att du valt rätt lösning, jag kör likadan dvs den är kopplad till radiatorkretsen plus att det sitter en elpatron på den. Nu har jag inte kört el-patronen något på sommaren under de 3 år den suttit där mest för att vi bara sporadiskt använder det badrummet och handdukarna hinner torka mellan de tillfällena ☺️ Något jag dock funderat på är att i bruksanvisningen stog det något om att om man tänker använda handdukstorken med enbart elpatron så ska man inte fylla på hela elementet med vatten (jag tänker att det är för att vattnet ska kunna expandera när det blir varmt). Men nu när ja kör den på radiatorkretsen så blir den ju full i vatten och om man då skulle köra den på sommaren kanske man behöver stänga av termostaten till torken för att inte elpatronen ska värma upp hela husets radiatorkrets samt att man skulle behöva tappa ur lite vatten ur den för att den.E emni0032 skrev:Tack för svar!
Jag har svårt att inspektera golvbrunnen nu eftersom det är spacklat ovan.. Golvbrunnen monterad utan ram, kan det vara ok om det är en modell utan ram? Eller är det uppenbart big nono?
Elen i hörnet är tänkt till handdukstorken som ska vara vattenburen men med elpatron för sommarvärme. Angående golvvärme kanske värt att överväga vattenburen, men hur gör man med sommarvärme där? I dagsläget är huset uppvärmt med direktverkande el (vattenburet) men planerar för bergvärme inom någorlunda snar framtid.
Jag vet inte om jag ställt en fråga eller ett påstående men är det något du tänkt på?
Angående att köra med vattenburen golvvärme från radiatorkretsen så behöver det väll sitta lite mer prylar, shuntar och grejer för att få ner temperaturen på vattnet eftersom det är stor skillnad på värmen på ett element och värme på vattenburen golvvärme?
Fattar inte problemet?E emni0032 skrev:Hej,
Jag har nyss köpt mitt första hus och tagit in en entreprenör för att totalrenovera övervåningen. Vi har beställt totalrenovering av ett badrum enligt gällande branschregler, med våtrumsintyg efter utfört arbete. Arbetet har flutit på bra och vi har kommit fram till en delbetalning som var avtalad efter inspektion av godkänt tätskikt i badrummet. Bad därför om deras bilder på egenkontroll för att ta hjälp och granska. Vad jag har förstått av kunniga vänner så verkar det vara rätt allvarliga brister, det jag har fått höra hittills.
-Golvbrunn ej monterad i korrekt fästplatta/stödram
-Elementrör kommer upp ur golv, borde ha dragits ut genom innerväggen istället
-El till handdukstork i hörnet, håltagningen för nära hörnet
-Eventuellt ej tillräckligt tätt avstånd mellan reglarna i golvet
Bygget är pausat från och med nu och vi har enats om att ta in en oberoende besiktningsman. Tills jag får tag på en (ni får gärna tipsa om personer i Stockholmsområdet som tar sådana uppdrag) skulle jag vilja ha er hjälp att lista fel som ni ser, så att jag inte missar något. Jag har haft ett telefonmöte med entreprenören nyss, men vi ska ses på plats imorgon förmiddag.
Tar också tacksamt emot tips på hur man bäst sköter en sån förhandling med entreprenören framgent, fallgropar och saker att tänka på.
Tack på förhand!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
H HEM2121 skrev:För 10 år iallafall sedan stod det i BKR:s beskrivning hur ett badrum skulle göras för att vara godkänt. Läste igenom allt då för att kunna prata och förstå vad hantverkarna pratade om och dessutom kunna agera om det blev fel.
Länk till BKR.
[länk]
Om du inte hittar det här så ring BKR så kan de säkert hjälpa dig och hänvisa till rätt dokument.
Branschregler ändras typ vart 4e år, 2021 är ett sådan år.K KakelDaniel skrev:
Såg jag fel eller? gick rir tappvatten i yttervägg? inte bra.... risk för frysning
Ledningar ska inte monteras i ouppvärmda utrymmen eller andra utrymmen där det finns risk för frysning till exempel i krypgrund eller vind eller i byggnadens isolering i golv, i ytterväggar eller i vindsbjälklag.
Ledningar kan förläggas i särskilt rostfritt installationsutrymme på konstruktionens varma sida innanför plastfolie eller ångbroms eller i frostfritt utrymme i isolering under platta på mark.
→ Exempel på rörförläggning på ”varma sidan”, se bild 4.1.4a
Sen gäller INGA rör får komma upp genom golv både Säkervatten och GVK har dett i sina regler
Ledningar ska inte monteras i ouppvärmda utrymmen eller andra utrymmen där det finns risk för frysning till exempel i krypgrund eller vind eller i byggnadens isolering i golv, i ytterväggar eller i vindsbjälklag.
Ledningar kan förläggas i särskilt rostfritt installationsutrymme på konstruktionens varma sida innanför plastfolie eller ångbroms eller i frostfritt utrymme i isolering under platta på mark.
→ Exempel på rörförläggning på ”varma sidan”, se bild 4.1.4a
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen gäller INGA rör får komma upp genom golv både Säkervatten och GVK har dett i sina regler
En kollega var mycket nöjd med besiktningsman.se så jag använde dem själv för ca 4 år sedan vid en badrumsrenovering. Jag blev mycket nöjd med tjänsten, värd varenda krona! Och som den enkla människa jag är njöt jag när han vred om näsan på den dryga och självgoda byggaren.E emni0032 skrev:
jag hade direkt undvikit rekommenderade från BKR. Man ska inte glömma att BKR är en branschorganisation. Och vem betalar dem. Jo branschen dvs hantverkarna. Vem tror ni BKR värnar om de måste? Jo hantverkarna.BirgitS skrev:
Jag hade tagit in någon från tex Anticimex. En byggdoktor därifrån hade kunnat göra ett riktigt bra jobb.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Anticimex som så många underkänner vid överlåtelsebesiktningar därför att de missar så mycket och försöker få folk att köpa sånt som Anticimex säljer fast det inte behövs?J Joakim Nordberg skrev:jag hade direkt undvikit rekommenderade från BKR. Man ska inte glömma att BKR är en branschorganisation. Och vem betalar dem. Jo branschen dvs hantverkarna. Vem tror ni BKR värnar om de måste? Jo hantverkarna.
Jag hade tagit in någon från tex Anticimex. En byggdoktor därifrån hade kunnat göra ett riktigt bra jobb.
Nåja, nu är det väl så BKR:s besiktningsmän avgör om ett badrum kan få ett intyg om att branschreglerna har efterlevts normalt. Om de skulle godkänna badrum som är felaktigt gjorda så skulle de råka alldeles väldans i blåsväder och det skulle bli väldigt dyrt för deras medlemmar med alla badrum som måste göras om efter några år.
jag har varit med om ett par tillfällen där de mest renommerade besiktningsmännen nämnda av BKR godkänner bakfall i golv, avlopp, tätskikt gjort av hantverkare utan cert medans annat namn står som utförare mm.BirgitS skrev:Anticimex som så många underkänner vid överlåtelsebesiktningar därför att de missar så mycket och försöker få folk att köpa sånt som Anticimex säljer fast det inte behövs?
Nåja, nu är det väl så BKR:s besiktningsmän avgör om ett badrum kan få ett intyg om att branschreglerna har efterlevts normalt. Om de skulle godkänna badrum som är felaktigt gjorda så skulle de råka alldeles väldans i blåsväder och det skulle bli väldigt dyrt för deras medlemmar med alla badrum som måste göras om efter några år.
Man kan påstå att alla anslutna är smått jäviga.
Så därför ska man ta någon utanför. Och de gånger har man kunnat rädda situationen.
Inte tillåtet med radiatorvärme i värmeslang. För hög temperatur.HammarClark skrev:Är det en skarv mitt i golvbrunnen på spånplattan? som inte är skarvad över en regel? Samt golvbrunn monterad utan ram! På cc60 bjälklag. Där har du största felet, och ett fel som kommer innebära att dom får riva upp golvet och starta om på nytt.
Sen undrar jag vad som är tänkt med uppvärmning i badet. Elektrisk golvvärme? Varför inte koppla in vattenburen golvvärme på radiatorrören? Samt att det kanske vore aktuellt titta över om man kan byta ut radiatorrören i golvet för att undvika problem lång tid framöver..
VI har använt oss av besiktningsman Jan Tägt på Densia för dels hela vårt hus vid köp samt vid besiktning av ett byggprojekt. Mycket bra!
Redigerat:
30cc är standard numera, går med bredare mellanrum (40cc?) men då kan man ej ha badkar.Hus tomte skrev:
På bilderna ser det ut som 50-60cc?
Alla vinklarna ser kassa ut, ta tex fönstret, ser ut som det går ut i nederkant.
Varningsklockorna börjar ringa så fort någon vill ha betalt när halva jobbet är gjort. Vem kom med den idén?
Ställer dom sen fakturan på 10 dagar och inte 30 dagar som är standard så är det även där så man drar öronen åt sig, kolla det också.
Har dom byggförsäkring som även gäller dig?
Har du kollat upp firman så de har referenser och inte är allt för nystartade?
Jag hade nog 5 olika firmor här som kollade på ett jobb. Valet föll på en firma via rekommendationer från en annan firma som hade fullt upp.