84 404 läst · 174 svar
84k läst
174 svar
Fel i badrumsrenovering? Stoppar bygget nu
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 290 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 290 inlägg
Och då får jag kontra med Kristoffers pappa Thomas Ekeroth som varit min KA till tillbyggnaden. Hade inget strul direkt, men han är seriös och med ett stort kunnande. Har även varit med vid flera köpar-besiktningar med Thomas och det brukar vara riktigt bra genomgångar!Happyhappytess skrev:Kan inte säga något om fotona men kan rekommendera världens bästa besiktingsman om du inte hittar någon. Han heter Kristoffer Ekeroth och var en klippa när jag stod mitt i skiten med badrum från en firma som gjort nästan allt fel.
Han har även hjälpt min syster som lett till att byggfirman fick riva allt och bygga om helt. Han finns visserligen i Norrköpingstrakten men beroende på var du bor i Stockholm är det ju inte mer än 1-1,5 timmes bilväg.
Japp sådan far sådan sonS swirve skrev:
Jag var djupt imponerad av Kristoffers kunnande, han var som rena försvarsadvokaten
Väldigt många som diskuterar golvbrunnen.
Dock verkar det inte vara någon som tänkt på att det kan vara så att de tryckt i en 13mm Purus förhöjningsring alt. 12mm Jafo förhöjningsring för att uppnå minsta godkända tjocklek av flytspackel på träbjälklag. Så arbetar iaf alltid vi även om rörmokaren monterar en 25x25 Purus montageplatta som golvbrunnen sitter förankrad i.
Lycka till!
Mvh.
Jesper
Dock verkar det inte vara någon som tänkt på att det kan vara så att de tryckt i en 13mm Purus förhöjningsring alt. 12mm Jafo förhöjningsring för att uppnå minsta godkända tjocklek av flytspackel på träbjälklag. Så arbetar iaf alltid vi även om rörmokaren monterar en 25x25 Purus montageplatta som golvbrunnen sitter förankrad i.
Lycka till!
Mvh.
Jesper
Hus tomte skrev:
60cc mellan golvbjälkar är okej så länge man spacklar upp minst 12mm på 22mm golvspån med armeringsnät. Förutsätter att det inte är för lång spännvidd eller för dåliga dimensioner på golvbjälkar.Hus tomte skrev:
Har det nån betydelse för tätheten om texten är upp o ner??Har fukt o vatten blivit läskunnigt??Golvbrunnen är väl inget större problem bara den är fastskruvad!!Dom har ju höjt upp den för att spacklet skall komma in under brunnen.Hur spackla mot en fyrkantig platta?Den är ju avsedd att sitta slätt med spånskivan.Förhöjningsring får ju inte användas!!Hur se om blå röret är skarvat??Båda är ju blå..Troligen har dom borrat i brädan o dragit rören genom brädan.:Faktiskt lättare att byta rören med en sån lösning bara skyddsrör inte åker med,men det bör nog tätskikt o kakel hålla emot.Dom bockfixturer som man använder ,så behövs ett specialverktyg för att dra rören,går otroligt trögt.Försök själva får ni se om det går..För ni är ju experter på det mesta..Den här lösningen har jag använt i bortåt 45 år.Så lite erfarenhet finns nog..Vi var bland dom första i Sverige att använda Pex-rör,redan i mitten av 70-talet.
R Rollerörkrök skrev:Har det nån betydelse för tätheten om texten är upp o ner??Har fukt o vatten blivit läskunnigt??Golvbrunnen är väl inget större problem bara den är fastskruvad!!Dom har ju höjt upp den för att spacklet skall komma in under brunnen.Hur spackla mot en fyrkantig platta?Den är ju avsedd att sitta slätt med spånskivan.Förhöjningsring får ju inte användas!!Hur se om blå röret är skarvat??Båda är ju blå..Troligen har dom borrat i brädan o dragit rören genom brädan.:Faktiskt lättare att byta rören med en sån lösning bara skyddsrör inte åker med,men det bör nog tätskikt o kakel hålla emot.Dom bockfixturer som man använder ,så behövs ett specialverktyg för att dra rören,går otroligt trögt.Försök själva får ni se om det går..För ni är ju experter på det mesta..Den här lösningen har jag använt i bortåt 45 år.Så lite erfarenhet finns nog..Vi var bland dom första i Sverige att använda Pex-rör,redan i mitten av 70-talet.
Tack för ditt svar, intressant med andra perspektiv i diskussionen! Idag kommer besiktningssmannen.
Ett problem, som nämndes i ett tidigare inlägg, är väl att det här rör sig om en renovering av ett befintligt badrum, medans branschreglerna utgår från nyproduktion. Jag har för mig att vid en renovering kan det vara ok att fortsätta låta radiatorrören gå upp genom golvet om de gjort de sen tidigare. Vid en besiktning kommer det säkert att resultera till en anmärkning, men det är samtidigt en "friskrivning" från besiktningsmannen för att han inte skall belastas med ansvaret. Tråkigt bara att de inte tagit sig tiden att göra det enligt "nyproduktion" när bjälklaget ändå var blottlagt.
Den springande punkten blir att definiera hur pass omfattande måste en renovering vara för att den skall utföras enligt gällande branschregler för nyproduktion.
Som ytterligare "grädde på moset", så finns det fler branschregler att tillgå och förhålla sig till: BKR, GVK och Säker Vatten - vilka i sin tur kan innehålla skillnader.
Den springande punkten blir att definiera hur pass omfattande måste en renovering vara för att den skall utföras enligt gällande branschregler för nyproduktion.
Som ytterligare "grädde på moset", så finns det fler branschregler att tillgå och förhålla sig till: BKR, GVK och Säker Vatten - vilka i sin tur kan innehålla skillnader.
Från träguiden:M mrmlz skrev:
Oavsett centrumavstånd mellan bjälkar, dock högst 600 mm, ska förstärkning av böjstyvhet mellan bjälkar, och åtgärd för att förhindra att fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet, utföras.
Samma regler enligt gvk.
Står iaf inte där att det inte gäller när man har badkar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 821 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 821 inlägg
För 10 år iallafall sedan stod det i BKR:s beskrivning hur ett badrum skulle göras för att vara godkänt. Läste igenom allt då för att kunna prata och förstå vad hantverkarna pratade om och dessutom kunna agera om det blev fel.M mrmlz skrev:
Länk till BKR.
https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Om du inte hittar det här så ring BKR så kan de säkert hjälpa dig och hänvisa till rätt dokument.
Hej! Jag tittar just nu på Säkra Våtrum 2021, kapitel 5.6.2 Förutsättningar för bjälklagskonstruktion i våtrum där står det hur dom tycker man bygger golv. Tabellerna hänvisar i sin tur till "Bygg Badrum Rätt 2014" som säger samma sak, dvs, CC-avstånd beroende på längd och klass på virket samt förstärkning med 22mm spänskiva klass P5.T Tobbe367 skrev:
Så jag vet fortfarande inte var kravet på cc30 om du har ett badkar kommer in.