E
E eliroo skrev:
Vad sa besiktningsmannen?

Hej, jag inväntar besiktningsprotokollet i skrift men i korthet.

- Nedslag på radiatorrör upp ur golvet
- Nedslag på brunnen som saknade monteringsram i spånskivan
- Estetiskt nedslag på de snett dragna tappvattenrören, men dock inget formellt fel. Funderar nu på om han missade att bedöma det faktum att de går i ytterväggen, har kontaktat med kompletterande fråga.
- Vid hörnet med röranslutningarna så är fallet lite dåligt, på gränsen till bakfall.
- Nedslag på att tätskiktet inte är utdraget över dörrkarmen (som inte är monterad ännu)
- Nedslag på att tätskiktet inte sitter dikt an på ett par ställen, ffa på fönsterkarmen som har ojämnt underlag men också på ett par andra ställen längs väggen.
- Nedslag på att inspektionsluckan (den ser hemsk ut) är fylld med massa som gör att baljan inte längre är 5 cm djup, plus att skvallerröret mynnar rakt ner på min nylagda hallparkett :worried:. Jag förstår att positioneringen av luckan är svår då alla rör kommer upp just där, på insidan i badrummet så är det mitt i duschzonen, så vi försöker fundera på en alternativ lösning till dragning av skvallerrör. Kanske till tvättstuga/badrum en våning ner?
 
  • Röranslutningar och tappvattenrör med tätskikt och inspektionslucka vid en vägg, tecken på bristfälligt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
henric78 och 9 till
  • Laddar…
E emni0032 skrev:
Funderar nu på om han missade att bedöma det faktum att de går i ytterväggen, har kontaktat med kompletterande fråga.
Det är väl ok så länge dom går på insidan av isoleringen?
 
  • Gilla
Patmark och 2 till
  • Laddar…
E emni0032 skrev:
Tack för svar!

Jag har svårt att inspektera golvbrunnen nu eftersom det är spacklat ovan.. Golvbrunnen monterad utan ram, kan det vara ok om det är en modell utan ram? Eller är det uppenbart big nono?

Elen i hörnet är tänkt till handdukstorken som ska vara vattenburen men med elpatron för sommarvärme. Angående golvvärme kanske värt att överväga vattenburen, men hur gör man med sommarvärme där? I dagsläget är huset uppvärmt med direktverkande el (vattenburet) men planerar för bergvärme inom någorlunda snar framtid.
Eftersom du har bra isolering under så behövs knappt golvvärme.. o måste du ha räcker el... att använda vattenburen blir bara extra dyrt o sämre.
 
  • Gilla
Kan_allt och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
:rofl: Världen är liten. Jag verkar på ”andra sidan ” Micke. Dvs. Det händer att han besiktigar det vi utfört. Det var nog minst ett par år sedan jag stötte på honom.
Om jag ska börja med att ge honom en ”känga” så tycker jag att det är viktigt att en besiktningsman börjar med att läsa igenom själva beställningen. Sen utför man besiktningen. Där kan jag tycka att Micke slarvat tidigare.

Ska jag nu ge honom lite Ros också så är han kunnig. Han ser vad som är rätt och fel. Det är därför jag kan rekommendera honom.
Jag hoppas att han har ”utvecklat” sina rapporter lite mer.
Du får därför gärna återkoppla så kan jag förklara lite mer vad jag menar.

Enligt dina bilder ser det ut att finnas flera ”fel”. Man utgår från gällande branschregler som tyvärr är anpassade efter nyproduktion.
När det gäller dina radiatorrör som kommer upp ur golv så blir det svårt att hitta något försvar.

När det gäller din golvbrunn så kan den faktiskt vara ”bättre utförd” en enligt gällande branschregler. Beroende på vad som händer under spånet. Så allt är inte alltid svart eller vitt eftersom branschreglerna som sagt är anpassade efter nyproduktion.
Micke kommer därför till 99,9% att slå ner på utförandet runt brunnen.
Han har liksom inga val att inte slå ner på detta ÄVEN om utförandet skulle visa sig vara bättre utfört än enligt gällande branschregler.

Nu svävar jag iväg lite grann men det är bara för att verkligen poängtera att man ibland kan få en anmärkning trots att lösning är bra. Men avviker man från gällande branschregler skall detta ske med en avvikelse rapport mot beställaren.

Åter till ditt badrum:rofl:. Det kommer tyvärr inte gå igenom besiktningen.
Jag kan dessutom bara hoppas att det inte finns någon som helst risk för fukt i betongen eftersom isoleringen ligger direkt mot betongen....
Hmm.. badrummet är ju på övervåningen va ja förstår.. hur ska radiatorrör komma upp om de inte går genom golvet????
 
E emni0032 skrev:
Hej, jag inväntar besiktningsprotokollet i skrift men i korthet.

- Nedslag på radiatorrör upp ur golvet
- Nedslag på brunnen som saknade monteringsram i spånskivan
- Estetiskt nedslag på de snett dragna tappvattenrören, men dock inget formellt fel. Funderar nu på om han missade att bedöma det faktum att de går i ytterväggen, har kontaktat med kompletterande fråga.
- Vid hörnet med röranslutningarna så är fallet lite dåligt, på gränsen till bakfall.
- Nedslag på att tätskiktet inte är utdraget över dörrkarmen (som inte är monterad ännu)
- Nedslag på att tätskiktet inte sitter dikt an på ett par ställen, ffa på fönsterkarmen som har ojämnt underlag men också på ett par andra ställen längs väggen.
- Nedslag på att inspektionsluckan (den ser hemsk ut) är fylld med massa som gör att baljan inte längre är 5 cm djup, plus att skvallerröret mynnar rakt ner på min nylagda hallparkett :worried:. Jag förstår att positioneringen av luckan är svår då alla rör kommer upp just där, på insidan i badrummet så är det mitt i duschzonen, så vi försöker fundera på en alternativ lösning till dragning av skvallerrör. Kanske till tvättstuga/badrum en våning ner?
Den lådan som är byggd för vattenrören är fan det värsta jag sett, riv och sätt in ett godkänt vatten skåp.
Mvh rörmokaren
 
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
S
K Kingfreddie skrev:
Hmm.. badrummet är ju på övervåningen va ja förstår.. hur ska radiatorrör komma upp om de inte går genom golvet????
I väggen och sen ut genom väggen föreslagsvis...?
 
  • Gilla
  • Haha
Joak och 2 till
  • Laddar…
E
S Stordykaren skrev:
Den lådan som är byggd för vattenrören är fan det värsta jag sett, riv och sätt in ett godkänt vatten skåp.
Mvh rörmokaren
S Stordykaren skrev:
Den lådan som är byggd för vattenrören är fan det värsta jag sett, riv och sätt in ett godkänt vatten skåp.
Mvh rörmokaren

Tack, kan det funka med ett likande skåp kompletterat med vattenlarm istället för skvallerrör? Skulle kunna vara en lösning.
 
E emni0032 skrev:
Hej, jag inväntar besiktningsprotokollet i skrift men i korthet.

- Nedslag på radiatorrör upp ur golvet
- Nedslag på brunnen som saknade monteringsram i spånskivan
- Estetiskt nedslag på de snett dragna tappvattenrören, men dock inget formellt fel. Funderar nu på om han missade att bedöma det faktum att de går i ytterväggen, har kontaktat med kompletterande fråga.
- Vid hörnet med röranslutningarna så är fallet lite dåligt, på gränsen till bakfall.
- Nedslag på att tätskiktet inte är utdraget över dörrkarmen (som inte är monterad ännu)
- Nedslag på att tätskiktet inte sitter dikt an på ett par ställen, ffa på fönsterkarmen som har ojämnt underlag men också på ett par andra ställen längs väggen.
- Nedslag på att inspektionsluckan (den ser hemsk ut) är fylld med massa som gör att baljan inte längre är 5 cm djup, plus att skvallerröret mynnar rakt ner på min nylagda hallparkett :worried:. Jag förstår att positioneringen av luckan är svår då alla rör kommer upp just där, på insidan i badrummet så är det mitt i duschzonen, så vi försöker fundera på en alternativ lösning till dragning av skvallerrör. Kanske till tvättstuga/badrum en våning ner?
Spännande och tragiskt. Börjar med att kommentera ditt förra inlägg om arbetsledaren.
Av det du beskriver i föregående inlägg om hans ”prat” innan besiktningen så kan man tyvärr bara dra slutsatsen att han inte kan ett dugg om badrum. Han skulle alltså inte ha arbetslett arbetet i badrummet. Det övriga kanske han har full koll på. Gammal snickare som jag gissar att han är.
(Missförstå mig rätt. En snickare kan ha full koll på badrum men det kan också bara precis tvärtom).

Ska bli spännande att se hur dom kommenterar rapporten när den är klar.
Jag förutsätter att arbetsledaren var med på besiktningen så lite eftersnacks skvaller kanske du kan bjuda på?

Gällande ditt skvallerrör så får man ibland fälla in den i väggen och dra den en bra bit bort för att komma bort från våtzon 1.

Tur för både dig och entreprenören att ni gjorde besiktningen nu när det fortfarande går relativt enkelt att åtgärda alla fel och brister. Jag hoppas ni kommit överens om att entreprenören tar kostnaden.

Ger mig på en lite förklaring över besiktningsmannens jobb. En besiktningsman besiktigar NORMALT mot gällande handlingar. Man tittar på själva beställningen och övriga handlingar. I det här fallet misstänker jag att Micke besiktigat mot gällande branschregler.
OM brunnen nu hade varit fastgjuten och man gjort en ”platt” gjutning som spånet vilar på så hade denna metod varit en bättre metod än att försöka följa gällande branschregler i ditt fall. Men Micke hade trots allt blivit tvungen att anmärka på detta eftersom det inte följer gällande branschregler.

Jag nämner detta för att försöka förklara att en avvikande åtgärd inte alltid innebär en sämre åtgärd. Men för att som entreprenör ha ”ryggen fri” så hade man behövt ett skriftligt utlåtande från en konstruktör om detta moment och hur det skulle genomföras. Då hade Micke också besiktigat mot denna ”ritning”.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
H
K KakelDaniel skrev:
Det är ganska mycket som ändrats i branschreglerna på 10 år
Visst är det så, har uppgett till TS en länk till BKR och även rekommenderat att ringa BKR och fråga.
 
vi hade ju detta problem i bostadrättsföreningen och de badrum som renoverats på senare tid har man då gjort nån sorts lösning där man drar om rören från förläggning i golvet till att titta ut ur väggen.
Förhoppningsvis en modifiering som är godkänd och fungerar i längden. Hr tyvärr inget foto ellr nåt sånt som visar exakt vad som gjorts.
 
S SvanteC skrev:
I väggen och sen ut genom väggen föreslagsvis...?
Jo iofs har du ju rätt i När de haft uppe golvet endå.. tänkte mest eftersom de inte renoverat undervåningen kanske man får acceptera vissa saker. Men här kunde man ju vinklat in röret i v ä ggen under golvet antar jag.
 
E emni0032 skrev:
Tack, kan det funka med ett likande skåp kompletterat med vattenlarm istället för skvallerrör? Skulle kunna vara en lösning.
Nej, skåpet ska vara godkänt enligt säkervatten och skvallerrör ska ledas in till vattensäkrat utrymme, alltså badrum eller tvättstuga med golvbrunn.
Avsluta kontraktet med er byggare och leta reda på en seriös firma istället.
 
  • Gilla
Kan_allt och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med vattenrören som går i golvet ? Har för mig att de skall
Mynna ut i väg numera och även för handfatets avlopp ? Eller får man behålla det gamla ? Hur är det sagt med ”säkert” våtrum eller vad det heter ?
 
Nyfiken fråga, får man inte sätta skvallerrör i Zon 1?
 
T
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nyfiken fråga, får man inte sätta skvallerrör i Zon 1?
Nej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.