E emni0032 skrev:
Tack, kan det funka med ett likande skåp kompletterat med vattenlarm istället för skvallerrör? Skulle kunna vara en lösning.
Blir nog svårt att få till ett skåp där nu. Jag är förövrigt inte en stor beundrare av skåp där rören kommer in underifrån. Rören måste komma upp i skåpet jäkligt rakt. Annars riskerar det att läcka genom genomföringen.
En bra gjord slitsbotten fyller sin funktion gott och väl. Men skvallerröret ska in i badrummet och då inte i våtzon 1.
Tror inte du slipper kravet på skvallerrör med en vattenvakt
 
  • Gilla
Takläggare
  • Laddar…
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Blir nog svårt att få till ett skåp där nu. Jag är förövrigt inte en stor beundrare av skåp där rören kommer in underifrån. Rören måste komma upp i skåpet jäkligt rakt. Annars riskerar det att läcka genom genomföringen.
En bra gjord slitsbotten fyller sin funktion gott och väl. Men skvallerröret ska in i badrummet och då inte i våtzon 1.
Tror inte du slipper kravet på skvallerrör med en vattenvakt

Tack, svårt att förklara utan ritning. Inspektionsluckan sitter där pilen pekar på grund av att alla rör kommer upp där från våningen under. Även de som försörjer köket. Bifogar planlösningen och en ritning på nya badrummet. Jag förstår inte hur jag ska kunna få till ett skvallerrör med tillräckligt fall som inte mynnar i zon1. Därför tror jag mer på att dra ett till badrummet våningen under. Det borde väl kunna göras och bli godkänt? Även om det inte är briljant så tror jag kanske det är en rimlig väg att gå.

Ska rören dras om från centralen så måste de nylagda golven i sovrum 2 och hallen rivas. Alternativt gå med utanpåliggande rör i nedervåningen och rakt upp mot badrummet, men hur som helst tappar vi då också försörjningen till köket.

Alla kreativa lösningar tas tacksamt emot!
 
  • Ritning av badrum med markerad inspektionslucka, badkar, vägghängd toalett, handdukstork och kommod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en bostad med markerad inspektionslucka nära köket där rör kommer upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Forzza Forzza skrev:
Såg jag fel eller? gick rir tappvatten i yttervägg? inte bra.... risk för frysning
Ledningar ska inte monteras i ouppvärmda utrymmen eller andra utrymmen där det finns risk för frysning till exempel i krypgrund eller vind eller i byggnadens isolering i golv, i ytterväggar eller i vindsbjälklag.

Ledningar kan förläggas i särskilt rostfritt installationsutrymme på konstruktionens varma sida innanför plastfolie eller ångbroms eller i frostfritt utrymme i isolering under platta på mark.
→ Exempel på rörförläggning på ”varma sidan”, se bild 4.1.4a[bild]
Sen gäller INGA rör får komma upp genom golv både Säkervatten och GVK har dett i sina regler
Väggen är väldigt tjock, de går i badrummets innervägg, sen kommer isolering och ca 30 cm till innan det blir utomhus.
 
T
J Jörgen Ö skrev:
Denna tråd är ytterligare ett exempel där jag nästan tycker synd om TS, mest på grund av att nästan hälften av alla inlägg är fullständig rappakalja, många som tror sig veta vad dom pratar om, där rena faktafel hävdas, det ena efter den andra. Kan man inte bara ge fan i att skriva, när man faktiskt inte har en aning om det man skriver är rätt eller fel!?
Tycker jag beskrev rätt vad som var fel, kunde även berätta vem som utfört arbetet svar på #13 och #14 snabba exakta svar. vilket tyder på mycket stora kunskaper/erfarenhet inom branschen, speciellt när man även berätta vem som utfört jobbet ,mer exakt svar kan man inte ge utifrån några bilder.

Sedan ska man veta att besiktningsmän kan inte heller allt, men jag lär även dom vad som är rätt o fel.
 
Det får inte komma upp rör ur golvet. Om det inte är ett gammalt och inte går att flytta på. Och då ska det byggas upp en klack runt rören. Sedan kan väl jag tycka om det är trähus att det fästs vinklar mellan golv vägg om det ska vara kakel på vägg. Annars föredraget med våtrumsmatta på golv/vägg.
 
Bussmotor Bussmotor skrev:
Det får inte komma upp rör ur golvet. Om det inte är ett gammalt och inte går att flytta på. Och då ska det byggas upp en klack runt rören. Sedan kan väl jag tycka om det är trähus att det fästs vinklar mellan golv vägg om det ska vara kakel på vägg. Annars föredraget med våtrumsmatta på golv/vägg.
Regel #1 - du bör läsa, åtminstone delar av, en gammal tråd, innan du kommenterar. På så sätt återupprapas inte samma kommentarer, som för länge sedan är avhandlade.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Och då får jag kontra med Kristoffers pappa Thomas Ekeroth som varit min KA till tillbyggnaden. Hade inget strul direkt, men han är seriös och med ett stort kunnande. Har även varit med vid flera köpar-besiktningar med Thomas och det brukar vara riktigt bra genomgångar!
Jag rekommenderar dock att ni inte använder långväga kusinen - Kent. För då är risken stor för brunt avloppsvatten i hela projektet innan ni är klara...
 
  • Haha
  • Gilla
tomasfr och 4 till
  • Laddar…
T
Bussmotor Bussmotor skrev:
Det får inte komma upp rör ur golvet. Om det inte är ett gammalt och inte går att flytta på. Och då ska det byggas upp en klack runt rören. Sedan kan väl jag tycka om det är trähus att det fästs vinklar mellan golv vägg om det ska vara kakel på vägg. Annars föredraget med våtrumsmatta på golv/vägg.
Klack ska man bygga när det är mycket svårt att ändra, exempel du har element rör som fortsätter vidare till ev nästa granne.
Men som ts nu hade, öppet golv, var mycket lätt att ändra rören, man får ha skarv på elementrör i golv, ändringen är då lätt att utföra, men dessa arbetare skippa istället att göra det. kanske liknande du ser i fördelarskåpet, ingen vanlig syn, var ett under besiktningsman godkände den.( frågan är om det ens är ett skåp?, ser mer ut som dom byggt den själv av trä och membran från tätskick.
 
E
T Takläggare skrev:
Klack ska man bygga när det är mycket svårt att ändra, exempel du har element rör som fortsätter vidare till ev nästa granne.
Men som ts nu hade, öppet golv, var mycket lätt att ändra rören, man får ha skarv på elementrör i golv, ändringen är då lätt att utföra, men dessa arbetare skippa istället att göra det. kanske liknande du ser i fördelarskåpet, ingen vanlig syn, var ett under besiktningsman godkände den.( frågan är om det ens är ett skåp?, ser mer ut som dom byggt den själv av trä och membran från tätskick.

Kan du länka exempel på godkända skåp? Så kan jag ta en kik och jämföra.
Golvet rivs upp imorgon och så ordnar dom rördragningen och brunnen. Skåpet återstår att hitta en bra lösning till.
 
T
E emni0032 skrev:
Kan du länka exempel på godkända skåp? Så kan jag ta en kik och jämföra.
Golvet rivs upp imorgon och så ordnar dom rördragningen och brunnen. Skåpet återstår att hitta en bra lösning till.
Man ska ha gummitätningar ut med inkommande/utgående rör , dessa brukar se ut som koner och skärs av där den passar och tätar mot röret, sedan tätar gummipackningen mot själva skåpet, inte som dina arbetare gjort med membran från tätskick.

https://www.lksystems.se/sv/lk-prefabskap-uni-53-mini_77790531.aspx
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
E
T Takläggare skrev:
Man ska ha gummitätningar ut med inkommande/utgående rör , dessa brukar se ut som koner och skärs av där den passar och tätar mot röret, sedan tätar gummipackningen mot själva skåpet, inte som dina arbetare gjort med membran från tätskick.

[länk]
Tack, ja det som vi har fått ser ju ut som en helt vanlig inspektionslucka.
 
D Danne213 skrev:
Brunnen ser lite lattjo ut. Vad är det för tillverkare?

Eller ser jag fel?
det ser ut att vara faluplast. Frågan är vart förhöjningsplattan är bara.. eller kanske inte behöver flyta så högt om man kör elvärme i golvet ?
 
T
E emni0032 skrev:
Tack, ja det som vi har fått ser ju ut som en helt vanlig inspektionslucka.
Ja jag såg det och den är inte godkänd, varav jag inte förstod varför besiktningsman godkände den, ring o snacka med han, då kommer han ändra sig, han ska veta om att den inte är godkänd som dom har gjort den.

Verkar som du berätta, bara en ram för luckan, men dom har själva byggt lådan ? av trä eller plyfa.
Krav är en liknande låda som jag skicka som bilaga, där alla gummitätningar är monterade rätt, alltså gummitratt tätningar uppåt i lådan efter rören, släta delen neråt, den har spår för att täta mot själva plåtlådan.
 
E emni0032 skrev:
Tack, svårt att förklara utan ritning. Inspektionsluckan sitter där pilen pekar på grund av att alla rör kommer upp där från våningen under. Även de som försörjer köket. Bifogar planlösningen och en ritning på nya badrummet. Jag förstår inte hur jag ska kunna få till ett skvallerrör med tillräckligt fall som inte mynnar i zon1. Därför tror jag mer på att dra ett till badrummet våningen under. Det borde väl kunna göras och bli godkänt? Även om det inte är briljant så tror jag kanske det är en rimlig väg att gå.

Ska rören dras om från centralen så måste de nylagda golven i sovrum 2 och hallen rivas. Alternativt gå med utanpåliggande rör i nedervåningen och rakt upp mot badrummet, men hur som helst tappar vi då också försörjningen till köket.

Alla kreativa lösningar tas tacksamt emot!
Jag fattar problemet. Du har väl inte ens 1 m mellan badkarets kortända och väggen?
Jag tycker i det här fallet som det låter som en bra idé att dra röret neråt till badrummet under om det funkar smidigt i praktiken.
En betydligt bättre lösning än ut i V-rummet
 
  • Gilla
Kan_allt och 1 till
  • Laddar…
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag fattar problemet. Du har väl inte ens 1 m mellan badkarets kortända och väggen?
Jag tycker i det här fallet som det låter som en bra idé att dra röret neråt till badrummet under om det funkar smidigt i praktiken.
En betydligt bättre lösning än ut i V-rummet

Ja fönstret och dörren kommer verkligen mitt i badrummet i dagsläget. Väggen där badkaret ska stå mäter ungefär 85 cm från vägg till dörrkarm, karet mäter väl 80 cm. Jag får nog överväga det, tror inte det inskränker så mycket på tillvaron. Det badrummet ska också göras någon gång, lämnar jag bara ett långt skvallerrör så kan jag ju göra något bra med det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.