84 401 läst · 174 svar
84k läst
174 svar
Fel i badrumsrenovering? Stoppar bygget nu
Hantverkaren ska utföra tjänsten fackmässigt. Det innebär att arbetet ska utföras på ett sätt som normalt förväntas av en professionell yrkesperson.J Jojje1984 skrev:
Det är vad jag såg direkt på bilderna, detta jobb är inte utförd fackmässigt.
Som inom alla yrken , allt från advokat till städaren finns folk som inte kan sitt jobb, eller som inte bryr sig eller orka mäkta med att göra rätt för sig, spelar alltså ingen roll om dessa är svennebananer eller annan härkomst.
På byggahus.se har vi gått igenom dom flesta, ända från bygglovshandläggare som inte gör rätt, till att även besiktningsmän inte kan allt.
Här i TS fall missa besiktningsmannen fördelarskåpet, där besiktningsman inte hade rätt kunskaper. man ska inte hälla 1 liter tätningsmassa så det kanske blir tätt, ser mer ut som att det skett ett vulkanutbrott i skåpet, ja det är inte fackmannamässigt utfört.
Hur som helst så är det så vi ser vem som utfört arbetet, kaklet kan vara lagt snyggt men vi ser detaljerna, som vid tröskel, vart rör är placerade , kladdat och fel utförd flytspackling till som sagt fördelarskåp, fuskas det lite här och var så kan man förstå att dessa är inte seriösa , dom saknar stora delar av utbildningen.
Därför kan seriösa/utbildade hantverkare debitera högre pris, vi är även långt frambokade som upp till 8-10 månader kö, ändå väljer många att vänta till man kommer, men då får dom ett fackmannamässigt utfört arbete.
Skillnaden mellan en dålig advokat o hantverkare är att det finns 1000-tals fler oseriösa hantverkare, många kommer in för att just folk inte har tid att vänta in den seriösa, eller som man ser på i byggfuskarna, där priset varit avgörande, som sedan visa sig kosta dom mer i slutändan när dom seriösa får komma dit o räta till allt.
Redigerat:
Husägare
· Stockholms län
· 298 inlägg
Hej TS!E emni0032 skrev:Tack, svårt att förklara utan ritning. Inspektionsluckan sitter där pilen pekar på grund av att alla rör kommer upp där från våningen under. Även de som försörjer köket. Bifogar planlösningen och en ritning på nya badrummet. Jag förstår inte hur jag ska kunna få till ett skvallerrör med tillräckligt fall som inte mynnar i zon1. Därför tror jag mer på att dra ett till badrummet våningen under. Det borde väl kunna göras och bli godkänt? Även om det inte är briljant så tror jag kanske det är en rimlig väg att gå.
Ska rören dras om från centralen så måste de nylagda golven i sovrum 2 och hallen rivas. Alternativt gå med utanpåliggande rör i nedervåningen och rakt upp mot badrummet, men hur som helst tappar vi då också försörjningen till köket.
Alla kreativa lösningar tas tacksamt emot!
Du antyder i din skiss att du funderar på att använda enbart handukstorken som värmekälla i badrummet. Det är inget jag rekommenderar då handukstorkar generellt ger (mycket) mindre effekt (W) än en radiator. Undantaget skulle kunna vara om du skaffar en mycket stor handukstork med en effekt på c:a 700-1000W. Jag och många med mig uppskattar verkligen att kliva runt barfota i ett badrum med klinkers som är uppvärmt med golvvärme. Om du installerar elektrisk golvvärme nu så blir inte merkostnaden särskilt stor i jämförelse med var hela renoveringen kostar. Om du inte gör det nu, och sedan kommer på andra tankar, så blir det plötsligt mycket involverat och dyrt att installera den lyxen.
G Gillar att bygga skrev:Hej TS!
Du antyder i din skiss att du funderar på att använda enbart handukstorken som värmekälla i badrummet. Det är inget jag rekommenderar då handukstorkar generellt ger (mycket) mindre effekt (W) än en radiator. Undantaget skulle kunna vara om du skaffar en mycket stor handukstork med en effekt på c:a 700-1000W. Jag och många med mig uppskattar verkligen att kliva runt barfota i ett badrum med klinkers som är uppvärmt med golvvärme. Om du installerar elektrisk golvvärme nu så blir inte merkostnaden särskilt stor i jämförelse med var hela renoveringen kostar. Om du inte gör det nu, och sedan kommer på andra tankar, så blir det plötsligt mycket involverat och dyrt att installera den lyxen.
Hej, det är tänkt en stor tork med 400 w effekt plus elgolvvärme i badrummet
Husägare
· Stockholms län
· 298 inlägg
T Takläggare skrev:
Hej, en liten uppdatering!
De har nu bilat upp kring brunnen och elementrören. Dragit de senare upp i väggen, på rätt sida om isoleringen. Brunnen tänkte de försöka ordna genom att bara bila upp lokalt, kortla kring och montera stödram.
Är det en rimlig mellanväg att gå? I så fall behöver det läggas ny golvvärme ovanpå spacklet också flyta en gång till.
Dubbelt så tjockt kan väl inte vara en nackdel i mitt fall (bortsett lite högre insteg)?
Eller ska jag vara nitisk och tvinga dom att bila upp allt?
Tack!
Nu ser det bra ut, dom gör rätt, spackel var på gränsen till lite lite men säkert mer utåt kanterna, men du hade betong under reglar, cc 600 är godkänt avstånd, armering ligger rätt, tätskick är öppet ännu så bara skarva i lagningar, och sedan börja kakla.E emni0032 skrev:Hej, en liten uppdatering!
De har nu bilat upp kring brunnen och elementrören. Dragit de senare upp i väggen, på rätt sida om isoleringen. Brunnen tänkte de försöka ordna genom att bara bila upp lokalt, kortla kring och montera stödram.
Är det en rimlig mellanväg att gå? I så fall behöver det läggas ny golvvärme ovanpå spacklet också flyta en gång till.
Dubbelt så tjockt kan väl inte vara en nackdel i mitt fall (bortsett lite högre insteg)?
Eller ska jag vara nitisk och tvinga dom att bila upp allt?
Tack!
Om man tittar på bilderna kanske öppningen kring brunnen nu kommer ganska nära skarven mellan två golvspånskivor, vilket kan påverka bärigheten. Hur nära kan det komma?
Om det är ok ur bärighetssynpunkt låter jag dom nog flyta på nytt lager över ny golvvärme och förhandlar ett prisavdrag, skönt att slippa öppna hela igen om det inte behövs.
Om det är ok ur bärighetssynpunkt låter jag dom nog flyta på nytt lager över ny golvvärme och förhandlar ett prisavdrag, skönt att slippa öppna hela igen om det inte behövs.
E emni0032 skrev:
Kolla Badrumsbesiktningar.se de är som namnet antyder proffs på allt vad badrum heter. De är uppdaterade på senaste branschkrav mm
Badrumsbesiktning i Stockholm | Badrumsbesiktningar Stockholm
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 583 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 583 inlägg
Läs tråden innan svar. Badrummet är redan besiktat och åtgärder för att rätta till felen påbörjade.J jogidlöf skrev: