E emni0032 skrev:
Ja fönstret och dörren kommer verkligen mitt i badrummet i dagsläget. Väggen där badkaret ska stå mäter ungefär 85 cm från vägg till dörrkarm, karet mäter väl 80 cm. Jag får nog överväga det, tror inte det inskränker så mycket på tillvaron. Det badrummet ska också göras någon gång, lämnar jag bara ett långt skvallerrör så kan jag ju göra något bra med det då.
Det är inte lätt att se helheten på ”forum” riktigt bra ritningar. Får man fråga vad det är för program du gjort dom i eller är det ritningar den tidigare?

Kan man kanske borra sig ner när skvallerröret kommer ut idag? Om det kommer ner i taket i badrummet under kan man sätta en ”hatt” på skvallerröret. Då blir det också estetiskt snyggt och jag tror ingen skulle tänka på det innan det läcker från ”taket” i badrummet under
 
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är inte lätt att se helheten på ”forum” riktigt bra ritningar. Får man fråga vad det är för program du gjort dom i eller är det ritningar den tidigare?

Kan man kanske borra sig ner när skvallerröret kommer ut idag? Om det kommer ner i taket i badrummet under kan man sätta en ”hatt” på skvallerröret. Då blir det också estetiskt snyggt och jag tror ingen skulle tänka på det innan det läcker från ”taket” i badrummet under
Badrumsskissen är högst provisoriskt gjord i paint, klippt och klistrat från ett gammalt mäklarprospekt. Lägger upp den riktiga ritningen här. Så det ligger ganska så rakt över badrummet på nedervåningen. Kruxet är att där ska det till en större renovering om några år först, då kanske vi flyttar lite väggar och badrummet kanske blir lite större, eller skjutet lite mer åt något håll. Därför bra om skvallerrörslösningen lämnas lång så att jag kan vara flexibel med den sen.
 
  • Gammal arkitektritning av en våningsplan med måttangivelser, innefattande badrum och andra rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal arkitektritning av en bostadsplan med mått och rumsetiketter, inklusive badrum, vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Takläggare skrev:
Tycker jag beskrev rätt vad som var fel, kunde även berätta vem som utfört arbetet svar på #13 och #14 snabba exakta svar. vilket tyder på mycket stora kunskaper/erfarenhet inom branschen, speciellt när man även berätta vem som utfört jobbet ,mer exakt svar kan man inte ge utifrån några bilder.

Sedan ska man veta att besiktningsmän kan inte heller allt, men jag lär även dom vad som är rätt o fel.
Japp, du är verkligen bäst.....på allt! T.o.m synsk, men din ödmjukhet är nog din bästa sida.......
 
  • Haha
  • Gilla
frityreldarn och 1 till
  • Laddar…
Forzza Forzza skrev:
Såg jag fel eller? gick rir tappvatten i yttervägg? inte bra.... risk för frysning
Ledningar ska inte monteras i ouppvärmda utrymmen eller andra utrymmen där det finns risk för frysning till exempel i krypgrund eller vind eller i byggnadens isolering i golv, i ytterväggar eller i vindsbjälklag.

Ledningar kan förläggas i särskilt rostfritt installationsutrymme på konstruktionens varma sida innanför plastfolie eller ångbroms eller i frostfritt utrymme i isolering under platta på mark.
→ Exempel på rörförläggning på ”varma sidan”, se bild 4.1.4a[bild]
Sen gäller INGA rör får komma upp genom golv både Säkervatten och GVK har dett i sina regler
"Säkervatten och GVK" i sina regler?
Man kanske skulle gå en helgkurs på något spahotell och bli mästare :)
 
Hej
Våtrum är inte att leka med. Ett litet fel kan få stora konsekvenser. Förstår att du vill ha en kostnadseffektiv renovering men jag hade ändå i det läget du befinner dig i låtit den anlitade firman riva och sedan anlita auktoriserade hantverkare. Även en auktoriserad vvs-installatör,elektriker osv. Om ekonomiskt utrymme inte finns idag kanske du kan skjuta upp bygget? Är förmodligen bättre att du utför renovering själv om du läser på och följer gällande regler samt fotodokumenterar löpande. Du kommer då få ett avsevärt bättre resultat än vad de anlitade klåpararna kan genomföra. Med lk pushfit och RiR kan du göra mkt av vvs själv också. Att göra jobbet själv kräver tid och envishet. Tänk på vridstyvhet i golvkonstruktionen också för att slippa sprickor i klinker och fog. Jag hade lagt elektrisk golvvärmeslinga. Lk prefab skåp. Lk väggdosor. Hoppas detta inlägg givit något. Önskar dig all lycka i projektet. Mvh.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
E emni0032 skrev:
Badrumsskissen är högst provisoriskt gjord i paint, klippt och klistrat från ett gammalt mäklarprospekt. Lägger upp den riktiga ritningen här. Så det ligger ganska så rakt över badrummet på nedervåningen. Kruxet är att där ska det till en större renovering om några år först, då kanske vi flyttar lite väggar och badrummet kanske blir lite större, eller skjutet lite mer åt något håll. Därför bra om skvallerrörslösningen lämnas lång så att jag kan vara flexibel med den sen.
E emni0032 skrev:
Badrumsskissen är högst provisoriskt gjord i paint, klippt och klistrat från ett gammalt mäklarprospekt. Lägger upp den riktiga ritningen här. Så det ligger ganska så rakt över badrummet på nedervåningen. Kruxet är att där ska det till en större renovering om några år först, då kanske vi flyttar lite väggar och badrummet kanske blir lite större, eller skjutet lite mer åt något håll. Därför bra om skvallerrörslösningen lämnas lång så att jag kan vara flexibel med den sen.
Får nog googla på paint lite. :rofl: Riktigt fina ritningar.
Ett skvallerrör ska vara 20 mm inv. Du kan skarva röret på vägen så länge funktionen funderar. Ser att din ”panna” ligger bredvid badrummet. Frågan är alltså om du har koll på hur alla rör går? Har du det skulle jag borra mig ner från korridoren till badrummet eller tvättstugan med skvallerröret. Du kan alltid skarva det vidare vid framtida renovering.
 
  • Gilla
emni0032
  • Laddar…
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Får nog googla på paint lite. :rofl: Riktigt fina ritningar.
Ett skvallerrör ska vara 20 mm inv. Du kan skarva röret på vägen så länge funktionen funderar. Ser att din ”panna” ligger bredvid badrummet. Frågan är alltså om du har koll på hur alla rör går? Har du det skulle jag borra mig ner från korridoren till badrummet eller tvättstugan med skvallerröret. Du kan alltid skarva det vidare vid framtida renovering.

Vi är andra ägare av huset och tack och lov var föregående pedantisk, så alla papper och ritningar finns i pärmar. Det ska nog gå att ordna! Ha en riktigt fin helg, tack för all hjälp
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skvaller-röret ned till lämpligt utrymme i källaren låter som en rätt bra lösning, kom bara ihåg att sätta ett vattenlarm där, för det kommer dröja ett tag innan du märker något om det är ett mindre läckage. :)

Sedan en fråga som jag inte sett behandlas ovan, varför skvallerröret inte får vara i zon 1. Är det "bara" på grund av regelverket kring minimalt antal genomföringar? Skulle det gå att dra det så att det kommer någonstans kring handduks-torken, men ändå dolt bakom badkaret?
Annars skulle jag helst haft det i närheten av dörrkarmen så att man får en liten blöt fläck framför badkaret om något börjar läcka. Även om det formelt blir i zon 1 kanske det går att acceptera som avvikelse?
 
  • Gilla
emni0032
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
30cc är standard numera, går med bredare mellanrum (40cc?) men då kan man ej ha badkar.
På bilderna ser det ut som 50-60cc?

Alla vinklarna ser kassa ut, ta tex fönstret, ser ut som det går ut i nederkant.

Varningsklockorna börjar ringa så fort någon vill ha betalt när halva jobbet är gjort. Vem kom med den idén?

Ställer dom sen fakturan på 10 dagar och inte 30 dagar som är standard så är det även där så man drar öronen åt sig, kolla det också.

Har dom byggförsäkring som även gäller dig?
Har du kollat upp firman så de har referenser och inte är allt för nystartade?

Jag hade nog 5 olika firmor här som kollade på ett jobb. Valet föll på en firma via rekommendationer från en annan firma som hade fullt upp.
Det är tillåtet med 60cm cc i badrum, avstånd mellan bjälkar beror på virkes dimension och hur långt mellan stöd.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Sedan en fråga som jag inte sett behandlas ovan, varför skvallerröret inte får vara i zon 1. Är det "bara" på grund av regelverket kring minimalt antal genomföringar?
Det är inte specificerat "varför" i branchreglerna, men jag skulle gissa på att det dels har med genomförningen i sig att göra men också att skvallerröret ska mynna så man snabbt uppmärksammar en potentiell läcka och våtzon 1 är ofta blötlagda efter eventuell dusch/bad vilket gör att man potentiellt skulle förbise vattnet från skvallerröret.
 
  • Gilla
frityreldarn och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Får man fråga om du lejt in Polsk arbetskraft? ser nästan ut som så, flytspackel osv allt verkar vara dit kladdat och inte utfört av proffs. ingen ram till golvbrunn , ev för tunn spackling, bör vara minst 12 mm vid lägsta punkt vid brunnen , samt armering vid spångolv.( här har dom lagt 6 mm masonit som stöd för brunnen) inte godkänt.
Brukar se ut så här när arbetarna inte kan reglerna inom BBR, du har redan ett underkänt badrum på det som utförts.
Problemen vi brukar hitta är just dessa, där fogen på plattorna sedan spricker, för lite spackel är använt för att få ett stabilt golv, proffs brukar blanda EPS i stället för spånskivan osv.
T Takläggare skrev:
Får man fråga om du lejt in Polsk arbetskraft? ser nästan ut som så, flytspackel osv allt verkar vara dit kladdat och inte utfört av proffs. ingen ram till golvbrunn , ev för tunn spackling, bör vara minst 12 mm vid lägsta punkt vid brunnen , samt armering vid spångolv.( här har dom lagt 6 mm masonit som stöd för brunnen) inte godkänt.
Brukar se ut så här när arbetarna inte kan reglerna inom BBR, du har redan ett underkänt badrum på det som utförts.
Problemen vi brukar hitta är just dessa, där fogen på plattorna sedan spricker, för lite spackel är använt för att få ett stabilt golv, proffs brukar blanda EPS i stället för spånskivan osv.
Svenska är sååå mycket bättre! Trött på att höra den fråga. Själv har anlitat svenska snickare och dom va inte ett dugg bättre
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Vart e golvets tätskikt?
Ska inte golvets tätskikt gå upp en 10 på väggarna?

Brunnen ser uppallad ut me en liten träbit
När jag renoverade mitt badrum byggde man en träram av ca 50x180 mm trävirke och så fäste men en plastram i trävirket så det blev så stabilt att man kunde hoppa på golvbrunnen utan att det svajade. Så golvbrunnen får tydligen inte bara sitta i golvspånet/ golvgipset.
I mitt badrum Gick det inte att dra rören till vatten och värme genom väggen "Elementhus. Så där borrade man hål i golvet och monterade in rör och genom rören drog man vattenröret så skulle det bli översvämning skulle vattnet rinna genom rören till källaren.
Testade att bygga en låda av spånskivor som jag sedan efter konsten alla regler tätade med folie. Fyllde sedan lådan med ca 100 liter vatten. Kunde efter ca 3 månader konstatera att våtrumsmassan ändrat färg. Våtrumsmassan verkade suga åt sig vatten. När man lägger kakel drar man ut kakelfix med en skrapa vilket resulterar i att det blir kanaler under plattorna och det visade sig att kakelfog suger åt sig vatten så det var fullt med vatten under kakelplattorna. jag valde 60x30 cm plattor till badrummet och till golvet valde jag plastmatta för badrum . Mellan golv och väg har jag en list så det blir en avrundning och hörnskarven kommer upp ca 1,5 cm från golvet. Så även om svetsen skulle bli otät rinner vattnet inte in under golvet via en trasig svets. Står i instruktionerna att man inte ska ha våtrumsfolie under ett plastgolv. Valde att lägga in våtrumsfolie enligt konstens alla regler och efter ett par veckor limmades plastmattan fast. Tog sedan ett par månader innan limmet torkade.
Annars är mitt råd att man tar det av tex Länsförasäkringens skade rapporter. Här ser du exempel på fuskbygge och hur det kan bli fel även om man följer allt till punkt och prickar. .
 
N nallepu skrev:
Kunde efter ca 3 månader konstatera att våtrumsmassan ändrat färg. Våtrumsmassan verkade suga åt sig vatten.
Vad ville du berätta med det exemplet? Att det är olämpligt att ha högt vattenstånd i badrummet i mer än några månader? Ja?
Det är inget som det förväntas klara, vilket känns rätt acceptabelt i mina öron.
En annan sak som det inte förväntas klara är ett antal timmars spolande med hetvatten.
(En kollega drabbades av det när ett läckage inträffade när han var borta under dagen. När han kom hem var tätskiktet kört och vattenskadan ett faktum. Det var inget fel på tätskiktet och det är för de fallen man har en försäkring.)

N nallepu skrev:
När man lägger kakel drar man ut kakelfix med en skrapa vilket resulterar i att det blir kanaler under plattorna och det visade sig att kakelfog suger åt sig vatten så det var fullt med vatten under kakelplattorna.
Du är medveten om att kakel och klinkers inte är tätskikt va? Oavsett hur du applicerar dem så blir det vatten under/bakom dem då de är porösa. (Inte bara fixet som är det). Det är så i alla kaklade badrum.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Tips på besiktningsman:
ABC Fastighet och besiktning - i Stockholm.
Med vänlig hälsning, Anna.


E emni0032 skrev:
Hej,

Jag har nyss köpt mitt första hus och tagit in en entreprenör för att totalrenovera övervåningen. Vi har beställt totalrenovering av ett badrum enligt gällande branschregler, med våtrumsintyg efter utfört arbete. Arbetet har flutit på bra och vi har kommit fram till en delbetalning som var avtalad efter inspektion av godkänt tätskikt i badrummet. Bad därför om deras bilder på egenkontroll för att ta hjälp och granska. Vad jag har förstått av kunniga vänner så verkar det vara rätt allvarliga brister, det jag har fått höra hittills.

-Golvbrunn ej monterad i korrekt fästplatta/stödram
-Elementrör kommer upp ur golv, borde ha dragits ut genom innerväggen istället
-El till handdukstork i hörnet, håltagningen för nära hörnet
-Eventuellt ej tillräckligt tätt avstånd mellan reglarna i golvet

Bygget är pausat från och med nu och vi har enats om att ta in en oberoende besiktningsman. Tills jag får tag på en (ni får gärna tipsa om personer i Stockholmsområdet som tar sådana uppdrag) skulle jag vilja ha er hjälp att lista fel som ni ser, så att jag inte missar något. Jag har haft ett telefonmöte med entreprenören nyss, men vi ska ses på plats imorgon förmiddag.

Tar också tacksamt emot tips på hur man bäst sköter en sån förhandling med entreprenören framgent, fallgropar och saker att tänka på.

Tack på förhand!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
K knuttes skrev:
Tips på besiktningsman:
Varför ska TS ta dit ytterligare en besiktningsman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.