Nissens
P Peter787 skrev:
Nej, det får de inte.
Åtminstone har inte vår tillbyggnad resulterat i ändrad boyta.
Så du uppger inte boyta på tillbyggnaden när du ansöker om bygglov? Det låter minst sagt märkligt.

Vilken kommun är det som jobbar på det sättet?

Claes Sörmland
Är det inte areauppgifterna man lämnar vid fastighetsdeklarationen som hamnar i fastighetsregistret? Redovisas ju grafiskt bredvid taxeringsvärdet som ju Skattemyndigheten kommunicerar till Lantmäteriet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon som vet varför man mäter en bit in i tjocka innerväggar?
Det gav ju mer skatt en gång i tiden (och kanske i framtiden).

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Så du uppger inte boyta på tillbyggnaden när du ansöker om bygglov? Det låter minst sagt märkligt.

Vilken kommun är det som jobbar på det sättet?
Jo det är klart, men kommunen behåller tydligen de uppgifterna för sig själva.
Det är i Malmö.

Nissens
P Peter787 skrev:
Jo det är klart, men kommunen behåller tydligen de uppgifterna för sig själva.
Det är i Malmö.
Lantmäteriet är ju kommunen…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
I vissa kommuner är delar av lantmäteriets uppgifter hanterade av en kommunal lantmäterimyndighet, ja.
Men det spelar ingen roll för hur datan hanteras.
Jag ville bara vara 100% säker, så jag loggade in på min fastighet (lantmateriet.se) och där finns enbart areauppgifter från när mitt hus byggdes 1959.
Huset har blivit tillbyggt två gånger sedan dess (med bygglov)...

EriksBil EriksBil skrev:
Jag tar ton mot de som tar ton mot mig. Även i verkliga livet, men hade vi allesammans suttit i ett rum här så kan jag lova dig att ytterst få av alla som kommenterar hade öht vågat öppna käften. Det är den krassa verkligheten.
Tror du det? Nja. Vi hade nog lite till mans sagt att det vore oklokt att anlita en massa dyra experter för en strid där bara en sida helt kan vinna. Vissa vilken?
Att komma efter tio månader och åberopa dolt fel, är i senaste laget. Att du dessutom bott i det dolda felet, utan att se det, gör inte ditt fall enklare. Den krassa verkligheten är nog att din egen svansföring slaknat betänkligt om vi suttit öga mot öga med dig.
Så. Börja om på ny kula och tag dig en ordentlig funderare på om det verkligen är värt hundratusentals kronor i socialbidrag till en jurist med för få uppdrag.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu har du allt fått det om bakfoten.
Lantmäteriet är en statlig myndighet som tillhör Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kommunala Lantmäterimyndigheten i Malmö stad ansvarar för fastighetsbildningen inom kommunen.

[länk]
Nu avsåg jag det som i daglig dags avses när man pratar om Lantmäteriet, dvs för detta Lantmäteriverket.
Att Malmö kommun har en egen verksamhet må så vara.

Nissens
GoC GoC skrev:
Nu har du allt fått det om bakfoten.
Lantmäteriet är en statlig myndighet som tillhör Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
Nej, det är du som är helt fel ute. Lantmäteriet är en kommunal myndighet i många kommuner det är vad lantmäteriet självt uppger, och de borde veta...

Citat:
”Det finns kommunala lantmäterimyndigheter (KLM) i 40 av Sveriges kommuner.”

Källa:
https://www.lantmateriet.se/sv/om-lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu var väl frågan vem som inför uppgifter i det centrala fastighetsregistret och inte vilka som genomför vissa andra av lantmätarnas uppgifter.

• Gilla
antett
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var väl frågan vem som inför uppgifter i det centrala fastighetsregistret och inte vilka som genomför vissa andra av lantmätarnas uppgifter.
Du menar att kommunala lantmäterierna inte har kontakt med det övergripande lantmäteriet? Det vore rätt märkligt.

Fastighetsregistret var inte alls det vi diskuterade. Diskussionen var kring om lantmäteriet får reda på boyta i villor. Detta eftersom mäklaren/säljaren uppgav lantmäteriet som källa för uppgiften om boyta.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är du som är helt fel ute. Lantmäteriet är en kommunal myndighet i många kommuner det är vad lantmäteriet självt uppger, och de borde veta...

Citat:
”Det finns kommunala lantmäterimyndigheter (KLM) i 40 av Sveriges kommuner.”

Källa:
[länk]
Ja men dom måste ansöka för att få inrättar denna kommunala myndighet. Så verkar som båda har rätt. Men den ersätter bara en liten del, kopplad till fastigheter, av Lantmäteriets åtaganden.

Nissens
GoC GoC skrev:
Ja men dom måste ansöka för att få inrättar denna kommunala myndighet. Så verkar som båda har rätt.
Nja, eftersom 40 kommuner har ett kommunalt lantmäteri så kan man ju inte säga att påstå att lantmäteriet endast är statligt stämmer.
GoC GoC skrev:
Men den ersätter bara en liten del, kopplad till fastigheter, av Lantmäteriets åtaganden.
Det är ju den delen vi diskuterar…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.