94 497 läst · 360 svar
94k läst
360 svar
Fel boarea i hus!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 292 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 292 inlägg
Är det inte areauppgifterna man lämnar vid fastighetsdeklarationen som hamnar i fastighetsregistret? Redovisas ju grafiskt bredvid taxeringsvärdet som ju Skattemyndigheten kommunicerar till Lantmäteriet.
I vissa kommuner är delar av lantmäteriets uppgifter hanterade av en kommunal lantmäterimyndighet, ja.Nissens skrev:
Men det spelar ingen roll för hur datan hanteras.
Jag ville bara vara 100% säker, så jag loggade in på min fastighet (lantmateriet.se) och där finns enbart areauppgifter från när mitt hus byggdes 1959.
Huset har blivit tillbyggt två gånger sedan dess (med bygglov)...
Tror du det? Nja. Vi hade nog lite till mans sagt att det vore oklokt att anlita en massa dyra experter för en strid där bara en sida helt kan vinna. Vissa vilken?EriksBil skrev:
Att komma efter tio månader och åberopa dolt fel, är i senaste laget. Att du dessutom bott i det dolda felet, utan att se det, gör inte ditt fall enklare. Den krassa verkligheten är nog att din egen svansföring slaknat betänkligt om vi suttit öga mot öga med dig.
Så. Börja om på ny kula och tag dig en ordentlig funderare på om det verkligen är värt hundratusentals kronor i socialbidrag till en jurist med för få uppdrag.
Kommunala Lantmäterimyndigheten i Malmö stad ansvarar för fastighetsbildningen inom kommunen.GoC skrev:
https://malmo.se/Bo-och-leva/Bygga-och-bo/Lantmateri-kartor-och-matning/Lantmaterimyndigheten.html
Nej, det är du som är helt fel ute. Lantmäteriet är en kommunal myndighet i många kommuner det är vad lantmäteriet självt uppger, och de borde veta...GoC skrev:
Citat:
”Det finns kommunala lantmäterimyndigheter (KLM) i 40 av Sveriges kommuner.”
Källa:
https://www.lantmateriet.se/sv/om-lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/
Du menar att kommunala lantmäterierna inte har kontakt med det övergripande lantmäteriet? Det vore rätt märkligt.BirgitS skrev:
Fastighetsregistret var inte alls det vi diskuterade. Diskussionen var kring om lantmäteriet får reda på boyta i villor. Detta eftersom mäklaren/säljaren uppgav lantmäteriet som källa för uppgiften om boyta.
Redigerat:
Ja men dom måste ansöka för att få inrättar denna kommunala myndighet. Så verkar som båda har rätt. Men den ersätter bara en liten del, kopplad till fastigheter, av Lantmäteriets åtaganden.Nissens skrev:
Nja, eftersom 40 kommuner har ett kommunalt lantmäteri så kan man ju inte säga att påstå att lantmäteriet endast är statligt stämmer.GoC skrev:
Det är ju den delen vi diskuterar…GoC skrev: