94 498 läst · 360 svar
94k läst
360 svar
Fel boarea i hus!
Du kunde ju tittat ner på sina egna fötter och fått en hint ?EriksBil skrev:
För dina tår verkar känsligare än de flestas här.
Rent allmänt kan man säga att om man enbart vill ha svar på frågor och hjälp utan diskussion betalar man någon för det, det gller oavsett om du vill ha juridisk hjälp eller för att laga bilen eller din värmepanna.
Detta är ett forum AVSETT för att diskutera, folk är här på sin fritid och svarar på det dom känner för. Kan man inte acceptera diskussion så skriver man inte sin fråga i ett diskussionsforum, punkt.
Och ni var aldrig in i huset innan ni köpte? jag menar, kändes huset litet då (om ni nu var på någon visning)? eller har det krympt efter ni flyttat in?EriksBil skrev:Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.
Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?
Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Det känns inte riktigt som det är "problemet" här - ångrar ni köpet? Vill ni flytta?
Inget av våra hus vi köpt har stämt i kvadrat (knappt mellan några parter).. men det har inte varit relevant för oss alls.. vi känner ju om det är lagom för oss när vi kliver in i det. Känns det trångt/för litet, eller något annat inte stämmer.. så köper vi ju inte huset! (eller bjuder så att vi kan bygga ut/om)
Idag säger vi en sak.. taxeringsvärdet en sak.. och mäklaren en annan..
Så jag skulle nog vilja påstå att man måste mäta varje meter själv i ett hus om man ska kunna garantera kvadraten (och är det viktigt att det är rätt, får man forska lite i takhöjder vinklar osv.. om man har rum med snedtak, låg takhöjd/bälkar också - så man kan räkna "bort" dessa som inte "ingår" i boarean.
Onekligen så kan väl inte husen ha känts lagom och bra för er om ni har ägt så många genom åren? Man köper ett hus på premissen att man ska bo där under hela livet eller åtminstone under större delen av livetSnigla skrev:Och ni var aldrig in i huset innan ni köpte? jag menar, kändes huset litet då (om ni nu var på någon visning)? eller har det krympt efter ni flyttat in?
Det känns inte riktigt som det är "problemet" här - ångrar ni köpet? Vill ni flytta?
Inget av våra hus vi köpt har stämt i kvadrat (knappt mellan några parter).. men det har inte varit relevant för oss alls.. vi känner ju om det är lagom för oss när vi kliver in i det. Känns det trångt/för litet, eller något annat inte stämmer.. så köper vi ju inte huset! (eller bjuder så att vi kan bygga ut/om)
Idag säger vi en sak.. taxeringsvärdet en sak.. och mäklaren en annan..
Så jag skulle nog vilja påstå att man måste mäta varje meter själv i ett hus om man ska kunna garantera kvadraten (och är det viktigt att det är rätt, får man forska lite i takhöjder vinklar osv.. om man har rum med snedtak, låg takhöjd/bälkar också - så man kan räkna "bort" dessa som inte "ingår" i boarean.
Är det helt orimligt att tänkaEriksBil skrev:
Jag ska bo här i tre år medans jag går på universitetet/bygger fabriken/whatever men sen flyttar jag ( och säljer).
Hehe det var lite kul sagt faktiskt.. 😊 med tanke på att det var jobbet som fick oss att flytta 1:a gången.. och vi köpte ett närapå identiskt hus när vi flyttade (samma utseende/material, storlek, årgång, med källare och likadant sidobyggt garage.. också i samma storlek).. Bara det att vi hamnade i Skåne ist för i norr 👍EriksBil skrev:
Andra flytten var för att min far gick i pension och skulle flytta ner till mig - så vi var tvungna att hitta en gård/hus med flera boenden 😊 jag älskade min far, men kände att det nog skulle bli för mycket för min make att dela med både mig och min far - lite privat sfär behövdes.. (så det blev en gård där det, förutom vårt hus, fanns en lgh i ett annat hus åt min far)
Du måste nog inse att man inte kan planera och förutse allt i livet.EriksBil skrev:
Man kanske köper ett hus för att man har fått ett jobb på en annan ort, men enbart planerar att jobba där ett antal år, sen beror omständigheterna på var man hamnar.
Ekonomiska resurser är väl för de flesta en begränsning, som kanske förbättras pga. befodran, arv eller Lottovinst, vissa köper ett nytt större hus, andra köper ett sommarhus.
Sen kan ändrade familjeförhållanden påverka väldigt mycket, jag har ett kusinbarn som plötsligt är gift och har 5 bonusbarn och 2 egna, så nytt boende är ganska påkallat för dem.
Vår familj är bara i vårt tredje hus efter 32 års samliv, men vi planerar för det fjärde.
Om du verkligen har planerat exakt vad du skulle utnyttja de 11 m2 som "fattas" i ert hus och nu inte får ihop livet, behöver du nog mer hjälp än vad som finns här på Byggahus.
Lycka till med livet.
Tack för ett tydligt svar. Förändrade livssituationer som man inte kan förutspå. Fint att din far fick flytta med och att ni kunde hitta en lösning på det som passade allesammans. Mao så tror jag att ditt svar också besvarar din fråga. 😀 Vi trivs jättebra här, men vill ogärna stå med en minuspost på huset om vi tvingas sälja. Vilket är en överhängande risk om huset är mindre än utlovat då måttstocken för en prissättning grundas på tkr/kvm.Snigla skrev:Hehe det var lite kul sagt faktiskt.. 😊 med tanke på att det var jobbet som fick oss att flytta 1:a gången.. och vi köpte ett närapå identiskt hus när vi flyttade (samma utseende/material, storlek, årgång, med källare och likadant sidobyggt garage.. också i samma storlek).. Bara det att vi hamnade i Skåne ist för i norr 👍
Andra flytten var för att min far gick i pension och skulle flytta ner till mig - så vi var tvungna att hitta en gård/hus med flera boenden 😊 jag älskade min far, men kände att det nog skulle bli för mycket för min make att dela med både mig och min far - lite privat sfär behövdes.. (så det blev en gård där det, förutom vårt hus, fanns en lgh i ett annat hus åt min far)
Det var ett av dina dummare påståenden. "MAN". Köper.. ifall du ändå är en man, är det inte helt fel, ifall du pratar om dig själv i tredje person.EriksBil skrev:
Planerar du varje kvm i husen innan du köper så förstår jag varför du varit så frekvent med dina husbyten. Tanken har aldrig slagit dig att köpa ett hus som är lite större än dina nuvarande behov? Bara en tanke..P Peter787 skrev:Du måste nog inse att man inte kan planera och förutse allt i livet.
Man kanske köper ett hus för att man har fått ett jobb på en annan ort, men enbart planerar att jobba där ett antal år, sen beror omständigheterna på var man hamnar.
Ekonomiska resurser är väl för de flesta en begränsning, som kanske förbättras pga. befodran, arv eller Lottovinst, vissa köper ett nytt större hus, andra köper ett sommarhus.
Sen kan ändrade familjeförhållanden påverka väldigt mycket, jag har ett kusinbarn som plötsligt är gift och har 5 bonusbarn och 2 egna, så nytt boende är ganska påkallat för dem.
Vår familj är bara i vårt tredje hus efter 32 års samliv, men vi planerar för det fjärde.
Om du verkligen har planerat exakt vad du skulle utnyttja de 11 m2 som "fattas" i ert hus och nu inte får ihop livet, behöver du nog mer hjälp än vad som finns här på Byggahus.
Lycka till med livet.