D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon som vet varför man mäter en bit in i tjocka innerväggar?
För att jävlas

• Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Vi är i den sitsen. Huset är i verkligheten drygt 10% större än angivet i prospektet.

Men min tanke är att säljaren borde betala skadestånd åt oss för falska uppgifter då våra kalkyler för renovering, energiåtgång, städning etc. baseras på det som framgick i prospektet. rätt ska vara rätt 😉
Haha, ja, det har du ju vissa poäng på😀

• Gilla
sin
  • Laddar…
EriksBil
Hep Hep skrev:
Just i det här fallet behövde vi inte vänta så länge på personangreppen, så jag kan inte se att det spårade ur. TS satte tonen rätt tidigt.
När jag startade tråden och ställde min fråga så hade jag ingen aning om att det var så många vuxna "karlar" med känsliga tår..

K Kaptenz skrev:
Haha, ja, det har du ju vissa poäng på😀
Vore ju kul att göra en vetenskaplig undersökning hur många här har upplevt just att hus o lägenheter är större och klagat på detta och gärna lagt till i köpesumman ? För rätt ska väl vara rätt åt bägge håll.
Själv vill jag dock inte stå för ansvaret hålla den undersökningen, risk jag dör av leda tror jag😀

EriksBil
S sin skrev:
Vi är i den sitsen. Huset är i verkligheten drygt 10% större än angivet i prospektet.

Men min tanke är att säljaren borde betala skadestånd åt oss för falska uppgifter då våra kalkyler för renovering, energiåtgång, städning etc. baseras på det som framgick i prospektet. rätt ska vara rätt 😉
Ja varför inte? I ditt fall kan det bli problem med bygglov. Det finns en dom från tingsrätten sen förra året om ett hus som var 12% större varpå de nya ägarna fick problem med bygglovet pga boarean.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
När jag startade tråden och ställde min fråga så hade jag ingen aning om att det var så många vuxna "karlar" med känsliga tår..
Det lär man sig rätt snart att det är så här. Fast du satte tonen rätt tydligt själv i ditt tredje inlägg. Det tillsammans med att det i ditt första inlägg var lite otydligt vad det var du ville fråga eller diskutera, gör att jag inte är förvånad vart tråden tog vägen.

Nu har det kommit så många inlägg att du knappast lusläst alla. Jag skrev tidigare att du ju faktiskt kan fortsätta att låta huset vara så stort som säljare sagt, även när du själv ska sälja, och då finns ingen värdeminskning. Gör du det får du vara tydlig med det finstilta ditt eget prospekt.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Ja varför inte? I ditt fall kan det bli problem med bygglov. Det finns en dom från tingsrätten sen förra året om ett hus som var 12% större varpå de nya ägarna fick problem med bygglovet pga boarean.
Nja, eventuella problem är nog preskriberade sen länge. Visst kan det ha påverkan på total byggarea på tomten om man ska bygga något mer, men området har generösa regler sett till storleken på tomten, så kommer aldrig vara ett problem i praktiken.

EriksBil EriksBil skrev:
Tur i så fall att våra hus är äldre än kommunen, då det i verkligheten var ungefär 50 kvm mer är vad säljaren påstod.

EriksBil EriksBil skrev:
Källa på det (att det var boarea och inte byggyta)?

EriksBil
Hep Hep skrev:
Tur i så fall att våra hus är äldre än kommunen, då det i verkligheten var ungefär 50 kvm mer är vad säljaren påstod.
Kommunen har fortfarande fog över detaljplanen om du bor i tätbebyggt område.
Hep Hep skrev:
Det lär man sig rätt snart att det är så här. Fast du satte tonen rätt tydligt själv i ditt tredje inlägg. Det tillsammans med att det i ditt första inlägg var lite otydligt vad det var du ville fråga eller diskutera, gör att jag inte är förvånad vart tråden tog vägen.

Nu har det kommit så många inlägg att du knappast lusläst alla. Jag skrev tidigare att du ju faktiskt kan fortsätta att låta huset vara så stort som säljare sagt, även när du själv ska sälja, och då finns ingen värdeminskning. Gör du det får du vara tydlig med det finstilta ditt eget prospekt.
Jag tar ton mot de som tar ton mot mig. Även i verkliga livet, men hade vi allesammans suttit i ett rum här så kan jag lova dig att ytterst få av alla som kommenterar hade öht vågat öppna käften. Det är den krassa verkligheten. Hur som helst, nej jag har inte läst alla kommenterar men jag jag läste dock din sen innan och visst tanken har slagit mig. Men samtidigt så vill jag också vara samvetsgrann och rätt ska vara rätt i mun mening.

• Haha
adron och 1 till
  • Laddar…
EriksBil
D Dilato skrev:
Källa på det (att det var boarea och inte byggyta)?
Vadå källa? Du kan bära tio äpplen i båda händerna. Lisa vill ge dig tolv äpplen, kan du bära allihop?

• Haha
  • Wow
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Vadå källa? Du kan bära tio äpplen i båda händerna. Lisa vill ge dig tolv äpplen, kan du bära allihop?
Så det var alltå ett grundlöst påstående.
Det finns en dom från tingsrätten sen förra året om ett hus som var 12% större varpå de nya ägarna fick problem med bygglovet pga boarean.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Du är ju för rolig, stalka i andra trådar och häva ur dig oförstånd. Håll dis du här och se till att få huset uppmätt av någon som kan, det kanske stillar ditt sinne.

Eventuell ersättning kanske till och med betalar för mätning, för mer lär det inte bli. Trist att du köpte ett för litet hus, jag gjorde samma med en bil en gång. Antar att du mött sådana kunder i yrket? Hur bemöter du dem? Ger du dem pengar?

(Själv bytte jag bara bil så klart)

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Kommunen har fortfarande fog över detaljplanen om du bor i tätbebyggt område.
Helt ny detaljplan för området och hela planen utgår i från vår gamla gård och fokuserar en hel del på det viktiga i att bevara den. Kommunen har bara ungefärliga (och felaktiga) ritningar som visar hur det ser ut inne i husen, och inte ens de riktiga yttermåtten, så de har nog lika dålig koll på verklig boyta som säljarna hade.

Det där andra om att du vill att det ska blir rätt kan kosta dig en del. Det är ju bara om du kan få skadestånd eller liknande som verkligen täcker hela den framtida värdeminskningen och dina kostnader, som gör ekvationen lika bra som om du inte öppnar lådan och släpper ut Schrödingers kattjävel.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Lantmäteriet får väl alltid de uppgifterna när man ansöker om bygglov. Inget konstigt med det.
Nej, det får de inte.
Åtminstone har inte vår tillbyggnad resulterat i ändrad boyta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.