94 518 läst · 360 svar
95k läst
360 svar
Fel boarea i hus!
Haha, ja, det har du ju vissa poäng på😀S sin skrev:
Vore ju kul att göra en vetenskaplig undersökning hur många här har upplevt just att hus o lägenheter är större och klagat på detta och gärna lagt till i köpesumman ? För rätt ska väl vara rätt åt bägge håll.K Kaptenz skrev:
Själv vill jag dock inte stå för ansvaret hålla den undersökningen, risk jag dör av leda tror jag😀
Ja varför inte? I ditt fall kan det bli problem med bygglov. Det finns en dom från tingsrätten sen förra året om ett hus som var 12% större varpå de nya ägarna fick problem med bygglovet pga boarean.S sin skrev:
Det lär man sig rätt snart att det är så här. Fast du satte tonen rätt tydligt själv i ditt tredje inlägg. Det tillsammans med att det i ditt första inlägg var lite otydligt vad det var du ville fråga eller diskutera, gör att jag inte är förvånad vart tråden tog vägen.EriksBil skrev:
Nu har det kommit så många inlägg att du knappast lusläst alla. Jag skrev tidigare att du ju faktiskt kan fortsätta att låta huset vara så stort som säljare sagt, även när du själv ska sälja, och då finns ingen värdeminskning. Gör du det får du vara tydlig med det finstilta ditt eget prospekt.
Nja, eventuella problem är nog preskriberade sen länge. Visst kan det ha påverkan på total byggarea på tomten om man ska bygga något mer, men området har generösa regler sett till storleken på tomten, så kommer aldrig vara ett problem i praktiken.EriksBil skrev:
Tur i så fall att våra hus är äldre än kommunen, då det i verkligheten var ungefär 50 kvm mer är vad säljaren påstod.EriksBil skrev:
Kommunen har fortfarande fog över detaljplanen om du bor i tätbebyggt område.Hep skrev:
Jag tar ton mot de som tar ton mot mig. Även i verkliga livet, men hade vi allesammans suttit i ett rum här så kan jag lova dig att ytterst få av alla som kommenterar hade öht vågat öppna käften. Det är den krassa verkligheten. Hur som helst, nej jag har inte läst alla kommenterar men jag jag läste dock din sen innan och visst tanken har slagit mig. Men samtidigt så vill jag också vara samvetsgrann och rätt ska vara rätt i mun mening.Hep skrev:Det lär man sig rätt snart att det är så här. Fast du satte tonen rätt tydligt själv i ditt tredje inlägg. Det tillsammans med att det i ditt första inlägg var lite otydligt vad det var du ville fråga eller diskutera, gör att jag inte är förvånad vart tråden tog vägen.
Nu har det kommit så många inlägg att du knappast lusläst alla. Jag skrev tidigare att du ju faktiskt kan fortsätta att låta huset vara så stort som säljare sagt, även när du själv ska sälja, och då finns ingen värdeminskning. Gör du det får du vara tydlig med det finstilta ditt eget prospekt.
Du är ju för rolig, stalka i andra trådar och häva ur dig oförstånd. Håll dis du här och se till att få huset uppmätt av någon som kan, det kanske stillar ditt sinne.
Eventuell ersättning kanske till och med betalar för mätning, för mer lär det inte bli. Trist att du köpte ett för litet hus, jag gjorde samma med en bil en gång. Antar att du mött sådana kunder i yrket? Hur bemöter du dem? Ger du dem pengar?
(Själv bytte jag bara bil så klart)
Eventuell ersättning kanske till och med betalar för mätning, för mer lär det inte bli. Trist att du köpte ett för litet hus, jag gjorde samma med en bil en gång. Antar att du mött sådana kunder i yrket? Hur bemöter du dem? Ger du dem pengar?
(Själv bytte jag bara bil så klart)
Helt ny detaljplan för området och hela planen utgår i från vår gamla gård och fokuserar en hel del på det viktiga i att bevara den. Kommunen har bara ungefärliga (och felaktiga) ritningar som visar hur det ser ut inne i husen, och inte ens de riktiga yttermåtten, så de har nog lika dålig koll på verklig boyta som säljarna hade.EriksBil skrev:
Det där andra om att du vill att det ska blir rätt kan kosta dig en del. Det är ju bara om du kan få skadestånd eller liknande som verkligen täcker hela den framtida värdeminskningen och dina kostnader, som gör ekvationen lika bra som om du inte öppnar lådan och släpper ut Schrödingers kattjävel.