Åh, ursäkta mig, jag trodde det var en bostad vi pratade om, jag måste ha missat att TS bodde på en parkeringsplats på 4 kvadratmeter som han trodde var 15…

Edit: svar till inlägg 222, citeringen verkar inte fungera just för tillfället.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Något filosofiskt inlägg som månne inte hjälper TS alls, men ändå.

Tror aldrig jag har reflekterat speciellt mycket över exakt antal kvadratmeter eller pris/kvm när vi kollat på eller köpt hus. Och då bor vi ändå i Stockholm.

Jag kan utan svårighet räkna upp massor av andra egenskaper som är betydligt viktigare än den exaka ytan för värdering av ett hus:
läge, buller och trafikstördhet, tomtens beskaffenhet, väderstreck, energieffektivitet, uppvärmning, utsikt, närhet till vatten, tomtstorlek(!), kommunikationer, närhet till skog/natur, topografi, grannar, skick, standard på kök/badrum, uppvuxen trädgård, parkeringsmöjligheter, uthus, avskildhet, materialval, skydd mot insyn, uteplatser, fasad, takbeläggning, fiber/bredband, renoveringsbehov, markförhållanden, tjocklek och ljudisolering av innerväggar, ventilation, ytskick, planlösning, kommunalskatt, allmän känsla, förvaringsutrymmen osv i all oändlighet…

Enligt Skatteverket så är vårt hus 196 kvm, men det kan mycket vara 185. Eller 210. Kunde inte bry mig mindre. Och har inga planer på att kontrollmäta ytan heller. Vi är nöjda och trivs, helt enkelt. Oavsett den exakta boytan.

Vad vill jag ha sagt med detta?
När man tittar på och lägger bud på ett hus så är helt enkelt den exakta ytan tämligen ointressant IMHO. Bedömningen är snarare ”passar det här huset oss?” Och ”tycker vi om det och tror vi stt vi kommer trivas här?” Eller t o m ”vad är det här objektet värt för oss?”

Så exakt yta och kvadratmeterpris är som jag ser det rätt ointressanta siffror på ett papper om man inte är en militant controller. Och det är också så marknaden ser ut och bedömer värdet av hus/fastighet. Inte ens i samma område är kvm-priserna direkt jämförbara.

Sjunker värdet på ditt boende för att det ”fattas” x antal kvm? Sannolikt inte.
Blir man lyckligare av att kontrollmäta och upptäcka diskrepans mellan ytan i prospektet/kontrollmätningen? Sannolikt inte.

Gällande lägenheter och möjligen radhus så är det lite annorlunda, även om det även där finns en hel del som skiljer objekten åt.
 
  • Gilla
Newgolds och 8 till
  • Laddar…
EriksBil
J jocke31 skrev:
Något filosofiskt inlägg som månne inte hjälper TS alls, men ändå.

Tror aldrig jag har reflekterat speciellt mycket över exakt antal kvadratmeter eller pris/kvm när vi kollat på eller köpt hus. Och då bor vi ändå i Stockholm.

Jag kan utan svårighet räkna upp massor av andra egenskaper som är betydligt viktigare än den exaka ytan för värdering av ett hus:
läge, buller och trafikstördhet, tomtens beskaffenhet, väderstreck, energieffektivitet, uppvärmning, utsikt, närhet till vatten, tomtstorlek(!), kommunikationer, närhet till skog/natur, topografi, grannar, skick, standard på kök/badrum, uppvuxen trädgård, parkeringsmöjligheter, uthus, avskildhet, materialval, skydd mot insyn, uteplatser, fasad, takbeläggning, fiber/bredband, renoveringsbehov, markförhållanden, tjocklek och ljudisolering av innerväggar, ventilation, ytskick, planlösning, kommunalskatt, allmän känsla, förvaringsutrymmen osv i all oändlighet…

Enligt Skatteverket så är vårt hus 196 kvm, men det kan mycket vara 185. Eller 210. Kunde inte bry mig mindre. Och har inga planer på att kontrollmäta ytan heller. Vi är nöjda och trivs, helt enkelt. Oavsett den exakta boytan.

Vad vill jag ha sagt med detta?
När man tittar på och lägger bud på ett hus så är helt enkelt den exakta ytan tämligen ointressant IMHO. Bedömningen är snarare ”passar det här huset oss?” Och ”tycker vi om det och tror vi stt vi kommer trivas här?” Eller t o m ”vad är det här objektet värt för oss?”

Så exakt yta och kvadratmeterpris är som jag ser det rätt ointressanta siffror på ett papper om man inte är en militant controller. Och det är också så marknaden ser ut och bedömer värdet av hus/fastighet. Inte ens i samma område är kvm-priserna direkt jämförbara.

Sjunker värdet på ditt boende för att det ”fattas” x antal kvm? Sannolikt inte.
Blir man lyckligare av att kontrollmäta och upptäcka diskrepans mellan ytan i prospektet/kontrollmätningen? Sannolikt inte.

Gällande lägenheter och möjligen radhus så är det lite annorlunda, även om det även där finns en hel del som skiljer objekten åt.
Ditt resonemang är väldigt motsägelsefullt med tanke på att du ägt ditt senaste hus sen 2018 och minst ett annat boende innan dess så mao har du redan tjänat tillbaka de pengarna och "lite till". Du skriver själv att du inte har några barn och inte heller djur så då förstår jag inte varför du sålde din tidigare bostad från första början? Hur som helst, det här är mitt första hus och det hade varit otroligt dumdristigt av mig (eller någon annan för den delen) att acceptera en mindre boyta än den angivna. Vi var flera budgivare på huset och rent hypotetiskt kan de övriga också ha dragit sig ur innan budgivning om huset var angivet med korrekt boyta från första början.
 
EriksBil EriksBil skrev:
du inte har några barn och inte heller djur så då förstår jag inte varför du sålde din tidigare bostad från första början?
Vad har barn och djur med detta att göra? 🤔
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Ditt resonemang är väldigt motsägelsefullt med tanke på att du ägt ditt senaste hus sen 2018 och minst ett annat boende innan dess så mao har du redan tjänat tillbaka de pengarna och "lite till". Du skriver själv att du inte har några barn och inte heller djur så då förstår jag inte varför du sålde din tidigare bostad från första början? Hur som helst, det här är mitt första hus och det hade varit otroligt dumdristigt av mig (eller någon annan för den delen) att acceptera en mindre boyta än den angivna. Vi var flera budgivare på huset och rent hypotetiskt kan de övriga också ha dragit sig ur innan budgivning om huset var angivet med korrekt boyta från första början.
Du borde verkligen försöka tygla dina stalkertendenser.
 
  • Gilla
Stenben86 och 18 till
  • Laddar…
Alltid lika fascinerande hur trådar ofta tenderar att spåra ur och landa i närmast personangrepp. Visar lite på mänsklighetens primitiva natur.
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Alltid lika fascinerande hur trådar ofta tenderar att spåra ur och landa i närmast personangrepp. Visar lite på mänsklighetens primitiva natur.
Just i det här fallet behövde vi inte vänta så länge på personangreppen, så jag kan inte se att det spårade ur. TS satte tonen rätt tidigt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Newgolds och 12 till
  • Laddar…
Är det någon som vet varför man mäter en bit in i tjocka innerväggar?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon som vet varför man mäter en bit in i tjocka innerväggar?
För att normalt sett så ska innerväggarna ingå i ytan. Hade man inte mätt en bit in i tjocka väggar så hade det blivit en stor marginaleffekt när man kom upp i den tjockleken där väggen räknas bort från mätningen. Nu räknar man bort den del av väggen som överstiger 30 cm, ungefär som om den var två väggar á 15 cm med ett oåtkomligt rum i mitten.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Ditt resonemang är väldigt motsägelsefullt med tanke på att du ägt ditt senaste hus sen 2018 och minst ett annat boende innan dess så mao har du redan tjänat tillbaka de pengarna och "lite till". Du skriver själv att du inte har några barn och inte heller djur så då förstår jag inte varför du sålde din tidigare bostad från första början? Hur som helst, det här är mitt första hus och det hade varit otroligt dumdristigt av mig (eller någon annan för den delen) att acceptera en mindre boyta än den angivna. Vi var flera budgivare på huset och rent hypotetiskt kan de övriga också ha dragit sig ur innan budgivning om huset var angivet med korrekt boyta från första början.
Nu har jag iofs barn men barnet har flyttat hemifrån. Hursomhelst så har vi alltid resonerat i termer av ”finns det plats för oss alla?” när vi har bytt boende. Med eller utan hemmavarande barn. Planlösningen har varit viktigare än exakt boyta de gånger vi bytt boende.
Alla prioriterar förstås olika, vilket jag har full respekt för. Men om just den exakta boytan står högt upp på priolistan så får man kanske ta fram måttbandet redan på visningen.
Vi har också haft med oss måttband på visning, men då har det mest handlat om huruvida man får in möbel x i rum y.

Min poäng är att jag är mycket tveksam till att andra spekulanters beslut att lägga bud på ett hus primärt styrs av den exakta uppmätta ytan. Och sålunda även att värdet på ditt hus skulle påverkas negativt i stor utsträckning av en kontrollmätning.
 
  • Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Såååå, vad säger en ackrediterad mätning? Saknas det några kvm?

Hur som helst har du förköpt dig och nu tycker du att någon annan skall stå för ditt misstag. Gick marknaden ur så att du inte kan sälja och köpa nytt utan att förlora på det?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Följer tråden bara för att läsa TS rage-inlägg 😅 förstår att situation suger, men på de sätt du svarar dessa inlägg så framstår du bara som smått galen. Sen att betala för mätningar och jurister...jösses...du hus blir inte större för det 😆
 
  • Gilla
  • Haha
Newgolds och 10 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
det hade varit otroligt dumdristigt av mig (eller någon annan för den delen) att acceptera en mindre boyta än den angivna.
Det är nog bäst för dig om du accepterar verkligheten.-) Som någon annan skrev, huset kommer inte bli större oavsett hur mycket du mäter.

En konstruktiv fråga. Vad är yttermåtten på huset?
 
Redigerat:
K Kaptenz skrev:
Jag har en stilla undran, OM man då mäter upp bostaden och upptäcker att ”ojdå” den är 11 kvadrat STÖRRE än vad prospektet visade, kastar sig då hen på telefonen och vill betala mellanskillnaden? Jag bara undrar😊
Vi är i den sitsen. Huset är i verkligheten drygt 10% större än angivet i prospektet.

Men min tanke är att säljaren borde betala skadestånd åt oss för falska uppgifter då våra kalkyler för renovering, energiåtgång, städning etc. baseras på det som framgick i prospektet. rätt ska vara rätt 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Newgolds och 10 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Nu tänker jag inte gå off-topic mer. Har ni svar på min initiala fråga så besvara den. Annars scrolla vidare!
Vilken är din "initiala fråga" egentligen?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.