94 707 lĂ€st · 360 svar
95k lÀst
360 svar
Fel boarea i hus!
Vad baserar du det pÄ ?H HenrikHuslöse skrev:
Hur vet du att en annan köpare hade gett mer Àn sÄ om samma hus hade haft en större boarea ?
Det funkar inte sÄ.. det Àr fortfarande samma hus oavsett vad det stod pÄ pappret.H HenrikHuslöse skrev:
RÄkade ut för exakt samma sak (lÄt vara att det var ett tag sedan - pÄ 90-talet). Vi klagade hos mÀklaren och fick faktiskt en mindre kompensation. SÄ helt hopplöst Àr det inte.EriksBil skrev:Jag och min sambo köpte ett hus med garage för nÄgra mÄnader sen. Angiven boyta pÄ prospektet var 135 kvm, Àven energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvÀrdiga sÄ vi hade inget att ifrÄgasÀtta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mÀtning med laser som visade pÄ 124 kvm. AlltsÄ hela 11 kvm mindre Àn angivet! Det hÀr Àr en betydande summa för husets vÀrde i frÄga och jag Àr i full fÀrd med att boka en certifierad areamÀtning för att fÄ det pÄ papper.
Nu Àr det sÄ att sÀljaren hade köpt "varudeklarerat" frÄn Anticimex, behöver jag vÀnda mig dit med min kravstÀllan pÄ beloppet eller behöver jag vÀnda mig till sÀljaren?
SÀljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stÀmmer och köparens undersökningsplikt strÀcker sig sÄledes inte till det. Men jag förstÄr inte om Anticimex varudeklarerat tÀcker detta ocksÄ?
Tips till TS;
BegÀr ut bygglovshandlingarna frÄn kommunen och jÀmför planritningarna med de mÄtt du fÄtt fram. DÀr ska Àven vÀggtjocklek framgÄ. Och, med risk för att lÄta mossig, mÀt en gÄng till, med mÄttband/tumstock.
NÀr du hÀnvisar till gÀllande mÀtregler, Àr det denna du avser?
https://www.sis.se/produkter/byggnadsmaterial-och-byggnader/byggnader/allmant/ss-210542020/
BegÀr ut bygglovshandlingarna frÄn kommunen och jÀmför planritningarna med de mÄtt du fÄtt fram. DÀr ska Àven vÀggtjocklek framgÄ. Och, med risk för att lÄta mossig, mÀt en gÄng till, med mÄttband/tumstock.
NÀr du hÀnvisar till gÀllande mÀtregler, Àr det denna du avser?
https://www.sis.se/produkter/byggnadsmaterial-och-byggnader/byggnader/allmant/ss-210542020/
Huset stÄr ju pÄ en fastighet, du betalar dels för fastigheten, dels för huset. OM du skulle fÄ en ersÀttning för ett 11% mindre hus Àn angivet blir det inte 11% av köpesumman utan som mest 11% av husets vÀrde.
Husets vÀrde kommer sannolikt rÀknas som byggkostnad minus avskrivning för slitage. Om du gör en sÄ rimlig kalkyl kommer du ha en god chans att fÄ till nÄgot med sÀljarna.
Husets vÀrde kommer sannolikt rÀknas som byggkostnad minus avskrivning för slitage. Om du gör en sÄ rimlig kalkyl kommer du ha en god chans att fÄ till nÄgot med sÀljarna.
Om du hade varit lite kÀllkritisk sÄ hade du tagit reda pÄ fakta först och sen uttalat dig. Jag har vid tvÄ tillfÀllen begÀrt ommÀtning av boarea och fÄtt rÀtt bÄda gÄngerna, sÄ jag vet inte vad du svamlar om?B Broker skrev:
Kanske dÄ pÄ en bostadsrÀtt men inte i en tingsrÀtt pÄ en fastighet. Du köper en hel fastighet inte en boarea sÄ det Àr upp till köparen att bevisa att dessa 11 kvm pÄverkade köpeskillingen och dÄ hur mycket. Detta kan du ofta göra pÄ en lÀgenhet men inte lika lÀtt pÄ en fastighet. Sedan kan man ju fÄ en trevlig sÀljare vilken ersÀtter dig ÀndÄ men du har inte juridiken med dig. I detta fall Àr det heller inte en utfÀstelse frÄn sÀljaren utan arean hÀnvisar till fastighetens taxeringen. Köparen har lÀnge misstÀnkt felet men inte heller reklamerat detta i tid osv. Detta Àr en slamdunk för sÀljarens advokat om köparen vÀljer att driva det till rÀttegÄng.S Skruvspik skrev:
Och det jag sÀger Àr att ingen advokat i vÀrlden skulle pÄstÄ att - du har all rÀtt pÄ din sida.S Skruvspik skrev:
Nej, men du kanske kan fÄ en viss ersÀttning men mycket tveksamt sÄ jag skulle som köpare aldrig driva detta till en rÀttegÄng med dom riskerna som finns att fÄ betala alla dess kostnader. Men kanske du kan fÄ nÄgot med att pÄ ett trevligt sÀtt begÀra att sÀljaren gör rÀtt för sig med en viss kompensation.
Du gör ju inte reklam för din âbilfirmaâ direkt.EriksBil skrev:Du har mao en Ă„sikt om min attityd men du kan onekligen inte ha lĂ€st trĂ„den dĂ„ jag aldrig nĂ„gonsin har frĂ„gat efter en BEDĂMNING. Sen om du eller nĂ„gon annan har Ă„sikter om vad jag bör ha gjort eller mina chanser att vinna en rĂ€ttstvist ger jag blanka fan i. Svara pĂ„ min trĂ„dstart eller scrolla vidare! Ska det vara sĂ„ svĂ„rt?
SÀljaren Àr ansvarig för att uppgiften stÀmmer
Det Àr sÀljaren som Àr ansvarig för att uppgiften om bostadens storlek Àr korrekt. Om man som sÀljare kÀnner sig osÀker pÄ om den angivna storleken verkligen stÀmmer bör man göra en kontrollmÀtning av bostaden innan försÀljningen. Det gÄr inte alltid att förlita sig pÄ uppgifter frÄn bostadsrÀttsföreningen, frÄn gamla mÀtningar eller ritningar.Ref:
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fel-boyta-lagenhet-hus