P Peter787 skrev:
För en lägenhet kommer ju den ändrade boarean även att påverka månadsavgiften, så det är ju inte helt självklart att man ska skrika sig hes över några kvadratmeter som fattas...
Andelstalen är i regel korrekta, det är mätmetoden som varierat över tid och är den potentiella konflikten.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
Hur man beräknar har ändrats rejält flera gånger genom åren och det kan göra ganska stora skillnader i slutreslutatet.. ibland har man inte räknat trapphus eller räknat på olika vis , ibland har man inte räknat innerväggar alls och i extremfallen så hade man garderober som var inbyggda i väggarna mellan 2 rum så mättes bara rummens "golv" ytor. i vissa fall sänktes tak under ett visst mått för att skapa Bi ytor.. Stundtals var det väldigt positivt med mycket Bi ytor som inte gav lika hög fastighetsskatt en gång i itiden.
Så i många fall har ingen brytt sig om att ändra felaktigheter
Sen river man dessa garderober och gör ett stort rum och plötsligt så kan det skilja rätt rejält i vad det står för yta sen byggåret mot om man mäter idag.

Man kan ju även under nån renovering satt tilläggsisolering på insidan eller glespanelat och riktat upp allt rakt och tagit bort ansenliga mängder yta , det har man ju sett ibland där snea väggar har riktats upp och stora tomrum skapats i väggen.

Så dom flesta som säljer hus idag gör klokt att friskriva sig från uppgiften om boyta med texter likt "om köparen anser den är viktig så bör den själv låta mäta upp ytorna" så slipper man tjafs om det

Frågan ibland är ju om nya mätregler egentligen kan tvingas på eller om huset är byggt under andra regelverk än idag så kan man ju anse att det är fullt normalt att huset från 30-50 talet är bygggt och beräknat enligt dom regler som gällde då. Är inte stora renoveringar gjorda som ändrar planlösning invändigt så kan man ju egenligen lika gärna hävda att uppgiften var rätt för reglerna vid byggåret

Nu framgår ju inte ålder på huset vad jag sett men det kan ju ha stor betydelse

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det vanligaste som är mer än 30 cm är nog en murstock.
OK, fast murstocken ska inte, enligt anvisningarna, betraktas som innervägg utan just som murstock. När invändiga arean uppmätts så räknas murstocken bort.

lilytwig lilytwig skrev:
OK, fast murstocken ska inte, enligt anvisningarna, betraktas som innervägg utan just som murstock. När invändiga arean uppmätts så räknas murstocken bort.
15 cm in i murstocken är boarea,från alla håll

• Illustration som visar hur man mäter 15 cm in från varje sida på en innervägg med skorsten, enligt Skatteverkets regler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Det verkar finnas lite gamla prejudikat där avvikelse av boyta bedöms som en utfästelse från säljare och man får således regressrätt gentemot säljaren.

https://lagen.nu/dom/rh/1997:31

Reklamera inom skälig tid är ett uttryck som kommer från köplagen och det finns exempel på sådana case där bostadsrätter har reklamerats för felaktig yta, eftersom en bostadsrätt är lös egendom regleras det i köplagen.

Gällande fastigheter verkar det vara betydligt snällare, upp emot 10 år.

Läs denna länken nedan, finns även en metod för att beräkna prisavdrag.

https://bostadsjuristerna.se/8-tips-for-dig-som-upplever-felaktig-boarea/

David

• Gilla
EriksBil
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Man måste definierar arealen begreppet

Är det BOA. LYA eller BTA
Mellan BOA och BTA skiljer normalt 30%

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vet inte många personer som kan mäta upp 135kvm med ögon mått på en visning.
Varför skulle ögonmått användas?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Tack för svar. Jag har mätt enligt de instruktioner som finns, sen kan det säkerligen vara så att min Bosch mätare diffar ett par mm hit och dit i det stora hela ska den vara korrekt och jag har mätt två gånger med liknande resultat. Får invänta en officiell mätning som du säger och sen drar jag det mot säljaren. Tiden får väl ändå anses som skälig då vi köpte huset för drygt 10 månader sen.
Är det inte så att man måste ta bort innerväggarna när man mäter ,blev jag tillsgd i varje fall,hoppas det löser sig och att ni tycker om huset

• Gilla
EriksBil
  • Laddar…
F Fiddeki skrev:
Det här vet du ju faktiskt inget om. Man kan göra antagen om att TS inte skulle göra det men nu är det bara spekulation och ett fruktansvärt onödigt inlägg.
…onödigt var ordet.

Sten Ekström Sten Ekström skrev:
Man måste definierar arealen begreppet

Är det BOA. LYA eller BTA
Mellan BOA och BTA skiljer normalt 30%
Det är väl ingen som tagit upp BTA eller någon annan yta än just BOA?
LYA vet jag inte ens vad det är...

Jag tillåter mig att tänka lite annorlunda om problemet:

Just nu är huset 135 kvm, då säljaren påstått det, lantmäteriet har det i sina register och köparen gått med på det vid kontraktsskrivningen.

Om det blir en juridisk process där det fastställs att huset är mindre, kommer värdet att minska och nuvarande ägare kan inte längre påstå att huset är 135 kvm. Kanske kompenseras köparen för hela värdeminskningen, kanske inte.

Vid nästa försäljning kommer priset brhöva baseras på den mindre storleken. Om inte nuvarande ägare låter bli att processa och låter huset vara 135 kvm ”enligt lantmäteriet” och är noga med att få med en disclaimer i prospektet.

Bara en tanke…

• Gilla
bearmaniac och 9 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter som en bra början.
Är det 11 kvm mindre så kan det ju handla om ett par hundra tusen med stockholmspriser.

Men kolla också vad ert kontrakt säger, i de jag har ingåt så står det en "disclaimer" kring bostadsyta och att om det är av vikt så skall köparen låta mäta upp denna: Och då inte bara pga planritningen, utan en allmän skrivelse.

Men står det inte med kanske du har ett case: Då antingen mot mäklaren eller säljaren skulle jag tro.
Det enda skälet till att du skulle ha ett case direkt mot anticimex är väl om ni har uppdragit åt dom att mäta upp ytan och det inte stämmer med en annan mätning (som ni nu beställer).

Om säljaren har beställt "varudeklarert" så är det en affär mellan dom och bes.firman.
Mäklaren har ingen skyldighet om han inte uppenbart skulle ha upptäckt detta fel eller själv tagit fram ytan. Nu står det ju 135 kvm i Lantmäteriregistret och detta har mäklaren vidare förmedlat så han har inte gjort något fel. Vidare att vänta flera än 2-3 månader att reklamera ett upptäckt fel kommer nog tyvärr att anses som inte reklamerat i tid.

EriksBil EriksBil skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Boarea har självklart stor vikt när du betalar ett kvadratmeterpris. Men huspriser skiljer sig från bostadsrätter eftersom det ingår en tomt och oftast andra tillhörande byggnader. Det är därför svårt att kräva tillbaka pengar för de 11kvm du anser saknas men jag håller också med andra svaranden i denna tråd: om du nu kände att den var mindre än de kvm ägaren hade lämnat till mäklaren mfl så borde du ha funderat på att mäta upp huset själv eller krävt att säljaren/mäklaren skulle höra det.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Jag hittar en dom med 12 månader och har ringt en jurist på morgonen som dömer mina chanser som goda men att en officiell mätning behövs.
Som andra skrivit, en jurist kommer "alltid" säga så för då får han jobb och därmed (dina) pengar.

Ja, advokatsamfundets regler säger annat, men dom bryr sej inte ett skavatt, i synnerhet inte om det bara är en jurist.

EriksBil EriksBil skrev:
Mäklaren måste inte mäta så klart, men de får inte förmedla bostaden med information de har skäl att tro är felaktig.
Gällande felaktig bostadsyta om mäklaren tydligt ser eller har skäl att tro att den angivna ytan är felaktig har mäklaren valen och se till att en mätning blir gjord(kan göra själva eller begära att säljaren gör det) eller avstå från att förmedla bostaden.

Att medvetet förmedla en bostad med felaktigt angiven boyta är falsk marknadsföring och skulle kunna räknas som bedrägeri också
Men finns det något över huvud taget som tyder på att mäklaren hade skäl att tro att arean var felaktig ? vad isåfall ?

Och om han MOT FÖRMODAN hade det, hur ska du kunna bevisa det ?

Bortsett från det, det är ingen lägenhet, jag fattar inte vad det spelar för roll hur många kvadrat det är, det är bara siffror på ett papper, du har ju sett huset och vet hur stor det är, du får inte in fler eller färre möbler för att det står fel siffror där.

Jag vet inte om du har en chans i rätten, men jag är övertygad om att om du vinner kommer ersättningen bli väldigt liten, man brukar alltid utgå från "vad hade xxx varit värd om inte yyy" och jämföra med det du betalat.

Säg att du kan få 30k, är det värt fighten ? 50k ? ..Ja det är upp till dej, jag hade inte tyckt det, i synnerhet inte när risken finns att man förlorar och ändå får betala ockrarna..sorry, jag menar jurist/advokaterna.

• Gilla
  • Älska
deetee och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl en utfästelse att det är 135 kvm i Lantmäteriets register.
Skillnaden här är att ansvaret för denna utfästelse inte faller på säljaren eftersom uppgiften bygger på Lantmäteriets uppgift (utfästelse).Säljaren kan följaktligen inte hållas ansvarig för felaktigheter i denna uppgift.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.