P
Alfredo Alfredo skrev:
Överdriver du inte på ett ganska onödigt sätt? Det går fortfarande utmärkt att citera precis som tidigare.
Jag vill byta ut "utmärkt" mot "ganska bra" i den meningen. (Men jag gör inte det eftersom det är dåligt att ändra i citat).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle vilja föreslå en ny knapp "Citera OT i en ny tråd".
Helt allvarligt vill jag också föreslå det. Det går förvisso att bryta ut en divergerande deldiskussion i en ny tråd, men det är lite krångligt så oftast fortsätter OT-diskussionen där den inte hör hemma.
Med en knapp som den du föreslår skulle moderatorerna får mindre att göra.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
P pmd skrev:
som jag senare (mindre än minut, tror jag) ändrade radikalt
Fast ändrar man radikalt får man kanske stå ut med att bli ”felciterad”. Rättar man stavfel och liknande lär ingen ens märka ”felciteringar”.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vill byta ut "utmärkt" mot "ganska bra" i den meningen.
Ha, ha. Ja jag om någon har väl varit kritisk till den förändring som gjordes.
 
P pmd skrev:
Med en knapp som den du föreslår skulle moderatorerna får mindre att göra.
Eller så blir resultatet istället att en massa ”meningslösa” trådar som helt saknar koppling till forumets huvudsyfte skapas.

Inte helt säker på att det vore bra för forumet om ”Senaste” skulle bestå av en massa utbrutna off topic trådar. Jag tror det är bra som det är nu att det faktiskt krävs en ”viss vilja” för att starta en ny tråd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så blir resultatet istället att en massa ”meningslösa” trådar som helt saknar koppling till forumets huvudsyfte skapas.
I de flesta fall där jag har ansträngt mig för att flytta en OT-konversation till en ny tråd har den nya tråden dött ut ganska snabbt. Det tycks som att många som deltog i OT-konversationen tappar intresset när det blir ett nytt ämne i en egen tråd. Det har inte blivit så alltid, men om en sådan ny tråd lever vidare en längre tid så betyder ju det att det finns en hyfsat stort intresse för det "nya" ämnet.

Mestadels har det varit på andra forum än Byggahus som jag har ägnat mig åt det här, så det är förstås möjligt att forumkulturen på Byggahus är tillräckligt annorlunda för att det skulle fungera sämre här.
Alfredo Alfredo skrev:
Inte helt säker på att det vore bra för forumet om ”Senaste” skulle bestå av en massa utbrutna off topic trådar. Jag tror det är bra som det är nu att det faktiskt krävs en ”viss vilja” för att starta en ny tråd.
Tyvärr innebär brist på den viljan att OT-diskussioner lever vidare lite för länge i en del trådar och moderatorerna får mer att göra. Det finns som sagt inga hinder utom lättja att bryta ut OT i nya trådar redan nu, men lättja är en ganska framträdande egenskap hos många av oss.

Själv har jag mycket hög tolerans för OT-diskussioner, men jag är nog inte representativ.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Inte helt säker på att det vore bra för forumet om ”Senaste” skulle bestå av en massa utbrutna off topic trådar. Jag tror det är bra som det är nu att det faktiskt krävs en ”viss vilja” för att starta en ny tråd.
Är alla forumets avdelningar representerade i "Senaste"?

Det finns en avdelning som heter "Övrigt" och under den en underavdelning som heter "Övrigt Off Topic". Man skulle kunna låta knappen "Citera OT i en ny tråd" (eller vad den nu bör heta) låta utbrutna OT-trådar hamna i den underavdelningen (men med möjlighet att byta för trådstartaren) och inte visa den i "Senaste".
 
P pmd skrev:
I de flesta fall där jag har ansträngt mig för att flytta en OT-konversation till en ny tråd har den nya tråden dött ut ganska snabbt. Det tycks som att många som deltog i OT-konversationen tappar intresset när det blir ett nytt ämne i en egen tråd. Det har inte blivit så alltid, men om en sådan ny tråd lever vidare en längre tid så betyder ju det att det finns en hyfsat stort intresse för det "nya" ämnet.

Mestadels har det varit på andra forum än Byggahus som jag har ägnat mig åt det här, så det är förstås möjligt att forumkulturen på Byggahus är tillräckligt annorlunda för att det skulle fungera sämre här.

Tyvärr innebär brist på den viljan att OT-diskussioner lever vidare lite för länge i en del trådar och moderatorerna får mer att göra. Det finns som sagt inga hinder utom lättja att bryta ut OT i nya trådar redan nu, men lättja är en ganska framträdande egenskap hos många av oss.

Själv har jag mycket hög tolerans för OT-diskussioner, men jag är nog inte representativ.
Jag tror att det finns två huvudsakliga skäl för det, eller om det egentligen är ett och samma.

Det ena är att man är mitt uppe i frågan där man är, men att den inte är viktig nog i sig. Det kan handla om att rätta en upplevd felaktighet eller försvara densamma på det ställe där den skrevs.

Det andra är regelrätta trådkapningar där man vill ta andras publik och prata om sin favoritfråga. Blir man då förd till en annan plats där frågan måste bära sig själv på egna meriter blir det inte lika intressant.

Jag tycker båda sakerna är rätt goda skäl att vara sträng mot OT-diskussioner i stora trådar med många inlägg om dagen; dessa blir ofta hopplösa att följa annars. I mindre populära trådar är det ett mindre problem, dels för att det sällan blir så stora urspårningar, dels för att det inte finns så mycket skäl för medvetna sådana enligt skäl två.

Addendum: Ironin i att jag själv nu gör det jag ogillar mest hos andra går mig inte helt förbi – och ändå gör jag det, med en halv ursäkt. F’låt!
 
j.f.s
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inatt kommer vi ändra tillbaka så att man svarar med citat. Vi har också fixat så att dubbla citat automatiskt tas bort.
Tack för det och tack för tiden ni lägger ner på forumet 🫶
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inatt kommer vi ändra tillbaka så att man svarar med citat.
Kanoners!
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har också fixat så att dubbla citat automatiskt tas bort.
Men jag kan dela och redigera...
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag upplever inte att ändrade citat är ett problem i praktiken.
Ser ju lovande ut!


Beträffande redigerade citat använder jag det ofta, speciellt när jag citerar en debattör som blandat ut sitt budskap med ovidkommande information. Finns det något vedertaget sätt att göra detta, en given nomenklatur?

Jag brukar göra så här, men har faktiskt aldrig reflekterat över om nån annan begriper vad jag gjort:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Bakgrunden till denna förändring var att Marlén och jag har irriterat oss på dubblerade citat som dykt upp stup i kvarten. [...]
Förhoppningsvis så utmynnar detta i något positivt trots allt.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inatt kommer vi ändra tillbaka så att man svarar med citat. Vi har också fixat så att dubbla citat automatiskt tas bort.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inatt kommer vi ändra tillbaka så att man svarar med citat. Vi har också fixat så att dubbla citat automatiskt tas bort.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inatt kommer vi ändra tillbaka så att man svarar med citat. Vi har också fixat så att dubbla citat automatiskt tas bort.
Även om vi nu är tillbaks på ruta ett så var det nog det bästa beslutet. Forumet var inte redo för den förändringen.
 
  • Haha
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Även om vi nu är tillbaks på ruta ett så var det nog det bästa beslutet.
Vi är absolut inte tillbaka på ruta ett. Nu kan nämnda kretiner hänga på svaraknappen bäst de vill - det blir ändå bara ett citat. Samtidigt lämnas vuxna fortfarande möjlighet redigera och citera, så diskussionen hålls levande. 👏
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
It’s back 😍 … nöjd och glad 😊
Tackar 👍
 
Då väntar vi bara på att @Finndjävel ska komma tillbaks.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Jag brukar göra så här, men har faktiskt aldrig reflekterat över om nån annan begriper
Det är den gängse formen, tre punkter inom hakar […] eller möjligen mellan slashar /…/.

Jag tror att många nog förstår.

Jag uppskattar också att man fortfarande kan redigera i citaten. Utöver att klippa i dem kan man ju emellanåt också behöva ändra ordföljden något om man korrekt vill återge vad någon skriver utan att ta med hela meningen.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.