Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Keiller Jag är inte helt säker på att majoriteten av användare förstår när de ska använda ”Svara” och när de ska använda ”Citera” om man visar upp dem bredvid varandra. Jag menar att risken att referenserna till det man svarat på ofta försvinner då.
Vad sägs om

"Svara" = pointer till inlägget men ingen text flikas in i meddelanderutan, så syns det iallafall vilket inlägg det syftas på.

"Citera" = normal citering
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ok, forumet är förstört.
Ajöss.
 
F Finndjävel skrev:
Ok, forumet är förstört.
Ajöss.
Överdriver du inte på ett ganska onödigt sätt? Det går fortfarande utmärkt att citera precis som tidigare.

Sen gissar jag att erfarenheter från denna justering kan komma att leda till ett ännu bättre forum.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
@Finndjävel: på allvar eller ett misslyckat försök till ironi?
 
Finndjävel has left the building.
 
MultiMan
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Jag skulle vilja föreslå en ny knapp "Citera OT i en ny tråd".
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle vilja föreslå en ny knapp "Citera OT i en ny tråd".
Inte så dumt. Ett annat forum jag hängt på hade en funktion just för att "Skapa ny tråd från inlägg" typ.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
Har det alltid varit så att man inte kunnat öppna "senaste inläggen" på första sidan i en ny flik?
Om jag "högerklickar" på en rubrik på första sidan så kan jag välja att öppna allt utom just det som finns i "senaste inläggen" i en ny flik.

Klickar jag på "visa fler" och den sidan visar sig så funkar det
 
Nej, det har inte alltid varit så. Det var en snabbfix som genomfördes för några dagar sedan i syfte att inte visa upp dynamiska länkar för Google. Jag hoppas att vi kan göra om den lösningen och jag skrev så här för 2 dagar sedan.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har nyligen fått veta att Google tycker det är dålig seo för oss att visa dynamiska länkar på startsidan. För att fixa detta så har vi ändrat på dessa länkar. Jag trodde fortfarande att de skulle vara ungefär som tidigare för inloggade användare men jag måste ha missförstått det hela. Kanske går det att fixa på något sätt. Oavsett så hade det varit bra om man kan välja Öppna i ny flik även härifrån (åtminstone om man är inloggad). Jag håller tummarna. @cnils
Även Hegge har iakttagit samma sak.
H Hegge_ skrev:
Detta problem drabbar även mig och är oerhört irriterande. För ett rationellt surfande måste man kunna öppna länkarna i en ny flik.
Det är ganska ofta man vill läsa mer än en tråd bland de senaste inläggen. Skall man då backa tillbaka för att läsa nästa tråd av intresse X antal minuter senare finns den troligtvis inte kvar och kan va jobbig att hitta igen.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu skulle jag bara vilja:
1. Ändra tillbaka till som det var i förrgår.
2. Fixa så att dubbla (och trippla) citat automatiskt tas bort.
3. Överväga att ej försöka visa upp citat som ej ändrats om citatet är onödigt, innehåller samma som inlägget före och därmed främst bara tar upp plats.

@Keiller Jag är inte helt säker på att majoriteten av användare förstår när de ska använda ”Svara” och när de ska använda ”Citera” om man visar upp dem bredvid varandra. Jag menar att risken att referenserna till det man svarat på ofta försvinner då.
Det blir väldigt snurrigt när knappen
svara fortfarande är kvar men nu så citerar man inte längre utan man startar ett eget inlägg. Att sedan lägga svara med citat under de tre prickarna. Det är inte logiskt. Om man nu verkligen måste försvåra citering av inlägg låt svara knappen bli en flervals knapp. Jag anser att citera gör det mycket lättare att hålla reda på vems inlägg man svarar på. Det minskar risken för att att det blir missuppfattningar. Jag vet inte hur vanligt det är med dubbel citeringar och hur mycket det stör. Jag har inte stört mig på det problemet. Jag vet att jag skulle ha större problem om man inte får citera alls.
Okej tråden blir längre men samtidigt mycket tydligare. längden känns inte som något problem.

Låt svara knappen vara med citat som det alltid varit.

Annars gillar jag forumets programvara. Det anpassar sig väldigt bra till mobilens lilla skärm.

Jag har varit på forum som inte alls är roliga surfa på. De verkar inte kunna anpassa sig efter mobilformatet. Vilket gör att det är jobbigt att besöka.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu skulle jag bara vilja:
1. Ändra tillbaka till som det var i förrgår.
2. Fixa så att dubbla (och trippla) citat automatiskt tas bort.
Inatt kommer vi ändra tillbaka så att man svarar med citat. Vi har också fixat så att dubbla citat automatiskt tas bort.
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 20 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Fast i aktiva trådar går det inte se vilket inlägg man svarat på då. Det blir väldigt rörigt. Särskilt numera när citaten ändå är automatiskt minimerade.
Bakåtlänkning som visar vilket inlägg man har svarat på borde vara frikopplat från citatfunktionen. Det handlar om två separata attribut som man kan vilja ha till sin kommentar.

Knapparna "Svara" och "Svara med citat" tror jag bör finnas på samma nivå, dvs antingen är båda direkt under ett inlägg eller så är båda i treprickarsmenyn.

"Svara" och "Svara med citat" bör båda skapa bakåtlänkar till det inlägg man svarar på.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Känns som man kan se historiken gällande funktionerna som är en uppåtgående kurva där funktionerna först är bra och tillför gedigen nytta som är uppenbar för alla. Sen planar kurvan av och de nya funktionerna kanske inte ses som nödvändiga eller accepteras lika snabbt, men till sist blir de accepterade, sen börjar kurvan vika nedåt och man undrar vad är nu för poäng med det här, är det här ens en förbättring.
Det brukar kallas "creeping featurism".

Besläktad är Zawinskis Lag: Every program attempts to expand until it can read mail. Those programs which cannot so expand are replaced by ones which can.
 
P
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag upplever inte att ändrade citat är ett problem i praktiken. Jag ville nog bara nämna att det är en potentiell felkälla.
Det förekommer hyfsat ofta, men det är inte så ofta det är ett problem. Det kan dock vara ett stort problem i vissa fall.

Häromdagen skrev jag en kommentar som jag senare (mindre än minut, tror jag) ändrade radikalt eftersom jag, när jag läste igenom den en gång till, insåg att den inte presenterade min ståndpunkt speciellt väl.

Då hade någon redan hunnit kommentera mitt inlägg och konversationen blev lite lätt obegripligt eftersom jag hade ändrat i princip allt i mitt inlägg. Den som kommenterade hade förstås inte ändrat något citat, men för tredje part går det inte att veta vem som har ändrat: den som skrev det citerade inlägget eller den som citerade det.

Ett enkelt sätt att eliminera den typen av problem är förstås att inte tillåta redigering av inlägg i efterhand, men det skulle bli sämre att inte kunna ändra stav- och meningsbyggnadsfel. "Korrekturläs ordentlig" säger vän av ordning, men forumdeltagare fungerar tyvärr inte så.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.