50 103 läst · 1 000 svar
50k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Om du menar som du visar i inlägg #397 så går det utmärkt att göra på svenska förpackningar med skruvkork också. Det brukar jag göra på yoghurten för att få ut mer.kisumisu skrev:
Jo och om det går öppna bara en flärp och använda det och hälla eller är dessa hårt limmade ihop?BirgitS skrev:
Måste ta testa på Norrmejerier
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Jag öppnar ju alltid helt och hållet eftersom jag gör det just när yoghurtförpackningen ska tömmas. Innan dess går det ju utmärkt att skruva av korken och hälla ut genom hålet.kisumisu skrev:
Ok. Jag har varit med om att plastdelar flyger ur korken in i mjölken.BirgitS skrev:
Dock inte med Norrmejerier utan finska Valio Laktosfri.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Säkert olika för olika märken. Är det Valio ni köpt?BirgitS skrev:
Man märker ju även på läsk/vattenflaskor skillnader. I vissa är det lätt ta loss medans andra är inte så lätt.
Oavsett så är plastkork nåt man lagt till i "nutid" ändå ska vi minska på plast.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Ibland blir det yoghurt från Valio.kisumisu skrev:
Läsk- och vattenflaskor köper vi så väldigt sällan, sist var nog i mars.
Absolut är det bra att minska på plast men det är bra att minska på matsvinnet också och med en lufttät förpackning ökar nog hållbarheten. Men det har inte varit så att jag har valt bort förpackningar därför att de inte har haft plastkorkar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Jag klarar mig utan korkar, men upplever det inte alls som ett bekymmer som vissa skribenter verkar göra.
Inga problem att få ut all yoghurt ur paketen heller (förutom Arlas idiotlösning med hela toppen i plats, men den köper vi aldrig avsiktligt).
Inga problem att få ut all yoghurt ur paketen heller (förutom Arlas idiotlösning med hela toppen i plats, men den köper vi aldrig avsiktligt).
Har dock nog inte så mycket betydelse om det är kork eller inte. Har man öppnat korken är den ju också öppnad.BirgitS skrev:Ibland blir det yoghurt från Valio.
Läsk- och vattenflaskor köper vi så väldigt sällan, sist var nog i mars.
Absolut är det bra att minska på plast men det är bra att minska på matsvinnet också och med en lufttät förpackning ökar nog hållbarheten. Men det har inte varit så att jag har valt bort förpackningar därför att de inte har haft plastkorkar.
Märkt på havremjölk som blivit dåligt när den varit öppnad och har en kork.
Lite lustigt när Svenska Arla har kork och Finska Arla har ingen kork. Däremot kör Finska Valio kork!13th Marine skrev:
Arlas yougurt har en lös kort har jag märkt på senare tid, vet inte om det alltid varit så.
Så något EU-direktiv verkar det inte vara.
Så något EU-direktiv verkar det inte vara.
Nu har jag testat öppna flärpen. Går inte utan verktyg (som sax).
Valio laktosfri:
Norrmejerier:
Så förutom plast har dessa tillverkare slösat även lim för att få förpackningarna så hårt igensatta att verktyg måste användas för att få det helt öppet eller använda sig av gamla metoden dvs hälla mjölken från sidan. Omöjligt 😡
Valio laktosfri:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Norrmejerier:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så förutom plast har dessa tillverkare slösat även lim för att få förpackningarna så hårt igensatta att verktyg måste användas för att få det helt öppet eller använda sig av gamla metoden dvs hälla mjölken från sidan. Omöjligt 😡
Limslöseri? Nja. Antagligen är det svåröppnade limmet billigare än det öppningsbara. Kan vara miljövänligare lim också, vem vet? Och så är det nog billigare att ha en enda limtyp över hela förpackningen.kisumisu skrev:
(Misstolka mej inte, jag är övertygad om att de korklösa förpackningar är både billigare och miljövänligare än de korkade)