Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    686 Röster 77,4%
  • Nej

    200 Röster 22,6%
  • Antal röster
    886
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Ps. Ironiskt nog ser förpackningar annars likadana ut. Kanske det går dra ut flärpen äveb i dessa korkvansinne förpackningar?
Om du menar som du visar i inlägg #397 så går det utmärkt att göra på svenska förpackningar med skruvkork också. Det brukar jag göra på yoghurten för att få ut mer.
 
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar som du visar i inlägg #397 så går det utmärkt att göra på svenska förpackningar med skruvkork också. Det brukar jag göra på yoghurten för att få ut mer.
Jo och om det går öppna bara en flärp och använda det och hälla eller är dessa hårt limmade ihop?

Måste ta testa på Norrmejerier :)
 
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Jo och om det går öppna bara en flärp och använda det och hälla eller är dessa hårt limmade ihop?

Måste ta testa på Norrmejerier :)
Jag öppnar ju alltid helt och hållet eftersom jag gör det just när yoghurtförpackningen ska tömmas. Innan dess går det ju utmärkt att skruva av korken och hälla ut genom hålet.
 
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Jag öppnar ju alltid helt och hållet eftersom jag gör det just när yoghurtförpackningen ska tömmas. Innan dess går det ju utmärkt att skruva av korken och hälla ut genom hålet.
Ok. Jag har varit med om att plastdelar flyger ur korken in i mjölken.
Dock inte med Norrmejerier utan finska Valio Laktosfri.
 
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Ok. Jag har varit med om att plastdelar flyger ur korken in i mjölken.
Dock inte med Norrmejerier utan finska Valio Laktosfri.
Det har jag eller sambon aldrig varit med om och då måste det ändå några tusen mjölk- och yoghurtförpackningar som har passerat våra händer.
 
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag eller sambon aldrig varit med om och då måste det ändå några tusen mjölk- och yoghurtförpackningar som har passerat våra händer.
Säkert olika för olika märken. Är det Valio ni köpt?
Man märker ju även på läsk/vattenflaskor skillnader. I vissa är det lätt ta loss medans andra är inte så lätt.

Oavsett så är plastkork nåt man lagt till i "nutid" ändå ska vi minska på plast.
 
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Säkert olika för olika märken. Är det Valio ni köpt?
Man märker ju även på läsk/vattenflaskor skillnader. I vissa är det lätt ta loss medans andra är inte så lätt.

Oavsett så är plastkork nåt man lagt till i "nutid" ändå ska vi minska på plast.
Ibland blir det yoghurt från Valio.
Läsk- och vattenflaskor köper vi så väldigt sällan, sist var nog i mars.

Absolut är det bra att minska på plast men det är bra att minska på matsvinnet också och med en lufttät förpackning ökar nog hållbarheten. Men det har inte varit så att jag har valt bort förpackningar därför att de inte har haft plastkorkar.
 
Jag klarar mig utan korkar, men upplever det inte alls som ett bekymmer som vissa skribenter verkar göra.

Inga problem att få ut all yoghurt ur paketen heller (förutom Arlas idiotlösning med hela toppen i plats, men den köper vi aldrig avsiktligt).
 
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland blir det yoghurt från Valio.
Läsk- och vattenflaskor köper vi så väldigt sällan, sist var nog i mars.

Absolut är det bra att minska på plast men det är bra att minska på matsvinnet också och med en lufttät förpackning ökar nog hållbarheten. Men det har inte varit så att jag har valt bort förpackningar därför att de inte har haft plastkorkar.
Har dock nog inte så mycket betydelse om det är kork eller inte. Har man öppnat korken är den ju också öppnad.

Märkt på havremjölk som blivit dåligt när den varit öppnad och har en kork.
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag klarar mig utan korkar, men upplever det inte alls som ett bekymmer som vissa skribenter verkar göra.

Inga problem att få ut all yoghurt ur paketen heller (förutom Arlas idiotlösning med hela toppen i plats, men den köper vi aldrig avsiktligt).
Lite lustigt när Svenska Arla har kork och Finska Arla har ingen kork. Däremot kör Finska Valio kork!
 
Arlas yougurt har en lös kort har jag märkt på senare tid, vet inte om det alltid varit så.
Så något EU-direktiv verkar det inte vara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.