Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    695 Röster 77,5%
  • Nej

    202 Röster 22,5%
  • Antal röster
    897
P
MultiMan MultiMan skrev:
Kostnader? Här innebär övergången till 2-fack stora kostnadsökningar för sophämtningen. Skyhöga fasta avgifter (en dubblering t ex för de som hade minsta kärlet tidigare) och nära 5 kr per kilo för restavfall och det är bara övergångspriser. Ska höjas kraftigt efterhand.
Kostnaden för driften av återvinningscentralen borde å andra sidan minska.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Öppna truten och fråga folk. Ingen normalt funtad människa säger nej om man frågar om hjälp. =) Riktigt pessimistiska undanflykter jag hör.
Men herregud, mänska! Vi är i Sverige.
Prata med främmande människor? Nä, vet du vad …
 
P
R Rkarlsson skrev:
Absolut. Men vi är inte extremt lika illa =)
Kartonger är vi nog rätt illa på dock.
Virkestillväxten är god i Sverige. Vi behöver inte snåla på kartong.
 
P
M Myckling skrev:
Vem tar bort korken innan man slänger förpackningen i återvinningen?
Kanske den som har picnic i Bois de Boulogne?

Enligt min, kanske ringa, erfarenhet är respekten för naturen sämre söder om Danmark än här uppe i Norden. Det kanske är därför korkdirektivet har införts i EU?

EU har rimligen tänkt ut en mycket bra metod för att mäta resultatet av korkdirektivet så att man senare kan besluta om det ska vara kvar eller inte …
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Men detta förutsätter ju någon form av ”lösviktssystem” om det ska funka kommersiellt. Tänker typ att man kan ta med sina egna growlers till systemet och fylla upp med öl från fat e.d.
Öl och vin såldes länge i glasflaskor med pant. De fylldes i fabrikerna eller i distributionsanläggningarna.
V & S importerade vin i tankbilar.
 
P
J JohanLun skrev:
Det gör ju inte att man ska ge upp sortering, men att det är viktigt förstå om den manuella försorteringen har någon nytta.
Sopsortering blir mer accepterad om det framgår att den är meningsfull.
 
P pmd skrev:
Virkestillväxten är god i Sverige. Vi behöver inte snåla på kartong.
Tillväxten i skogen är inte så god längre, bättre att använda virket till husbyggnation än att öka användningen av kartong/ förpackningsmtrl.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att räkna på det, men när det gäller transporter blir det nog snarare ett klimatproblem än ett miljöproblem. Om det blir ett problem.
Varsågod att räkna! :)
Jag kritiserar fokuset på själva korken och frånvaron av hänsyn till helheten och den typen av beräkningar av dem som får betalt av samhället för att göra sådana. Ge mig en budget så kan jag nog ordna med beräkningar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
De här med fasta korkar har inte stört mig något, tycker bara det har fungerat. Jag tror dock inte det gör till eller från. Plastflaskan som helhet är inte miljövänlig hur man än vrider och vänder på det, samt att vi hela tiden lär om nya sätt som plast är dåligt för hälsan.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Det var förvisso inte vad du skrev, men du pekade ut européerna och inga andra.
Precis, det är inte vad jag skrev utan du snarast förvanskade vad jag skrev genom att rycka det ur sitt sammanhang och inte ta med sista meningen.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Öl och vin såldes länge i glasflaskor med pant. De fylldes i fabrikerna eller i distributionsanläggningarna.
V & S importerade vin i tankbilar.
Tankbåtar var väl vanligare än tankbilar.
 
MultiMan
Jag har hittat en enda kork som enligt mitt tycke är användarvänlig och det är på en tetraförpackning som Alpro (havremjölk mm) använder. Inte alla sorter verkar ha samma, men dessa hittade jag på Barista havremjölk hos Matsmart. Kommer ta egna bilder senare, men här ser man hur den är gjord. Ingen gänga, utan man bryter den åt sidan och den kommer helt ur vägen hur man än häller och sitter verkligen fast i det öppna läget utan att svaja:

Alpros kokosdryck "No Sugars Coco" i tetraförpackning, med närbild på en kokosnöt längst ner på förpackningen och en vit plastkork upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Apropå så har jag gått över till sådan havremjölk då det dels är godare i kaffet, betydligt billigare om man passar på vid erbjudande och med lång hållbarhet. Har sådan mjölk till kaffet nu så det räcker till nästa år, för 8 kr litern.

Särskilt i vietnamesisk kaffe jag hittade för 36kr kilot som är fantastiskt gott. Starkt, ändå inte bränt och med en lätt antydan av choklad. Min gamla favorit Mollbergs smakar som rena rävgiftet nu, bara bränt, ingen komplexitet. Särskilt nr 3 är magiskt god: https://vietnamkaffe.com/bryggkaffe/trung-nguyen-creative-3-bryggkaffe-250-g/

Jag och flera andra som hade öppet sinne och vågade prova annat än Löfbergs kokkaffe här uppe, kan inte gå tillbaka utan kommer handla Vietnamkaffe i fortsättningen. Grunden till att jag testade är att jag följer bl a en ryss i exil som bor i Vietnam och som hyllade kaffet. Han hade helt rätt!

Edit: Kaffet är värt fullt pris utan någon som helst tvekan.
 
Oatly har börjat med samma kork, gillar också den, annars tycker jag den som finns på skånemejeriers och garants funkar bra, tycker inte där blir mycket kvar i förpackningen, normalt sett sköljer jag ur den genom att hålla några cl vatten i den, skaka om, hälla ur och repetera en gång till.
Enkel att öppna genom att öppna "vingarna" så man får ett "X" i toppen och sedan dra i motstående flik.

Förpackning av Skånemejeriers Hjordnära mild naturell yoghurt med samma korkdesign som Oatly på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En liten flärp på korken ser till att den stannar öppen.
Öppen förpackning av EKO mjölk från Skånemejerier med en plastkork som visar den inre konstruktionen och en flärp som håller korken öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kartongförpackning med skruvkork, öppen upptill med ett "X"-format snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Det är inte samma. Kommer som sagt bilder snart.

Förpackning av havredryck med en vit plastkork på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Föpackning av havredryck med en öppen plastförslutning på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skrev inte att det var samma utan att jag gillade båda varianterna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.