Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    695 Röster 77,5%
  • Nej

    202 Röster 22,5%
  • Antal röster
    897
MultiMan
Aha, läste för snabbt! 😆
 
MultiMan MultiMan skrev:
Aha, läste för snabbt! 😆
Skulle jag aldrig göra! 😅😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
S Skopan skrev:
Ja, men att det överhuvudtaget infördes korkar är ju inget som EU önskat. Inlägget jag svarade på var ju ungefär
"Hur kan EU påstå sig vilja minska plastanvändningen samtidigt som Norrmejerier inför plastkorkar på mjölkkartongerna?". Då menar jag att det inte är så konstigt eftersom Norrmejerier har helt andra intressen än att minska mängden plast i förpackningarna.
Den här detaljstyrningen av dessa korkars utformning missar målet.

Gissningvis är stränderna i sydeuropa fulla av plastkorkar från vatten och colaflaskor. Ett korktvång på Svenska mejeriprodukter är bara idiotiskt.

Även idag gick blodtrycket upp. Den fastsatta korken var på väg att sprida ut filmjölken över matbordet istället för slålen i samband med att det sista i förpackningen skulle klämmas ut.
Innovation 2024. 🙄
En förpackning med filmjölk hälls ut i en grön skål, men lockets konstruktion gör att filmjölken sprids osmidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Eller användarfel?
Ser ut som korken med en liten flärp som om man viker ut korken ordentligt håller den i öppet läge.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Unikt namn
Korken rekylar tillbaka när man klämmer på förpackningen för att tömma det sista. Kommer det en filmjölksklutt samtidigt blir det kladdigt. Randen på bortre sidan av skålen är pga denna "rekyl".

Men jag antar att det går att hävda användarfel eftersom jag inte slet bort korken först...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Spännande, jag har aldrig haft det hända med Skånemejerier eller Garants, och då har jag klämt ur rätt många vid det här laget.

Det verkar vara Elopaks purepak på båda.
 
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Korken rekylar tillbaka när man klämmer på förpackningen för att tömma det sista. Kommer det en filmjölksklutt samtidigt blir det kladdigt. Randen på bortre sidan av skålen är pga denna "rekyl".

Men jag antar att det går att hävda användarfel eftersom jag inte slet bort korken först...
Värdelösa korkat är man inte jättenoga med att trycka bak korken så blir det som du har råkat ut för..
En av dom sämre uppfinningarna..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande, jag har aldrig haft det hända med Skånemejerier eller Garants, och då har jag klämt ur rätt många vid det här laget.

Det verkar vara Elopaks purepak på båda.
Det händer med Skånemejeriers yoghurt hela tiden för mig. Delvis beror det på vilken riktning korken har när man låst fast den, är den uppåt på förpackningen tenderar den ta i flärpen på toppen av förpackningen och sitta sämre, men å andra sidan är korken i vägen när man häller om man inte låser fast den uppåt.
 
Krilleman
D Dilato skrev:
Finns sedan länge, 2L plastdunk
[bild]
Ruskigt bra mjölk.
Jag köper alltid denna när möjlighet finnes.

Numera har jag en annan inkörsport som är lite bättre:
Rakt ur tanken på bondgården så att säga...

Hand fyller en plastdunk med färsk mjölk direkt från en tank på en bondgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Tillväxten i skogen är inte så god längre, bättre att använda virket till husbyggnation än att öka användningen av kartong/ förpackningsmtrl.
Tillväxten har minskat men är fortfarande positiv.
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/skog/skog-tillvaxt-och-avverkningar/
Virkesförrådet ökar.
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/skog/skog-virkesforrad/

Jag ser ingen anledning till att öka användningen av kartong, men inte heller någon anledning till att minska användningen, såvida det inte finns bättre och billigare material.
De flesta (svenska) grejer jag har köpt har varit bra förpackade.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, det är inte vad jag skrev utan du snarast förvanskade vad jag skrev genom att rycka det ur sitt sammanhang och inte ta med sista meningen.
Jag ber om ursäkt för att jag skrev "du" i fotnoten. Att det inte är ditt tankesätt spelar ingen roll för min invändning, men det var fel att få det att framstå som att det var din åsikt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Tankbåtar var väl vanligare än tankbilar.
Förmodligen användes båda, eller var tappställena alltid placerade i en hamn?

På flaskor med bulkimporterat vin brukade det stå "härtappat" (eller om det kanske bara var i katalogen det stod så).
Flaskimporterat vin var borttappat …
 
P
DennisCA DennisCA skrev:
[…] plast är dåligt för hälsan.
Du ska dricka upp innehållet som finns i flaskan Inte äta upp flaskan.
 
  • Wow
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Förmodligen användes båda, eller var tappställena alltid placerade i en hamn?

På flaskor med bulkimporterat vin brukade det stå "härtappat" (eller om det kanske bara var i katalogen det stod så).
Flaskimporterat vin var borttappat …
Så som jag minns det så hade inte V&S så många tappställen utan det var typ ett på västkusten och ett i Stockholm (Årsta vid vattnet).

Kartongviner från Australien etc. fraktas tydligen i bulk till Europa för tappning någonstans: https://sv.wikipedia.org/wiki/Härtappning
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Tillväxten har minskat men är fortfarande positiv.
[länk]
Virkesförrådet ökar.
[länk]
De uppgifterna verkar vara 4-5 år gamla. Jag vet inte hur det har varit sen dess men de motsäger inte fribyggs inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.