Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,8%
  • Nej

220 Röster 23,2%
  • Antal röster
    950
P
H hellem skrev:
Jag har fyra barn som dricker mycket mjölk och yoghurt. Det spills mycket mer med de nya korkarna. Vad blir miljöeffekter ökat matsvinn?
I ditt fall blir det kladdigare i köket. En mycket lokal miljöeffekt som knappt märks utan för ditt kök.

• Haha
  • Gilla
martinhq och 1 till
  • Laddar…
P
janwide janwide skrev:
Jag tycker det är bra med fastsatta korkar. Tidigare slängde jag de alltid i havet eller i skogen.
Tips om hur man slipper se skräp i naturen.

• Wow
janwide
  • Laddar…
P
M maxmsm skrev:
När jag var liten så hade vi "pyramiderna" som man klippte av toppen på, aldrig några konstigheter där, mycket bättre förr.....
Tetraförpackningar. Kallas så eftersom de har formen av en tetraeder. Inte pyramid.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill minnas att dom var på 2L, men jag kan ha fel.
Jah har kvar en hård PET-flaska för användning som vattenflaska. Den är på 1.5 liter.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
L largab skrev:
MEN jag fattar fortfarande inte varför de införde plastskruvkorkssystem istället för de tidigare väl fungerande förpackningarna som man fick vika lite kartong på för att stänga!!
Förmodligen för att sådant används i USA sen flera decennier. Där kan man dessutom köpa mjölk i plastdunk så det kommer nog hit också, så småningom.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag tänkte på denna tråd innan idag när jag såg vår sjuåring, som normalt sett är helt makalös på att kladda, enkelt öppna korken klicka den fullt uppvikt och rotera den ur vägen innan mjölken hälldes på gröten.

• Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänkte på denna tråd innan idag när jag såg vår sjuåring, som normalt sett är helt makalös på att kladda, enkelt öppna korken klicka den fullt uppvikt och rotera den ur vägen innan mjölken hälldes på gröten.
Hur lyder ordspråket?
Det är svårt att lära gamla hundar sitta(?)
Tror nog det är en stor orsak till skruvkorksgnället :)

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Ibland är det skönt att den sitter fast, ibland är den ivägen.
Ikaffe har en förånansvärt tät kork trots att den inte skruvas loss utan knäpps upp.
/W

kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är kanske en generationsfråga.

Som jag har jättesvårt skriva med mobilen och får rätta mina meddelanden flera gånger.

Råkade se en gång en ungdom skriva med mobilen, tittade inte ens på skärmen 🤔 ja det var touchscreen och touch keyboard.

Men nör vi diskuterar miljönytta, varför ökar man plast överallt?! *

*Grrrrr "nör" 🤬

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men nör vi diskuterar miljönytta, varför ökar man plast överallt?!
Olika från fall till fall, men när korkarna infördes på mejeriförpackningar så bedömde man att intäkterna var viktigare än miljönyttan. Man bedömde att kunderna värderade korkar högre än kork-kostnaden och miljökostnaden.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Korkarna och andra plastförpackningar kan också förlänga livslängden på livsmedlet och därmed kompenseras den ökade plastanvändningen med minskat matsvinn.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I ditt fall blir det kladdigare i köket. En mycket lokal miljöeffekt som knappt märks utan för ditt kök.
Nja, jag tänker på samhällsnivå om det spills 1% mer av produkterna sammanlagt så behöver det produceras mer, det blir mer förpackningar som avfall som ska hanteras, det behövs mer transporter i alla led och hushållen måste köpa mer av produkten osv.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.