Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    676 Röster 77,5%
  • Nej

    196 Röster 22,5%
  • Antal röster
    872
Drivisen Drivisen skrev:
Hur gör ni med ölburkar? Jag har inte kunnat hälla upp en öl sen de lät flärpen sitta kvar. Dricker bara ur flaska. Trots alla protester och spill, den fastnar på överläppen så har det behållit den idiotiska funktionen
Öl burkar såväl små som stora hälles lämpligen upp i glas och får en vacker och aptitlig skumtopp, det stör inte det minsta att flärpen sitter kvar.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Drivisen Drivisen skrev:
Hur gör ni med ölburkar? Jag har inte kunnat hälla upp en öl sen de lät flärpen sitta kvar. Dricker bara ur flaska. Trots alla protester och spill, den fastnar på överläppen så har det behållit den idiotiska funktionen
Jag saknar främst draperierna man gjorde av de lösa flärparna från burken uppe till höger. Då var man coolast i moppegänget. 😆
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
F flora50 skrev:
Info: Jag menade alltså den ursprungliga tetran med 4 sidor (tetra=4). Efterföljarna heter bl a Brik och Purepak. Purepak är den som på senare tid fått plastkork.
Tack!

Hette den Brick som bla Arla i Stockholm hade?

Purepak det vi numera har och som bla Skåne Mejerier och finska Valio körde med?
 
Brik, inte Brick, finns i många versioner. Jag menade den ursprungliga Tetra Brik som det fanns ett plastlock att köpa till, både 1-liters och 3 dl. Pure Pak från Elopak finns också i flera versioner, både utan och med kork. Sök på nätet!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Och Island som inte är med i EU, dock följer de EU på vissa saker.
 
Jag kan också öppna kylen och öppna en pappförpackning där korken inte sitter fast 🙄

Jag kan för övrigt glatt meddela att Skånemejerier bytt från skitkork till bra kork på sin ekologiska yoghurt.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan också öppna frysen och öppna en pappförpackning där korken inte sitter fast 🙄

Jag kan för övrigt glatt meddela att Skånemejerier bytt från skitkork till bra kork på sin ekologiska yoghurt.
Blir lite nyfiken på vilka pappförpackningar med skruvkork du har i frysen🤔 skämt åsido. Blir bara fascinerad av diskussionen av plastkorken vara eller inte vara och detta med EU.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Blir lite nyfiken på vilka pappförpackningar med skruvkork du har i frysen🤔 skämt åsido. Blir bara fascinerad av diskussionen av plastkorken vara eller inte vara och detta med EU.
Jag såg och rättade det nyss 😅
Grädde fryser vi in ibland, men det är de små utan skruvkork 🙄
 
Till "tegelstens-mjölk-tetran" fanns ett plastlock man kunde köpa och försluta. Minns mest fil i de där med "tetra" fliken i toppen som gick att "flika ihop". De kändes hyggligt täta, men måste kanske vara helt tät för att ha nån funktion för hållbarhet... Eller att inte läcka vid transport.

De äkta tetrapack hade vi tills för bara några månader sen som mjölk vid kaffeautomaten. Nu har vi nå tysk plastförpackning med mjölk ist.

Svårt att som lekman gissa vad som är minst skadligt för miljön utav alla olika sorters förpackningar. Både under användnings/hållbarhetsfasen och återvinningsfasen.

Tex kändes flergångs flaskor av glas eller plast bra, men tydligen fanns problem med dem eftersom de försvann?
 
  • Gilla
flora50
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Tex kändes flergångs flaskor av glas eller plast bra, men tydligen fanns problem med dem eftersom de försvann?
Glas var tungt, kostade i transporter (och därmed även miljö och idag klimat).
Flergångsplast var lite svåra att tvätta, vem vet vilka det varit bromsvätska i eller fluorvätesyra i.
Samt att de på bara väldigt få cykler såg bedrövligt skrapiga och hanterade ut, svårt att sälja i affären då.
Affärerna märkte nog att folk valde ut de flaskor som såg bäst ut, och fick sen problem med en massa läsk som ingen köpte.

Flergångsplast kostade nog också, men inte i vikt då, utan volym, när dagens PET blir hoppressade redan i returmaskinen, så kan varje lastbil köra 5 ggr så mycket retur i varje lass.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Glas var tungt, kostade i transporter (och därmed även miljö och idag klimat).
Flergångsplast var lite svåra att tvätta, vem vet vilka det varit bromsvätska i eller fluorvätesyra i.
Samt att de på bara väldigt få cykler såg bedrövligt skrapiga och hanterade ut, svårt att sälja i affären då.
Affärerna märkte nog att folk valde ut de flaskor som såg bäst ut, och fick sen problem med en massa läsk som ingen köpte.
Samtidigt går ju glas att diska ur och återfylla väldigt enkelt. Jag brygger ju egen öl och mina flaskor har det nog varit 20-30 olika öl i och fler lär det bli.

Men detta förutsätter ju någon form av ”lösviktssystem” om det ska funka kommersiellt. Tänker typ att man kan ta med sina egna growlers till systemet och fylla upp med öl från fat e.d.

Samma med mjölk.
 
Mikael_L
Min pappa har berättat för mig att när han var ung så gick man in på bensinmacken och antingen lånade deras rostfria kärl och hämtade olja, glykol osv med och gick ut till bilen och fyllde på.
Ville man ta hem, t.ex. till garaget, så gällde det att ta med något eget kärl för detta.

Sen betalade man i kassan för det man tagit.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min pappa har berättat för mig att när han var ung så gick man in på bensinmacken och antingen lånade deras rostfria kärl och hämtade olja, glykol osv med och gick ut till bilen och fyllde på.
Ville man ta hem, t.ex. till garaget, så gällde det att ta med något eget kärl för detta.

Sen betalade man i kassan för det man tagit.
I Malmö har vi Gram, https://www.grammalmo.se/se/vr-historia . Handlar inte så mycket där som jag borde då den ligger lite avsides från mina vanliga rutter men jag jobbar på det.
 
Skulle tömma en gräddbehållare idag och mitt under processen flärpte korken tillbaka och grädden spreds över en stor yta. Jäkla skitsystem.
 
  • Gilla
  • Haha
S0MMER och 2 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Skulle tömma en gräddbehållare idag och mitt under processen flärpte korken tillbaka och grädden spreds över en stor yta. Jäkla skitsystem.
DET ville vi se film på. Inte från ett isländskt kylskåp
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.