Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    676 Röster 77,5%
  • Nej

    196 Röster 22,5%
  • Antal röster
    872
Drivisen Drivisen skrev:
Hur gör ni med ölburkar? Jag har inte kunnat hälla upp en öl sen de lät flärpen sitta kvar. Dricker bara ur flaska. Trots alla protester och spill, den fastnar på överläppen så har det behållit den idiotiska funktionen
Å nej, den ironin faller rätt pladask, men tappert försök!

Mjölkpaketslösningen bleknar ju i jämförelse med burklösningen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Drivisen Drivisen skrev:
Hur gör ni med ölburkar? Jag har inte kunnat hälla upp en öl sen de lät flärpen sitta kvar. Dricker bara ur flaska. Trots alla protester och spill, den fastnar på överläppen så har det behållit den idiotiska funktionen
Använder rätt verktyg som garanterar en spillfri upplevelse.
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad ska du ha annars då ?

tetra utan kork? Tror du det är bättre för reumatiker? =) Ni gör ett icke problem till ett problem, har för tusan växt upp bland det och vet väl vad jag pratar om.
Den första tetran var kass, tog stor plats, mjölken skvimpade lätt ur när man ställde ner den och den var svår att sen få tät. Jag anser att Brik-förpackningen (tegelstenen) var bäst ur alla synvinklar; man vek upp en flik, klippte av och hällde. Sen vek man tillbaka och satte på plastlocket som man en gång inhandlat (se bilder ovan i tråden). När förpackningen var tom vek man upp de tre andra hörnen och plattade till. Då var det lätt att pressa ut ev resterande fil/yoghurt etc. Hela förpackningen slängdes i pappsoprna. Locket diskades och sparades till nästa förpackning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
F flora50 skrev:
bäst ur alla synvinklar; man vek upp en flik, klippte av och hällde.
Möjligen var nackdelen att det krävdes en sax eller fullgod "handkraft". Inte helt enkelt att riva av fliken för "handsvaga".
 
  • Gilla
flora50
  • Laddar…
P
S0MMER S0MMER skrev:
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?
Jag klipper bort korkskitet som förpackningen kommer med och använder sedan en av mina 3D printade korkar.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Möjligen var nackdelen att det krävdes en sax eller fullgod "handkraft". Inte helt enkelt att riva av fliken för "handsvaga".
Vi ska inte beakta handsvaga har ju Rkarlsson sagt! Dom finns inte.
Och skulle det ändå vara så, så bör dessa personer alltid ha med sig sax, kapsylöppnare och andre behövliga saker i en verktygslåda.
 
  • Gilla
flora50
  • Laddar…
F flora50 skrev:
Den första tetran var kass, tog stor plats, mjölken skvimpade lätt ur när man ställde ner den och den var svår att sen få tät. Jag anser att Brik-förpackningen (tegelstenen) var bäst ur alla synvinklar; man vek upp en flik, klippte av och hällde. Sen vek man tillbaka och satte på plastlocket som man en gång inhandlat (se bilder ovan i tråden). När förpackningen var tom vek man upp de tre andra hörnen och plattade till. Då var det lätt att pressa ut ev resterande fil/yoghurt etc. Hela förpackningen slängdes i pappsoprna. Locket diskades och sparades till nästa förpackning.
Ja den är med dålig för reumatiker =)
Den måste du ju ha verktyg med dig när du är ute på vift.

För oss utan besvär funkar vanlig tetra skitbra, köper mjölk på 1,5 liter och det är vanlig tetra här =)
 
Jag har äntligen vunnit kriget att korken ska man skruva på juice och mjölkkartongerna för att slippa skölja ur så noga och inte få sur mjölk i bilen eller på kläderna när man åker till återvinningen, eller bananflugor eller myror som dras till återvinningen.

Eftersom det redan var 50% plast i förpackningen så måste de antingen blöta upp och separera papp och plast eller elda upp skiten, så att stå och tvätta ur med varmvatten och sen sortera korkarna separat hjälper inte naturen ett dugg. Men det har jag (trots filmer från Tetrapack) inte kunnat övertyga min respektive om. Nu grymtar hon ungefär som elbilshatare om elbilar att det är idiotiskt att korkarna sitter fast, men återvinningen drar inte bananflugor eller jag får sur mjölk på brallorna...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det har aldrig varit ett krav att tvätta förpackningen, men praktiskt om man vill slippa tråkig doft från ej förslutna förpackningar.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har äntligen vunnit kriget att korken ska man skruva på juice och mjölkkartongerna för att slippa skölja ur så noga och inte få sur mjölk i bilen eller på kläderna när man åker till återvinningen, eller bananflugor eller myror som dras till återvinningen.

Eftersom det redan var 50% plast i förpackningen så måste de antingen blöta upp och separera papp och plast eller elda upp skiten, så att stå och tvätta ur med varmvatten och sen sortera korkarna separat hjälper inte naturen ett dugg. Men det har jag (trots filmer från Tetrapack) inte kunnat övertyga min respektive om. Nu grymtar hon ungefär som elbilshatare om elbilar att det är idiotiskt att korkarna sitter fast, men återvinningen drar inte bananflugor eller jag får sur mjölk på brallorna...
Ni i Stockholm ligger långt efter.

Vi som har förpackningssortering hemma i tunnan behöver inte skölja. Jag gör det aldrig och skulle inte få för mig :p De står tillräckligt långt bort så de luktar heller inget.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Vad ska du ha annars då ?

tetra utan kork? Tror du det är bättre för reumatiker? =) Ni gör ett icke problem till ett problem, har för tusan växt upp bland det och vet väl vad jag pratar om.
Det handlade väl "för tusan" om lös kork eller fastsatt kork - inget annat...!!
 
F frasen_36 skrev:
Det handlade väl "för tusan" om lös kork eller fastsatt kork - inget annat...!!
Ja och det är inga större problem. Fråga människor, korkarna på läskeblask sitter ofta så hårt ändå att reumatiker har svårt för de.

Annars, sluta dricka läsk. Det är ett jävla gift ändå ;) Som jag med dessvärre dricker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
optimum
M maxmsm skrev:
Det står Thailand i din avatar, hur tycker du att vi i Sverige sköter sopor i naturen jämfört med thailändarna?
15 gånger har det blivit semesterr i Thailand.

Det jag sett av deras sophantering så är det riktigt illa. Det enda jag sett är att man försöker ta hand om plastflaskor. Troligen får man väll lite pengar för det.

Mitt inlägg från 1964 var ironi och att vi förändrats en hel del sedan dess till betydligt bättre men då hör det inte hemma att hälften av alla insamlade plastförpackningar bränns.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja den är med dålig för reumatiker =)
Den måste du ju ha verktyg med dig när du är ute på vift.

För oss utan besvär funkar vanlig tetra skitbra, köper mjölk på 1,5 liter och det är vanlig tetra här =)
Info: Jag menade alltså den ursprungliga tetran med 4 sidor (tetra=4). Efterföljarna heter bl a Brik och Purepak. Purepak är den som på senare tid fått plastkork.
 
F flora50 skrev:
Info: Jag menade alltså den ursprungliga tetran med 4 sidor (tetra=4). Efterföljarna heter bl a Brik och Purepak. Purepak är den som på senare tid fått plastkork.
Jag skrev ju varumärket Men jag missade sista Tetrapac.

Purepak är en förpackning som elopac använde sig av. Och därmed inte helt samma.

Vi är lokala och handlar av skånska tillverkare ;)
 
  • Gilla
flora50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.