Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
kisumisu
D Dilato skrev:
Jag kan både liggande och ha stående men ibland finns det bara plats kvar för liggande.

En dryckesförpackning ska man kunna förvara hur som helst, även upp och ner även om det inte är att rekommendera.
Men oöppnade tetra kan du ju ha liggande de flesta öppnar ju inte alla på en gång?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
De var på 2 liter.
Och bra att ha om man skulle byta drivaxeldamask på en bil.
Det fanns ett speciellt verktyg att köpa, men en kapad 2 liters PET gick lika bra.
Nyare funkar inte, de är för mjuka.
Nej, 4-kronors hårda returplastflaskorna var på 1,5 liter.
Jag har en i garaget som jag kan gå och mäta upp, men det behövs inte för jag är säker.

Och wikipedia har heller aldrig hört talas om 2-liters.
https://sv.wikipedia.org/wiki/PET-flaska

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
2 liters flaskan var helt slät, hade inga räfflor som den där och väldigt tjock. Man fick såga itu den med bågfil.
Har haft en liggande i garaget, ska se om jag hittar den.
Ja, försök att hitta den!

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
MultiMan
Ju fler dumheter med mycket begränsad om ens någon miljönytta som EU dikterar, desto fler röster emot projektet genererar det. Synd egentligen då grundidén med EU var bra, men det har tillåtits växa och detaljstyra på ett helt osunt sätt. Jag röstade ja 1994, men hade jag då vetat hur EU skulle utvecklas hade det blivit ett nej. Bättre med begränsade avtal inom de viktigaste områdena.

EU-val idag, glöm inte att rösta!

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Ju fler dumheter med mycket begränsad om ens någon miljönytta som EU dikterar, desto fler röster emot projektet genererar det. Synd egentligen då grundidén med EU var bra, men det har tillåtits växa och detaljstyra på ett helt osunt sätt. Jag röstade ja 1994, men hade jag då vetat hur EU skulle utvecklas hade det blivit ett nej. Bättre med begränsade avtal inom de viktigaste områdena.

EU-val idag, glöm inte att rösta!
Håller med dig!

Grunden i EU är bra, men i praktiken fungerar det inte riktigt som det skall.

Bor själv på ett gränsområde. Det har underlättat många saker, men fortfarande är det inte riktigt fri gränsrörlighet. Minns hur stängt det blev med covid.

Varor som "punktskattas" osv.
Olika regler gällande utbildning.
Vi har inte ens gemensamt bankid system i EU....

Men sedan skall man komma med pekpinnar att Sverige och Finland måste göra si och måste göra så. Det roliga är också att man har även många dispanser, så politiker använder det här att skylla på EU när nåt negativt införs.

Finland har tex inte 11h dygnsvila.
Sverige har snus.
Finland har hygienpass (ett certifikat alla som hanterar livsmedel eller jobbar inom ett yrke där man delar ut mat t ex sjukhus, äldreboende mm), är EU regel. Men bla Sverige har dispans.
Sverige använder fortfarande sin egen standard i pärmar (här har tom Norge som icke EU land ändå gått till EU standard).

Jaja listan kan göras lång.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har ni noterat att även dunkvinerna har ny design, man river inte av plastsäkringen längre, det är två flärpar som ska vikas uppåt. Känns inte 100% säkert, men bra att veta så man inte pressar till av misstag, för det går att forcera nya säkringen av misstag mha lite våld 🍷
Är dunkvin samma som BiB eller Bag in Box?

Dessa fastmonterade korkar på bl a mjölktetror ger mig troligen med stor sannolikhet ett nervöst sammanbrott eller att jag helt slutar köpa sådana matvaror som ligger i sådana förpackningar. Dessutom ligger de och läcker i kylen. 😡

Nej, låt oss slippa sådana här vansinnespåhitt.

Btw, vilken mjölkkonsument har under alla år lämnat in mjölktetran till återvinningen och slängt korken i naturen? Idioterna som stiftar EU-lagar måste vara hjärndöda ELLER IDIOTER!!!

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
De ironiska är att nyttan skjuter över målet.

Den som slänger en kork i naturen kommer inte nu ändra sitt beteende och den som tidigare slängde korken i plastinsamlingen kommer inte helt plötsligt börja slita loss den för att kasta i naturen.

Samma med de obemannade åvc. De som slänger skräp utanför hindras fortfarande inte att att göra så.
Men dem som källsorterar och åker dit med en hel papperskasse med sorterat innehåll får nu stå och tömma sina påsar på innehåll istället för att kasta hela papperspåsen med papper i pappersinsamlingen.
Tidigare sorterade jag mjuk- respektive hårdplast. Jag blev en gång tillsagd på ÅVC att jag inte fick slänga något som varit i kontakt med mat där, vilket är nästan alla förpackningar, för att det kunde "vara bakterier". Nu åker alla plast- och pappersförpackningar i de utplacerade lådorna istället. Innehållet i dem lär ju brännas istället för att återvinnas men jag orkar inte tjafsa med personalen på ÅVC.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vi har råkat ut för att öppnade mjölkpaket läcker om man lägger dem ner i kylen som vi behöver göra vilket den tidigare modellen med rena skruvkorkar inte gjorde och vi har provat att köpa flera olika fabrikat men ungefär samma skit över hela linjen.
fubar fubar skrev:
Colaflaskornas korkar är lätta att de hamnar snett och inte sluter tätt. 😠[bild]
Det är tre i st f en ingång för gängor. Alla måste "ta", annars läcker korken.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tidigare sorterade jag mjuk- respektive hårdplast. Jag blev en gång tillsagd på ÅVC att jag inte fick slänga något som varit i kontakt med mat där, vilket är nästan alla förpackningar, för att det kunde "vara bakterier". Nu åker alla plast- och pappersförpackningar i de utplacerade lådorna istället. Innehållet i dem lär ju brännas istället för att återvinnas men jag orkar inte tjafsa med personalen på ÅVC.
Varför åker du till ÅVC med detta?
Där jag bor så har vi 8 facks kärl(2st 4 facks kärl) där man sorterar: matavfall, plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar, ofärgat glas, färgat glas, tidningar och restavfall vid tomtgränsen.

MultiMan
M maxmsm skrev:
Varför åker du till ÅVC med detta?
Där jag bor så har vi 8 facks kärl(2st 4 facks kärl) där man sorterar: matavfall, plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar, ofärgat glas, färgat glas, tidningar och restavfall vid tomtgränsen.
Du tror alltså att hela Sverige är likadant? Vi fick precis 2-fackskärl, för lika många månader sedan. Allt utom matrester och "restavfall" (dvs sådant som inte passar i ÅVC) ska till återvinningscentral. Böter om man lägger fel.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du tror alltså att hela Sverige är likadant? Vi fick precis 2-fackskärl, för lika många månader sedan. Allt utom matrester och "restavfall" (dvs sådant som inte passar i ÅVC) ska till återvinningscentral. Böter om man lägger fel.
Det var som fan, jag har fått för mej att detta var lag, här i Skåne(nordvästra) så har vi haft detta i runt 20 år, det verkan nästan som att du lever i ett U-land...
Har ni inte förpackningsinsamlingar på olika ställen i tätorterna heller?
Trots att vi har insamling vid tomtgränsen så har vi containers på en plats i byn om de egna kärlen inte räcker till eller om man tex köper en ny TV och behöver bli av med kartongen enkelt.

M maxmsm skrev:
här i Skåne(nordvästra) så har vi haft detta i runt 20 år, det verkan nästan som att du lever i ett U-land...
Här i södra Skåne har vi bara två kärl, matavfall och restavfall.

S Styrman_jansson skrev:
Det sist är en lite konstig kommentar. Skulle man inte kunna tycka något man inte kommit på själv är en dålig lösning? På min Citroen så är bakre bromsskivorna integrerade med hjulagren vilket innebär att man automatisk måste byta både skivor OCH lager när skivorna är slut. Jag tycker det är både miljövidrigt att byta ut ett fungerande hjullager samt en onödigt dyr lösning. Men jag skulle nog inte kunna rita fram konstruktionen själv. Betyder det att det då blir en bra lösning? Men om jag skulle varit ingenjör och verkligen kunnat komma på lösningen blir den dålig då?

För övrigt så talar instruktionsbilderna för sig själv. När korken ska tillbaka kommer den inte rakt på gängorna utan snett och risken för snegängor med läckage är uppenbar. Det är något till och med jag som inte är något produktutvecklare inser.

Jag gjorde också precis ett empiriskt test på "klicket" som ska hålla korken kvar och ur vägen. På 3 paket så fungerade det i snitt 5ggr/10. De andra gångerna fjädrade korken tillbaka direkt eller inom några sekunder.
Att uppskatta en genial lösning är inget konstigt. Bilar har inte alls med detta att göra utan det handlar om en plastkork som inte försvinner och som dessutom innehåller mindre plast än den gamla. Jag hade aldrig kunnat komma på lösningen i detalj med korken.

D Dilato skrev:
Här i södra Skåne har vi bara två kärl, matavfall och restavfall.
Vilket bolag är det som samlar in?
Vi har tyvärr det kommunala mygelbolaget NSR som har anlitat det privata mygelbolaget Olssons för att hålla med bilar och mygelpersonal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.