Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    697 Röster 77,4%
  • Nej

    203 Röster 22,6%
  • Antal röster
    900
Dodgen66 Dodgen66 skrev:
Vilka svenska partier röstade för detta vanvett?
Detta vill jag helst veta ikväll så kan jag rösta på någon annan imorgon om jag orkar ta mej till en vallokal...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Kan finnas en poäng för t.ex. 50cl läskflaskor. Men mjölk, yoghurt etc måste rimligen vara 99,99% hemmabruk? Man måste ju aktivt ta ut dem utomhus för att de ska råka hamna i naturen. Det finns ju en poäng att samla allt under en och samma regel, men det gör också att förståelsen för regeln urholkas. Som att sätta 50 km/h på E4an, man nästan utmanar folk att slänga dessa korkar i naturen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S0MMER S0MMER skrev:
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?
R Rkarlsson skrev:
Det är rätt vettigt här i Sverige med. Det har blivit skräpigare i natur och sjödrag är min uppfattning. Därför är det bra att de börjar redan från dagis för att äldre är för korkade för att fatta att deras skräp skall tas om hand och inte ligga på marken.

Korken gör inget att det sitter fast. Den som tycker det är jobbigt kanske borde köpa en captain crush för att träna upp greppet eller något ;)
Ja eller varför inte skippa helt plastkorken. Vad var felet med vikbart?

Jag bojkottade länge produkter med plastkork, men nu har stort sett alla tillverkare plastkork.
Helt onödigt, ha åtminstone produkter utan plastkork så man kan välja. Ta t ex ett par kr mer för mjölkpaket som har kork så får vi se vad folk köper och inte köper!

Vissa tillverkare i Finland är fortfarande kloka!

Öppnad mjölkförpackning utan plastkork på ett bord, framhäver vikbart öppningssätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mjölkförpackning med traditionell vikbar öppning på ett bord, alternativ till plastkork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mjölkpaket utan plastkork, öppnat genom att vikas på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde kanske maila dessa bilder till alla politiker inom EU parlamentet. Förbjud korken helt!
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Ja eller varför inte skippa helt plastkorken. Vad var felet med vikbart?

Jag bojkottade länge produkter med plastkork, men nu har stort sett alla tillverkare plastkork.
Helt onödigt, ha åtminstone produkter utan plastkork så man kan välja. Ta t ex ett par kr mer för mjölkpaket som har kork så får vi se vad folk köper och inte köper!

Vissa tillverkare i Finland är fortfarande kloka!

[bild][bild][bild]

Borde kanske maila dessa bilder till alla politiker inom EU parlamentet. Förbjud korken helt!
Det verkar vara en hel del i tråden som anser att det är nödvändigt att man kan lägga in den öppnade förpackningen i kylskåpet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S
Har ni noterat att även dunkvinerna har ny design, man river inte av plastsäkringen längre, det är två flärpar som ska vikas uppåt. Känns inte 100% säkert, men bra att veta så man inte pressar till av misstag, för det går att forcera nya säkringen av misstag mha lite våld 🍷
 
T Tornhill 2 skrev:
Från [länk]

"För att omvandlas till energi" lär betyda "brännas".

/ Hälsningar Fredrik
Fast jag ifrågasatte att hela förpackningen brändes.
 
S Styrman_jansson skrev:
Va bra att du förstår!
Undrar var mitt "inte" tog vägen 😅
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja tyvärr gör många så. Men ska givetvis inte hindra oss att fortsätta sortering och insamling.

"De bränner upp din "återvunna" plast"​


"Men det är fortfarande bara 121 av Sveriges 290 kommuner som återvinner plasten, resten bränner upp den. Detta orsakar cirka sju procent av landets växthusgasutsläpp."

[länk]
Fast nu pratade vi om pappförpackingar, brukar man bränna upp källsorterade sådana?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
På den tiden när man öppnade genom att vika och trycka så fanns det också klämmor att köpa och sätta på den återihopslutna öppningen som gjorde att det blev helt tätt.

Man slidade på över hela toppen, eller som en pappersklämma man har på kontor.

.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
alla som är någårlunda normalbegåvade klarar av att vika upp och vrida korken så den inte är i vägen. man undrar ju hur de som alltid lyckas spilla på grund av korken är funtade?
Ja du dom kanske inte är vuxna utan fortfarande barn. Blir ett jäkla blaskande med mindre barn i huset.

Sedan är det svårt att använda båda händerna när man trycker ut det sista ur yoghurten samtidigt som den där jävla korken ska vikas upp.

Och ska vi vara helt ärliga så krylla det inte direkt av yoghurtkorkar på stränderna även i södra europa.

Om ni tänkt på att yoghurt är mätt i vikt och mjölk i volym, det är en Eu regel för att man äter yoghurt med sked. Kunde man inte följt den regleringen. Spelar det stor roll, nej kanske inte men måste instrumenten vara så förbannat trubbiga när det kommer till miljön. Det finns ändå Många personer som jobbar och lyfter en skaplig lön för den här typen av frågor. Gör ett bättre jobb!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag var lite irriterad första veckan ungefär. Mest för att det känns som man hela tiden "silar mygg, och sväljer elefanter" gällande miljön. Även för att det först var lite krångligt. Nu, efter lite vana stör jag mig faktiskt inte alls.
Ungefär samma upplevelse och när jag sen hörde om varför så kändes det som en ganska bra sak.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill minnas att dom var på 2L, men jag kan ha fel.
Det var många år sedan nu...

Plastflaskan i sig var "hård" och många hade dessa för bensin...
Tvätten för dessa 4:- rådde inte på detta och många blev förgiftade som följd.

Plastbacken för dessa var gul i kvadrat och rymde 1x4.

Hittar dock inga bilder.... Varför inte då?!
🤔
De var på 2 liter.
Och bra att ha om man skulle byta drivaxeldamask på en bil.
Det fanns ett speciellt verktyg att köpa, men en kapad 2 liters PET gick lika bra.
Nyare funkar inte, de är för mjuka.
 
4774
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara en hel del i tråden som anser att det är nödvändigt att man kan lägga in den öppnade förpackningen i kylskåpet.
Inte jag 😄
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Krilleman
Isakare Isakare skrev:
De var på 2 liter.
Och bra att ha om man skulle byta drivaxeldamask på en bil.
Det fanns ett speciellt verktyg att köpa, men en kapad 2 liters PET gick lika bra.
Nyare funkar inte, de är för mjuka.
Det fanns även "handtag" att köpa för att skruva på dessa styva hårdflaskor för att konvertera flaskan till ett slagträ för "softball"

👍

Men varför hittar jag inga bilder på dom gula backarna 4x1 som fanns förr?! 🤔🤔
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara en hel del i tråden som anser att det är nödvändigt att man kan lägga in den öppnade förpackningen i kylskåpet.
Inte nödvändigt men de senaste årens paket med en bra skruvkork så har detta funkat fint med och då har hyllorna i dörren blivit viktigare till annat för hon som bestämmer i mitt hem och då vill hon fortsätta med sitt system...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.