Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    697 Röster 77,4%
  • Nej

    203 Röster 22,6%
  • Antal röster
    900
Unikt namn
A Arne_Planka skrev:
Om man har problem med att korken sitter i vägen kan man ju alltid använda ett pappsugrör.
Visa gärna med en video hur du häller yoghurt med ett papperssugrör utan att spilla 😝
 
Unikt namn
Man kanske kunde införa en 5kronors pant på dessa flyktiga korkar om borttappandet var ett så enormt problem.
Vi älskar ju att panta saker här.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?
Får man inte ens kasta korkarna i naturen längre?
 
  • Haha
gaia
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Ett elände med dessa korkar, inte minst på youghurt, det första jag gör när jag öppnar är att slita bort korken för att det inte ska sulla och kladda när man (försöker) hälla upp, korkfan är i vägen och det blir kladd när man ska stänga.
Har visserligen bara hänt en gång, den första innan jag sedan dess regelmässigt sliter bort korken.
Är också i vägen när man ska dricka ur en PET-flaska, häller man upp ur den funkar det bättre men nu tar jag som vana att alltid rycka bort korken, även från mindre flaskor.
S Stefansod68 skrev:
genom att hållbarheten blir längre. det är i alla fall vad tillverkarna hävdar.
Vad hjälper det när folk slänger allt efter bäst före datum oavsett 😉
 
optimum optimum skrev:
Redan 1964 behövde vi få tips om hur vi tar hand om förpackningar så de inte blir liggande synliga i naturen. Dock fanns inga påhitt som fastsatta plastkorkar som uppenbarligen behövs för att folk inte kan hantera sina förpackningar

Så en liten tillbakablick...

"Instruktionsfilm från Sverige Television från 1964, som vi på Håll Sverige Rent har redigerat till en kortare version med fokus på SKRÄP. Mycket nöje! Konstigt att det ändå inte är värre..."


[media]
Det var INTE bättre förr!
Generellt blir människan bättre med tiden, dock med en massa bakslag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Redan 1964 behövde vi få tips om hur vi tar hand om förpackningar så de inte blir liggande synliga i naturen.
Det är dock inte fullt så illa som man kan tro, ölburken var av plåt och rostar bort (i saltvatten går det fort), numera är burken av aluminium och blir kvar mycket längre.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?
Typiskt exempel på EU parlamentets klåfingrighet att ge sig på att lagstifta om saker som de inte har någon aning om det kommer att ha någon positiv verkan.
... och var tog den svenska rekommendationen att även äldre och handsvaga skulle kunna öppna förpackningarna vägen??
ps. Mer än 70% av plastskräpet i medelhavet kommer från turkiet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det har jag funderat över.
Locket skulle till plast men plasten som sitter fast på kartongen ska till papper? Så då kan pappersåtervinningen uppenbarligen hantera den mängd plast?

Och nu när korken sitter fast så står det iaf på vår mjölk att allt ska i pappersåtervinningen.

Så helt onödigt att separera dom från början om någon nu gjorde det..
Men Bregottpaketet som är en tunn plastbytta omgiven av papp som skall rivas bort och säras på står det på paketet - för plast och papper skall sorteras olika .... eller????
 
M MKG skrev:
Men Bregottpaketet som är en tunn plastbytta omgiven av papp som skall rivas bort och säras på står det på paketet - för plast och papper skall sorteras olika .... eller????
Inte enligt texten på mjölkpaketen.

Vad som står på bregott har jag ingen aning om efter jag insåg vad bordssmör innehåller och hur enkelt det är att göra själv.. (hipstervarning?)
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
R
S0MMER S0MMER skrev:
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?
På de förpackningar med lättflytande vätska och snäpp är det ok.
Arlas fil är däremot en katastrof. Låg kork, inget snäpp. Korken faller ner, blir fylld med fil, kladdar vid stängning.
Gör om, gör rätt, så blir det nog bra.
Det mesta är en vanesak.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
En sak är säker, korkarna får sitta kvar på mjölkpaketen jag slänger.
Konsekvens av EU idioti.

Om alla korkar inom EU skulle ha texten "Hello Ursula" så kan framtiden visa ifall EU korkar eller ej.
 
Arla säger själva att man tog bort pappförpackningen där man rev av en bit redan 2013 eftersom alltför många konsumenter tycket att man behövde kunna lägga ned förpackningen även efter den var öppnad. Att det var ohygieniskt att inte kunna stänga helt hade också varit ett argument som konsumenterna hade tyckt liksom att de villa ha längre hållbarhet.
Plastkorken som sitter fast i förpackningen är ett resultat av det som framförts tidigare, det var/är fortfarande ett väldigt vanligt skräp på stränder och längs vägar och för att minska det eftersom en del inte fattar att man inte skall skräpa ner sp bestämde man att korken inte skulle gå att ta loss helt.
Sedan kan man slita bort korken under tiden man använder innehållet i förpackningen och sedan fattar vi väl allihopa att vi sätter tillbaka den för att återvinna enklare....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Redan 1964 behövde vi få tips om hur vi tar hand om förpackningar så de inte blir liggande synliga i naturen. Dock fanns inga påhitt som fastsatta plastkorkar som uppenbarligen behövs för att folk inte kan hantera sina förpackningar

Så en liten tillbakablick...

"Instruktionsfilm från Sverige Television från 1964, som vi på Håll Sverige Rent har redigerat till en kortare version med fokus på SKRÄP. Mycket nöje! Konstigt att det ändå inte är värre..."


[media]
Det står Thailand i din avatar, hur tycker du att vi i Sverige sköter sopor i naturen jämfört med thailändarna?
 
4774
R Rkarlsson skrev:
Man klippte inte upp mjölkpaketen. Det fanns en liten fixtur med ett vasst rör i. Som man pressade på toppen av paketen, på det viset fick du en hällpip med lock på.

Dessa hjälpmedel jag visade dig hjälper bra med att öka hävstången om man har händer och armar som är förstörda pga sjukdom.

Om man har värre handikapp än så då kvittar förpackningen helt. Då behöver du assistans....
Jag förstår hur du menar men jag har arbetat med detta i 22 år innan jag sadlade om helt till juridik istället. Och jo, man kunde visst klippa upp mjölk, fil, youghurt, gräddförpackningar från Arla för längesedan. De vikbara med pipen kom senare och de var inte heller ett problem för denna grupp. Assistans är dessutom väldigt svårt att få för dem då de är helt funktionella som alla förutom just detta vrid och håll undan och häll utan smärta. Många gånger vid olika handikapp så finns åtskilliga hjälpmedel som är väldigt bra.
 
A Arne_Planka skrev:
Om man har problem med att korken sitter i vägen kan man ju alltid använda ett pappsugrör. :)

Om man bekymrar sig om matsvinnet så är det nog bättre att se till att t.ex. all yoghurt kan komma ur förpackningen på ett enkelt sätt. Använder man bara lite år gången (säg fem dagar) så är det bl.a. hårdare klumpar i botten som man får ut när man sköljer ur förpackningen (tillsammans med resten av den flytande som man inte får ut på ett vettigt sätt).
Det var definitivt bättre med de gamla förpackningarna utan kork. Hållbarheten var inget problem, i alla fall inte större än i dag.
Varför sköljer du förpackningen om du anser att den är tom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.