Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    675 Röster 77,5%
  • Nej

    196 Röster 22,5%
  • Antal röster
    871
S Stefansod68 skrev:
alla som är någårlunda normalbegåvade klarar av att vika upp och vrida korken så den inte är i vägen. man undrar ju hur de som alltid lyckas spilla på grund av korken är funtade?
Ja, på samma sätt som att alla som är normalbegåvade klarar av att kliva upp på en trottoarkant utan att snubbla och skada sig. Men likväl så sänker vi trottoarkanten vid övergångsställen. Utdraget på en hel population blir det signifikanta statistiska skillnader i utfall med små förändringar även om det verkar vara en petitess för individen. Höjer man trottoarkanten med 5mm i hela Sverige kommer det inte märkas av de flesta men det ger helt säkert utslag på skadestatistiken. Kan fast monterade korkar liknas vidatt höja trottoarkanten till 50cm för att skydda gående från bilister? Kommer det leda till minskade eller ökade skador hos gående (som var syftet)?

Hur och vad blir motsvarande påföljd i detta fall? Är det någon som håller koll? Kan det vara så att det det inte blir någon nettonytta för miljön därför att det vägs upp av andra negativa konsekvenser som t.ex. ökad konsumtion pga ökat spill?
 
M maxmsm skrev:
Varför åker du till ÅVC med detta?
Där jag bor så har vi 8 facks kärl(2st 4 facks kärl) där man sorterar: matavfall, plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar, ofärgat glas, färgat glas, tidningar och restavfall vid tomtgränsen.
Vi har inga kärl med fack. Bara en tunna för sopor och en för matavfall. Vi har egen varmkompost så inget matavfall lämnas bort. Slänger vi resten i soptunnan går det till förbränning så jag källsorterade själv och besökte ÅVC någon gång i månaden. Nu blir det insamlingslådorna för alla förpackningar. ÅVC för brännbart och annat som lådorna inte tar.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här i södra Skåne har vi bara två kärl, matavfall och restavfall.
Här i södraste Skåne har vi haft dubbla fyrfack i minst 8år.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här i södraste Skåne har vi haft dubbla fyrfack i minst 8år.
Min kommun är sämst på allt, dom har inte ens en plan ännu.

Införandet av fastighetsnära insamling för enbostadshus ska vara klart 1 januari 2027.

Just nu håller vi på att se över vilken lösning som ska användas för att samla in förpackningar. Eftersom tidsramen är påverkad av vilken lösning vi väljer kan vi inte skriva någon tidsplan för när fastighetsnära insamling införs för villor i dagsläget.
 
  • Ledsen
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min kommun är sämst på allt, dom har inte ens en plan ännu.

Införandet av fastighetsnära insamling för enbostadshus ska vara klart 1 januari 2027.

Just nu håller vi på att se över vilken lösning som ska användas för att samla in förpackningar. Eftersom tidsramen är påverkad av vilken lösning vi väljer kan vi inte skriva någon tidsplan för när fastighetsnära insamling införs för villor i dagsläget.
Fan, annars så kämpar ju Trellehulla, snart fängelsehulla, på att bli sämst.
 
D Dilato skrev:
Här i södra Skåne har vi bara två kärl, matavfall och restavfall.
Och vi har bara restavfall. Ett kärl med ett fack.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Att uppskatta en genial lösning är inget konstigt. Bilar har inte alls med detta att göra utan det handlar om en plastkork som inte försvinner och som dessutom innehåller mindre plast än den gamla. Jag hade aldrig kunnat komma på lösningen i detalj med korken.
En dålig lösning är en dålig lösning om den så sitter på en bil eller ett mjölkpaket. Det är en synnerligen ovanlig uppfattning att alla lösning man inte kan komma på själv automatisk är bra.

T.ex. en gänga som inte möter sin motpart parallellt är ett exempel en suboptimal lösning.

Ett klick som bara fungerar 50% av tiden en annan.

Eller så har vi olika standarder på vad som är en genial lösning. Jag håller LED belysning oändligt mycket högre t.ex.
 
  • Gilla
flora50 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tidigare sorterade jag mjuk- respektive hårdplast. Jag blev en gång tillsagd på ÅVC att jag inte fick slänga något som varit i kontakt med mat där, vilket är nästan alla förpackningar, för att det kunde "vara bakterier". Nu åker alla plast- och pappersförpackningar i de utplacerade lådorna istället. Innehållet i dem lär ju brännas istället för att återvinnas men jag orkar inte tjafsa med personalen på ÅVC
Ironiskt nog borde personalen vara trevlig och inriktad på att de ska bli rätt med rimliga medel.
Inte att på ett polisiärt sätt vaka över minsta lilla idiotregel.
Brännbart borde vara ganska fritt medans man borde eftersträva rena fraktioner i de andra kärlen för att få så bra slutprodukt.

Hur ställer sig åvc personalen att korken sitter kvar på mjölkförpackningen😅
 
M maxmsm skrev:
Det var som fan, jag har fått för mej att detta var lag, här i Skåne(nordvästra) så har vi haft detta i runt 20 år, det verkan nästan som att du lever i ett U-land...
Har ni inte förpackningsinsamlingar på olika ställen i tätorterna heller?
Trots att vi har insamling vid tomtgränsen så har vi containers på en plats i byn om de egna kärlen inte räcker till eller om man tex köper en ny TV och behöver bli av med kartongen enkelt.
Hela Sverige har inte fått det ännu. Det kommer successivt. De måste bara utbilda människor i hur enkelt det är.
Det är därför sopmonstret finns. (vi var först)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Och i Rumänien har man precis infört pantsystem. Kommer i samma släng som dom fasta korkarna.

Sopinsamling och källsortering har dock en lång väg kvar att gå. Bara det att vi i Sverige har ÅVC och soptipp lätt att tillgå när en lyx.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Handlar inte tråden om korkar?
 
M MagHam skrev:
Handlar inte tråden om korkar?
I förlängningen handlar den om återvinning.
 
Vad man helt förbisett är att inkludera de som har svårt att greppa (t ex reumatiker).
Samhället i övrigt ska vara så anpassat som möjligt när det gäller de som av olika orsaker har svårigheter.
Här försvann det ytterligare 3 mm av den redan låga korken bara för att den ska hänga kvar och vara ivägen.

Om stränderna nere på Rivieran är fulla med korkar är det ett attitydproblem hos vissa folk. Har inte sett några sådana mängder med korkar här i Sverige.
Men som EUs lakejer så ska vi ju uppfylla alla direktiv 👎
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
det är ca 100 kommuner som sökt dispens

[länk]
Helt sjukt, Göteborg har väl haft matavfallsinsamling från villor i många år, varför ansöker dom om dispens?
Kan det vara för flerbostadshus ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.