H HenrikHuslöse skrev:
Trefashandskar för 16A är faktiskt klenare än schuko.
Nej. Pinnarna i Schuko är 4,8 mm tjocka. De i trefashandsken är 5 mm (förutom jorden som är 7 mm). Dessutom är pinnarna i trefashandsken nästan dubbelt så långa, så kontaktytan blir mycket större.

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Jag tog ett skjutmått och mätte fem olika trefaskontakter. De var alla mellan 4.4 och 4.8 mm.

useless useless skrev:
Nej. Pinnarna i Schuko är 4,8 mm tjocka. De i trefashandsken är 5 mm (förutom jorden som är 7 mm). Dessutom är pinnarna i trefashandsken nästan dubbelt så långa, så kontaktytan blir mycket större.
Längden har ingen betydelse. Det är omkretsen som räknas ;)

I alla fall vad det gäller kontakt. Längre ger ju större termisk massa framförallt tänker jag?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Risken finns att fastighetsägaren eller arbetsgivaren kommer att vilja ta betalt om det dyker upp laddstolpar istället.
Det är en ganska stor investering.
Men det kanske fortfarande är självklart att man ska få ladda sin elbil gratis.

Med tanke på att TS får en fördel av att han slipper betala elen så tycker jag att det är inte mer än rätt att ts.står för fredagsfikat.
Det är inte som att arbetsgivaren "vill" ta betalt. De är skyldiga att ta betalt. Skatteverket har lite att säga till om där nämligen.
Nej ingen ska ladda sin bil gratis på jobbet, utan man ska betala vad det kostar.
Vår boss skall sätta upp laddare nån dag och han tog upp just att de som laddar måste betala av skattetekniska skäl. Han själv och de som har laddplatser betalar för sig.

Så detta är såklart stöld =)

Jag är på fastighetsägarens sida.

• Gilla
  • Arg
39x och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är inte som att arbetsgivaren "vill" ta betalt. De är skyldiga att ta betalt. Skatteverket har lite att säga till om där nämligen.
Nej ingen ska ladda sin bil gratis på jobbet, utan man ska betala vad det kostar.
Vår boss skall sätta upp laddare nån dag och han tog upp just att de som laddar måste betala av skattetekniska skäl. Han själv och de som har laddplatser betalar för sig.

Så detta är såklart stöld =)

Jag är på fastighetsägarens sida.
Missade du att hyresgästen betalar för elen?

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men som anställd vilket ts är, räknas det som löneförmån. Ungefär som när det infördes för bensin/diesel.
Senare för parkering utifrån om de var avgiftsbelagda i närheten.

• Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
H
När jag jobba i Sverige för massa år sedan så fick vi betala en summa i månaden bara för det inte skulle vara en förmån när vi ville ha motorvärmar uttag.
De gick centralt på tidur med så man hade endast ström innan man åkte hem.

men i ts fall ser jag inte att en kupé motor värmare skulle vara snällare mot uttaget än en nödladdare.
Är nog avundsjukan att de får gratis drivmedel

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men som anställd vilket ts är, räknas det som löneförmån. Ungefär som när det infördes för bensin/diesel.
Senare för parkering utifrån om de var avgiftsbelagda i närheten.
Oväsentligt för denna tråd om TS betalar för förmån eller inte. Han kanske t.o.m. gör det så ni Bessersmiths mår bättre…

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Det är väl skitsamma om ts arbetsgivare betalar för elen. TS stjäler el och betalar inte vad skatteverket kräver.
Han tankar bilen GRATIS. När det är en LÖNEFÖRMÅN.
Så hyresgästen skall enligt lag ta betalt av ts.

Offtopic men det är så det är. På mitt jobb äger min chef hela fastigheten 100% (utan bank) och han kunde bjudit oss på att tanka varje dag. Men han får inte det. Varför skall man komma undan för att man hyr ?

• Haha
  • Arg
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är väl skitsamma om ts arbetsgivare betalar för elen. TS stjäler el och betalar inte vad skatteverket kräver.
Han tankar bilen GRATIS. När det är en LÖNEFÖRMÅN.
Så hyresgästen skall enligt lag ta betalt av ts.

Offtopic men det är så det är. På mitt jobb äger min chef hela fastigheten 100% (utan bank) och han kunde bjudit oss på att tanka varje dag. Men han får inte det. Varför skall man komma undan för att man hyr ?
Ok känsligt. Fortfarande inte relevant för tråden.

• Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Personligen avråder jag från att lyssna för mycket på Elskrämselverket. :rolleyes:
Vad bygger du dessa råd på?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Ok känsligt. Fortfarande inte relevant för tråden.
Nej jag svarade bananskalare så det du svarar på att jag berättade för bananen är orelevant.

Det tekniska kan inte jag då jag inte är elektriker, förutom att ägaren bör ju få bestämma vad uttagen är till för tänker jag.
Klumpigt att inte fråga han/hon först.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Oväsentligt för denna tråd om TS betalar för förmån eller inte. Han kanske t.o.m. gör det så ni Bessersmiths mår bättre…
Ger bara fakta, både ts arbetsgivare och ts "kan" gör fel. Har man otur kan fastighetsägaren agera utifrån att de inte vill tillåta laddning. Påverkar inte mitt mående ett dugg, däremot en fastighetsägare kanske gör det.
För övrigt otrevlig ton.
Och har arbetat för ett företag där jag aldrig uppfattade att laddning kostade något (var inom elproduktion);)

Redigerat:
E
ARJU ARJU skrev:
Ska jag gå ut och dränera tanken på bensinbilar för att de innehåller livsfarlig lättantändlig vätska?
Haha, ja så kan man ju tänka. Vad heter det nu igen... eeem... ja just det, bakåtsträvare! Folk förstår helt enkelt inte hur det funkar med elbilar. Hade jag inte ägt en själv så hade jag inte varit så intresserad heller.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför inte svara på frågan... Du kryper undan.
Så jag ställer om frågan. Varför är det så självklart att man ska få ladda sin elbil utan att behöva betala? Ingen går in till chefen och säger du ska betala min bensin.

Sen ställde jag en fråga om ljusbågen. Vill du inte svara på den frågan?

Bara för att jag är negativt inställd så blir det jobbigt?
För att det är en irrelevant fråga som du hittat på!
Jag har inte påstått att det är en självklarhet, det är en förmån jag har den lyckliga fördelen att få nyttja.

Sedemera är det några kritiska röster som har svårt att bestämma sig om jag är snyltande snåljåp, eller bortskämd överklass.

Vart har det framgått att jag inte gör rätt för mig mot företaget som betalar för förbrukningen?

Jag läste och valde att inte kommentera eftersom du helt uppenbart sitter och killgissar och tycker.

Du ser!
Du skriver en massa nonsens och därmed blir mitt mitt svar ointressant.

• Gilla
Spektakelkakel och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.